|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Klas zonder handopsteken leert twee keer sneller
Klas zonder handopsteken leert twee keer sneller
DEINZE - Kinderen in klassen waar handopsteken verboden is, leren gemiddeld dubbel zo snel. Dat blijkt uit een Brits experiment voor een BBC-reportage. 'Handopsteken is een techniek waar je heel omzichtig mee moet omspringen', zegt Sabine De Meyer, directrice van een lagere school in Deinze. Het project werd op poten gezet in een school in Borehamwood in Hertfordshire, waar in een klas met 25 leerlingen het handopsteken als reactie op een vraag van de leerkracht werd afgeschaft. In de plaats moesten alle leerlingen het antwoord op de vraag neerschrijven op een individueel bordje en dat vervolgens gelijktijdig de hoogte in steken. Volgens professor Dylan William van de London University for Education leidde die techniek ertoe dat de hele groep ongeveer twee keer sneller leerde. William: 'Dat hielp er niet alleen de minder begaafde of minder extraverte leerlingen op vooruit, het gaf ook de zelfverzekerde en begaafde leerlingen een duw in de rug.' William geeft toe dat het zijn eerste bedoeling was om een manier te bedenken om te verhinderen dat een minderheid van zelfverzekerde en begaafde leerlingen de hele klas domineert. 'Door de hele groep aan het denken en werken te zetten, hoopte ik dat die hele groep daar beter van zou worden. Dat blijkt nu ook zo te zijn.' Griffel en lei 'Het is een techniek waar ik sterk in geloof', zegt Sabine De Meyer, directrice van een lagere school in Bachte-Maria-Leerne (Deinze). 'Een goede leerkracht laat zich hoe dan ook niet vangen aan leerlingen die er als de kippen bij zijn om een antwoord te geven. Meester! Meester! Juffrouw! Juffrouw! Je kent dat wel. Ik heb zelf altijd geprobeerd om iedereen aan het denken te zetten en tegen de klas te zeggen: ik zeg straks wie het antwoord mag geven. Door het zo te doen, zet je echt iedereen aan om zijn best te doen om een antwoord te bedenken.' In de school van Sabine De Meyer hebben daarom lei en griffel opnieuw hun intrede gedaan. 'Iedereen moet een antwoord verzinnen op de vraag en iedereen moet vervolgens zijn antwoord tonen. Zo vermijd je dat alleen de rappen en de slimmen het spel spelen. Iedereen doet mee en iedereen wordt daar beter van. Bovendien vinden ze het feit dat ze op een lei schrijven ook best aantrekkelijk: het is eens iets anders.' Een ander onderdeel van het Britse experiment betrof het geven van een dagelijkse beloning. De leerkracht observeerde elke dag een welbepaalde leerling - en elke dag iemand anders. Maar de klas wist niet wie er in de gaten werd gehouden, waardoor iedereen zijn best deed om de beloning van de dag in de wacht te slepen. 'Ons experiment toont aan dat er soms niet eens ingewikkelde of dure strategieën nodig zijn om leerlingen op een hoger niveau te tillen', zegt professor William. Blog DS, 07-09-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Persoonlijk vind ik dit een mooi experiment voor een lagere school. Alle leerlingen worden immers aangespoord om na te denken en een antwoord te formuleren. Het is een stimulans voor alle kinderen om actief deel te nemen aan de les; ze kunnen niet zitten wachten tot de leerkracht of een andere leerling het juiste antwoord geeft. Als leerkracht heb je op die manier een duidelijk beeld over hoever alle leerlingen met de leerstof staan.
Het verbaasde mij wel in positieve zin dat alle leerlingen zo twee keer sneller leren. |