actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2010, 13:53
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
We gaan naar Amerikaanse toestanden.

We gaan naar Amerikaanse toestanden.

In Vlaanderen is één op vijf kinderen tussen 4 en 14 jaar te dik. Dat blijkt uit cijfers van het medisch schooltoezicht, die door de Universiteit Gent zijn geanalyseerd. “Dit zijn harde cijfers, dus een doortastende aanpak dringt zich op. Waarom zou de overheid bijvoorbeeld niet de taksen op gezond voedsel kunnen verlagen?”, oppert onderzoeker Jo van Assche (UGent).

Bron: metro 08/10/2010
http://www.metrotime.be/nl.html

Mening: Het zou inderdaad niet slecht zijn om de taksen op gezonde levensmiddelen te verlagen. Maar wie bepaalt wat gezond is en wat niet? Over fruit valt er dan niet te discuteren vind ik. Maar wat met yoghurt en ontbijtgranen waar vaak veel verborgen suikers inzitten? Verder vind ik dat ouders ook verantwoordelijk zijn voor de eetgewoontes van hun kinderen.
Kinderen bewegen ook veel te weinig, één uur per dag fysieke beweging is het minimum. Maar vaak zitten ze uren achter hun spelconsole. Misschien kan hier de naschoolse opvang een rol spelen door meer te focussen op sport en minder op studie. Ik vind overigens wel dat scholen reeds veel inspanningen leveren om snoep en frisdrank te bannen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2010, 16:28
Yannick.Truyen Yannick.Truyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 82
Het verlagen van de taksen van gezond voedsel is geen goed idee denk ik. De landbouwers en fruittelers klagen nu al dat ze te weinig verdienen op hun oogsten en dat ze niet kunnen rondkomen. En vragen dus om meer inkomen. Dus kan de taksen verlaging beter gebruikt worden om deze hard werkende mensen te helpen. Het is volgens mij makkelijker om de taksen op ongezond voedsel te verhogen. Dit zal de producenten van ongezond voedsel alleen maar stimuleren om ook te investeren in snoep met minder schadelijke gevolgen.

Maar persoonlijk denk ik ook dat de verantwoordelijkheid voor een groot deel bij de ouders ligt. Snoep wordt vaak gebruikt als zoethoudertje voor de kinderen. Men zou beter de ouders aansporen om hun kinderen meer fruit te laten eten en meer te laten sporten. Dit zal de kinderen alleen maar ten goede komen. Hiervoor is een grondige mentaliteitswijziging van de ouders en kinderen nodig.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2010, 20:51
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
tja je kan mensen niet verplichten gezond te eten noch kan je ze verplichten om meer te sporten. Taksen verlagen, ik weet het niet. Is het een financiële kwestie waarom mensen liever ongezond eten?

Hier is inderdaad een mentaliteitsverandering voor nodig en dat gaat niet op een twee drie.

Initiatieven vanuit scholen en jeugdbewegingen is een grote stap in de goede richting maar er is meer nodig. Ouders die hun kinderen ongezond laten eten, wat is daar de oorzaak van? Als men dit weet, kan er een oplossing gevonden worden dat effectiever werkt volgens mij.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th October 2010, 12:50
jeroen.vandyck jeroen.vandyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 93
Enkele maanden geleden werd in het Europees Parlement nog gestemd over labels die duidelijk moesten maken of voedsel al dan niet gezond is. Voedsel met veel vetten of suikers zouden een opvallend rood label moeten dragen, de rest een oranje of groen label, naargelang de hoeveelheid ongezonde stoffen. Dit voorstel werd in een afgezwakte versie aangenomen. Alle voedingsverpakkingen bevatten nu een lijstje waarin suikers, (verzadigde)vetten en natrium per gram en procentueel vermeld staan. Een normale mens kan uit deze tabel niet uitmaken of hij gezond eet of niet. De reden waarom het Europees Parlement de wet afzwakte? De producenten van voedingswaren die een rode label zouden krijgen, konden wel eens nadeel ondervinden van dit brandmerk. Hoe de economie dus nog steeds primeert op de gezondheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.