actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2010, 11:02
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Buitenland Wikileaks: '109.000 doden in Irak'

Minstens 109.000 mensen, waarvan 63 procent burgers, zijn in Irak om het leven gekomen in de periode tussen de Amerikaanse invasie in 2003 en eind 2009. Dat blijkt uit vertrouwelijke Amerikaanse documenten die de site WikiLeaks onthulde.

'De vertrouwelijke documenten die WikiLeaks in handen kreeg, geven aan dat het Amerikaanse leger over een balans beschikte van Iraakse doden en gewonden, ondanks het dat ontkende', meldt de Arabische televisiezender al Jazeera.

Tussen 2003 en eind 2009 maakte het conflict in Irak '285.000 slachtoffers, van wie 109.000 dodelijke'.

Volgens de Britse krant The Guardian zou WikiLeaks de hand hebben kunnen leggen op 390.000 geheime documenten van het Amerikaanse leger. Daaruit zouden ook feiten blijken van mishandeling van gevangenen, moord, marteling en verkrachting door de Iraakse veiligheidsdiensten.

Gevaar
Het Pentagon heeft scherpe kritiek op de website WikiLeaks, omdat die honderdduizenden vertrouwelijke documenten van het Amerikaanse leger lekt met betrekking op de oorlog in Irak.

Het Pentagon beschuldigt WikiLeaks ervan de levens van de Amerikaanse soldaten in gevaar te brengen, omdat de informatie gebruikt zou kunnen worden bij het beramen van aanvallen op de Amerikaanse troepen.

'We betreuren dat WikiLeaks individuen ertoe aanzet om de wet te overtreden, door vertrouwelijke documenten te lekken en die geheime informatie vervolgens ridderlijk te delen met de wereld, inclusief onze vijanden', aldus Pentagon-woordvoerder Chris Perrine.

WikiLeaks publiceerde in juli ook al meer dan 90.000 documenten over de oorlog in Afghanistan. 'We weten dat terroristische organisaties de gelekte documenten over Afghanistan uitpluizen voor informatie die ze tegen ons kunnen gebruiken, en dit lek over de oorlog in Irak is vier keer zo groot', aldus nog Perrins.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101023_005

Persoonlijke mening:
Deze cijfers zijn triest. Dat er al zoveel slachtoffers hebben moeten vallen in een uitzichtloze oorlog, dat maakt mij behoorlijk kwaad. Dat de Amerikanen Irak binnenvielen om Saddam Hoessein af te zetten kan ik nog begrijpen, want Saddam Hoessein terroriseerde zijn volk. Maar waarom dat ze daar dan nog 6 jaar verbleven is mij niet echt duidelijk. "Om het land te helpen voor de heropbouw na een korte oorlog?", daar geloof ik niet veel van, er vielen te veel doden in de jaren erna. Amerika had geen enkele reden om daar nog te verblijven. Dat Amerikaanse troepen in Afganistan zitten begrijp ik dan weer volledig, want daar vechten ze effectief een oorlog uit met de taliban.
Ik ben blij dat Obama eindelijk de beslissing heeft genomen en de troepen daar heeft weggehaald. En ik vind ook dat er effectief minder aanslagen in het nieuws worden vermeld, mede de oorzaak door de terugtrekking van de Amerikaanse troepen. Al kan het ook helemaal anders verlopen, als we bv. terugkijken naar Vietnam. Toen de Amerikaanse troepen daar onder druk van de Amerikaanse bevolking terugtrokken, was het daar voor de burgerbevolking een ware hel. Ik hoop dat het in Irak anders zal verlopen dan in Vietnam en dat er door de terugtrekking ook effectief minder burgerslachtoffers vallen in de komende jaren.

Om terug te komen op het artikel snap ik niet hoe WikiLeaks aan deze 'geheime' documenten is geraakt. Als ze niet willen dat iets wordt bekend gemaakt, moeten ze er maar voor zorgen dat dit beter beveiligd is, beter verborgen,...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2010, 17:07
jurgen jurgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lille
Posts: 99
Citaat:
Om terug te komen op het artikel snap ik niet hoe WikiLeaks aan deze 'geheime' documenten is geraakt. Als ze niet willen dat iets wordt bekend gemaakt, moeten ze er maar voor zorgen dat dit beter beveiligd is, beter verborgen,...


Latijnse oneliners zijn tegenwoordig schijnbaar vrij populair. Misschien wel omdat ze makkelijk een hele vraag oplossen, laat het ons hier is mee proberen.

Sed quis custodiet ipsos custodes
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.