actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2010, 19:09
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: kasterlee
Posts: 61
Geschiedenis leren met de hulp van Youtube

Een aantal Amerikaanse geschiedenisleerkrachten heeft een originele manier gevonden om hun lessen een beetje op te vrolijken.

De leerkrachten openden in april 2008 een Youtube-kanaal waarop ze sindsdien tientallen video's publiceerden van bekende muzieknummers waarvan de tekst herschreven is in functie van een thema uit de geschiedenislessen.

Het nummer Bad Romance van Lady Gaga werd bijvoorbeeld bewerkt tot een fraai overzicht van de Franse Revolutie, terwijl Seven Nation Army van The White Stripes de soundtrack vormt bij een portret van Jeanne D'Arc.

Andere nummers die gebruikt worden zijn onder meer Vogue van Madonna (over de Chinese dynastieën), Creep van Radiohead (over de Minoïsche cultuur), Money, Money, Money van Abba (over Henry VIII) en Personal Jesus van Depeche Mode (over de vikingen).

bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20101128_032

mening: dit vind ik echt een leuk initiatief. Ik heb geschiedenis nooit leuk gevonden en deed hier ook geen moeite voor omdat ik het toch niet begreep. Nu heb ik enkele filmpjes hiervan bekeken en op deze manier zou het voor vele leerlingen interessanter zijn denk ik. Natuurlijk gaat dit niet met alles maar af en toe zoiets ertussen kan geen kwaad. Er zijn er veel die geschiedenis een moeilijk en saai vak vinden maar op deze manier gaat het misschien meer in de smaak vallen bij leerlingen. Alleen het liedje laten horen is natuurlijk ook niet de bedoeling veronderstel ik maar je kan er zeker en vast wel iets mee doen. In ieder geval een leuk idee.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2010, 19:33
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik vind dit ook een heel goed idee. Veel leerlingen hebben het moeilijk met geschiedenis en verliezen daarom de moed om zich te blijven inzetten voor dit vak. Ik denk dat de filmpjes een extra stimulans zijn voor deze leerlingen om zich toch in te blijven zetten voor dit vak. Zoals Hanne zegt zal dit natuurlijk nooit de lessen kunnen vervangen. Het is wel een leuk ontspanningsmoment tijdens de les en als de leerlingen een liedje horen zullen ze sneller geneigd zijn aandachtig te luisteren en zullen ze meer moeite doen om de inhoud te begrijpen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2010, 23:14
Sanne.Brys Sanne.Brys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 89
Geschiedenis leren met de hulp van Youtube

Persoonlijk ben ik minder te vinden voor dit initiatief.
Het kan dan wel de betrokkenheid en het welbevinden van de leerlingen even bevorderen, maar is alles wel duidelijk? Is het mogelijk om een gebeurtenis uit de geschiedenis, bijvoorbeeld de Franse Revolutie, samen te vatten in één lied? Zullen de leerlingen niet meer bezig zijn met de originele tekst van het nummer in plaats van de geschiedkundige tekst? Ik zit dus nog wel met enkele twijfels en vragen.
En dan nog, precies of de leerlingen het vak geschiedenis interessanter gaan vinden als er af en toe eens een geschiedkundig nummertje aan te pas komt...

Laatst aangepast door Sanne.Brys : 29th November 2010 om 23:15. Reden: titel fout overgenomen
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th November 2010, 08:01
Ingeborg Ingeborg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 22
Geschiedenis leren met behulp van Youtube

Waarom niet? Alle middelen zijn toch goed om leerlingen een vak als geschiedenis beter verstaanbaar te maken. Het vak is eigenlijk superboeiend maar wordt dikwijls op een droge, saaie manier gegeven. Uiteraard kan men geen heel hoofdstuk in één stoppen maar het is toch een goede meerwaarde zeker voor leerlingen van de middelbare school waar muziek toch een belangrijk deel van hun leven inneemt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th November 2010, 20:13
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Leuk initiatief, maar volgens mij kan het wel enkel dienen als aanvulling op de theorie! Het zou mooi meegenomen zijn als deze liedjesteksten ervoor zorgen dat de les beter blijft hangen, maar uiteindelijk mogen we niet vergeten dat het belangrijk is dat de leerlingen ook nog naar de uitleg van de leerkracht blijven luisteren!
De lessen geschiedenis kunnen inderdaad vaak nogal 'droogjes' gebracht worden, maar we moeten niet vergeten dat niet alles altijd amusant voor de leerlingen kan zijn! Als de klas aan dit systeem te gewend worden, wat moeten de andere vakken dan doen? Ook alles in liedjesvorm presenteren?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.