actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 29th October 2010, 10:21
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User

België telt meer dan 6.000 seksueel verminkte vrouwen

Het aantal seksueel verminkte vrouwen wordt in België op 6.260 geschat. Daarnaast lopen nog 1.975 meisjes die in België geboren zijn, een groot risico om besneden te worden. Het totaal van 8.235 is een verdubbeling tegenover 2003, zo blijkt uit een studie in opdracht van minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS).
Zowat 1.190 van de verminkte meisjes zijn minder dan vijf jaar en nog eens 1.690 tussen vijf en negentien jaar. Tachtig procent komt uit een Afrikaans land, vooral Guinee, Somalië, Egypte, Nigeria en Ethiopië, schrijven Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Le Soir.

Vlaanderen telt 3.550 slachtoffers, meer dan twee keer zoveel als Wallonië. Volgens Le Soir kreeg bijna twee derde van de Vlaamse gynaecologen al seksueel verminkte vrouwen op consultatie.

Elk jaar bevallen minstens 600 besneden vrouwen in België, drie keer zoveel als tien jaar geleden.
Bron: www.destandaard.be vrijdag 29 oktober

Een ander woord voor vrouwenbesnijdenis is vrouwelijke genitale verminking, afgekort VGV. Dit woord spreekt voor zich. In de westerse landen is vrouwenbesnijdenis een misdaad, vrouwonwaardig, gewoonweg verminking. Men kan hiervoor worden vervolgd. In België is vrouwenbesnijdenis expliciet strafbaar gesteld als verminking. En dit vind ik niet meer dan juist. Het aantal seksueel verminkte vrouwen is verdubbeld tegenover 2003 en elk jaar bevallen 600 besneden vrouwen in België. Dit komt onder meer omdat er meer en meer vrouwen van andere culturen in ons land komen wonen. Er zijn meisjes van andere culturen die hier worden geboren en dan weer tijdens de vakantie worden besneden in eigen land. Naar mijn mening is het pure mishandeling en ik vind dat het over de hele wereld strafbaar moet worden gesteld.
Met citaat antwoorden
Oud 30th October 2010, 18:56
Tanita.Nuyts Tanita.Nuyts is offline
Registered User

België zou een wet moeten opstellen die vrouwenbesnijdenis verbied.
Het schaadt de gezondheid van de vrouw. Vrouwen die een besnijdenis hebben moeten ondergaan hebben zoveel ongemakken na dit gebeuren. In sommige culturen wordt de vrouw nog altijd als minderwaardig beschouwen en dit moet stilletjes aan verdwijnen. Als België de stap zet om het te verbieden, zullen hopelijk in de toekomst veel minder vrouwen deze gruwelijke daad meemaken.
Met citaat antwoorden
Oud 1st November 2010, 15:05
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.

Er is nog een veel groter plaatje aan verbonden.

Naar schatting 100 tot 140 miljoen meisjes en vrouwen zijn al besneden en 3 miljoen meisjes per jaar lopen het risico om een besnijdenis te moeten ondergaan. Het gebeurt vooral in het westen, oosten en noordoosten van Afrika. Maar ook bij allochtone gemeenschappen in Europa worden meisjes besneden. In Europa zijn het er al ca 500.000.

08 March 2010, Amsterdam (bron: unicef http://www.unicef.nl/nieuws/agenda/...esnijdenis.aspx)

Wat er in België gebeurt is op zich nog peanuts ten opzichte van de rest van de wereld.
Citaat:
Orgineel gepost door carmen.van.bouwel
Naar mijn mening is het pure mishandeling en ik vind dat het over de hele wereld strafbaar moet worden gesteld.

Hierin ben je niet alleen dus. Er wordt aan gewerkt.

Laatst aangepast door Sander.Bogaerts : 1st November 2010 om 15:20.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:02.