actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2010, 14:11
Steff.Foets Steff.Foets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Meerhout
Posts: 32
Bioscoopbezoek kan gehoor schaden

Uit metingen blijkt dat de geluidssterkte in een bioscoopzaal overeen komt met het lawaai van een voorbijrazende Formule 1-wagen. Dat zijn pieken van 118 dB

Vlati, de Vlaamse Vereniging van Tinnitus (oorsuizen) en Hyperacusis (overgevoeligheid voor externe geluiden), eist "met onmiddellijke ingang" dat de overheid een geluidsbeperking oplegt aan bioscoopuitbaters.

Op 9 oktober liep een 17-jarig Antwerps meisje na een bioscoopbezoek voor de film 'Inception' een lawaaitrauma op en kwam daarna bij de patiëntenvereniging terecht. "Het meisje volgt momenteel haar lessen met oordoppen in, omdat ze externe geluiden niet meer kan verdragen. Ze heeft last van voortdurend oorsuizen", zegt Ludo Kerkhofs, woordvoerder van Vlati.

Lawaaidoofheid

Naar aanleiding van dat incident liet Vlati geluidsmetingen uitvoeren in twee bioscopen, één van de Kinepolisgroep en één van de UGC-groep. "De resultaten waren onthutsend: er werden bij de film 'Inception' talloze pieken gemeten van 118dB. Die geluidssterkte komt overeen met het lawaai van een voorbijrazende Formule 1-bolide", vervolgt Kerkhofs.

Gehoorschade ontstaat als iemand langere tijd wordt blootgesteld aan geluidsniveaus boven 90 dB, met lawaaidoofheid als uiteindelijke gevolg. Vanaf geluidspieken van 100 dB kan acute en permanente gehoorschade optreden.

Hoewel het probleem volgens Vlati erkend wordt door de sector, die het probleem ook wil aanpakken, verwacht de patiëntenvereniging een overheidsinitiatief. "De overheid moet dringend een wettelijk kader scheppen zoals dat vandaag al het geval is in de fuifzalen, waar de geluidssterkte maximum 90 dB mag bedragen.

Zwitserland en Frankrijk beschikken al over wetten die het maximumgeluid in cinemazalen aan banden leggen", aldus Kerkhofs.

Bron: knack
Datum: donderdag 25 november 2010 om 14u00

Eigen mening
Het is dus duidelijk: hier moet iets aan gedaan worden. Vooral de jeugd, en in mindere mate de volwassenen, lijdt hieronder. De meeste jongeren luisteren te veel naar te harde muziek waardoor zij ook al gehoorschade oplopen. Als zij dan niet naar zulke harde muziek luisteren, hebben ze te maken met een een te luid geluid in de bioscoop en dergelijke. Geen wonder dat er mensen zijn die gehoorschade oplopen. Zoals al in het artikel vermeld, moet de overheid een wet opstellen waarin staat dat er maar een bepaald aantal decibel mag geproduceerd worden. Indien ze dit niet doen, zullen er nog meer slachtoffers zijn van gehoorschade.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2010, 16:33
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Ik vind ook dat er dringend een wet moet zijn die zegt hoeveel het aantal decibels in bioscopen mag zijn. Het kan toch niet dat je als 17jarige schade oploopt door een onschuldig bioscoopbezoek. Dat meisje gaat de rest van haar leven last hebben, gewoon omdat ze 1 keer te veel naar de cinema is gegaan. Wat triestig. Dus voor mij mag er gerust een wet komen die zegt hoe hard de muziek mag staan in de cinema.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2010, 14:08
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Ik ben zelf zaterdag naar de film geweest en ook ik vond dat het te veel lawaai was. Na de film zei ik ook tegen mij ouders dat het te veel lawaai was. Binnenkort ga ik oordopjes kopen, die ik kan indoen als ik naar de film ga of naar een feestje/TD ga.
Mijn gehoor is voor mij heel belangrijk. Ik merk nu dat mijn gehoor er de laatste jaren op achteruit gegaan is. Het is niet zo dat ik nu doof ben, maar als iemand iets in de klas zegt, heb ik soms het gevoel dat ik niet alles verstaan heb. Zoals Steff en Marieke al gezegd hebben, ben ik ook akkoord dat de regering hier een wet voor opstelt. Dan is er direct duidelijkheid over hoe hard het geluid mag staan in een bioscoopzaal.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st December 2010, 14:46
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Ik was verbaast toen ik hoorde dat hier rond nog geen wet bestond. Wij leven in een land waar alles tot in de kleinste details beschreven staat in ons wetboek. Maar toch hoor je dan dat er geen regels bestaan omtrent het geluid in een bioscoop zaal. Hoewel dit een belangrijke zaak is in mijn ogen. Het gaat immers om het gehoor van de mensen. Ik sluit mij dus aan bij de rest als zij zeggen dat het nodig is om hieromtrent duidelijke regels op te stellen.
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st December 2010, 15:18
Isabel.Nys Isabel.Nys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2010
Locatie: Schilde
Posts: 20
Ik vind ook dat er iets aan het geluidsvolume moet gedaan worden. Het heeft geen zin om het zo luid te zetten, als je voortdurend naar luid lawaai moet luisteren, hoor je na een tijd niet meer wat er gezegd wordt. Ik hoop dat er snel iets aan gedaan wordt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 1st December 2010, 15:25
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Dit is volgens mij een onderwerp waar veel objectiviteit bij komt kijken. Sommige mensen vinden het leuker als het volume (te) hoog staat. Ik kijk ook liever films in de bioscoop omdat ik het surround geluid fantastisch vind. De gehoorschade, waar ik nog maar weinig van heb ondervonden, neem ik er dan wel bij. Uiteraard zijn er vaak jongere kinderen, die nog te klein zijn om stil te staan bij de gehoorschade die ze eventueel kunnen oplopen. Daarom vind ik het wel belangrijk dat er in de toekomst gratis oordopjes of iets dergelijks worden uitgedeeld aan de bezoekers. Het volume aanpassen is ook een mogelijkheid, maar dan ga je volgens mij veel 'bioscoopfanaten' kwijtspelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.