actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 18th June 2010, 19:29
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Question Parlement wordt te vrouwelijk

Parlement wordt te vrouwelijk

In België gelden quota bij het samenstellen van verkiezingslijsten: er moeten evenveel vrouwen als mannen kandideren en in de top drie van elke lijst moet minstens één vrouw staan. Deze maatregel werd ingevoerd omdat men veronderstelde dat vrouwen, gezien de dominantie van mannen, niet genoeg kansen zouden krijgen om politiek actief te worden. En een democratie is uiteraard pas echt democratisch als iedereen met gelijke kansen aan politiek kan doen. Deze maatregel mist haar doel niet: verkiezing na verkiezing zijn er meer vrouwen in het parlement. Voor Kamer en Senaat zijn er zondag langs Vlaamse kant 48 vrouwen verkozen , tegenover 65 mannen, wat neerkomt op 42,5procent vrouwen.

We zijn er dus nog niet en de quotaregeling moet nog niet afgeschaft worden, zou je denken. Maar het omgekeerde is waar: de maatregel heeft ondertussen te goed gewerkt en veroorzaakt een nieuwe discriminatie, namelijk van jonge mannen die aan politiek willen doen. Dat blijkt duidelijk wanneer we de gekozenen opdelen volgens leeftijd. De gemiddelde leeftijd van een Vlaams parlementslid in het nieuw gekozen federale parlement is 44,5 jaar. Als we enkel de 'jonge' parlementsleden bekijken (jonger dan 44,5 jaar), zijn er 23 mannen verkozen, tegenover 31 vrouwen. Er is dus een derde meer jonge vrouwen verkozen dan jonge mannen. In de leeftijdscategorie boven het gemiddelde is het juist omgekeerd: hier zijn er 42 verkozen mannen, tegenover 17 verkozen vrouwen, veel meer mannen dan vrouwen dus.

Dit is te verklaren door de quotaregeling: de gevestigde 'oude' mannen doen er alles aan om op hun plaats te blijven zitten, waardoor partijen verplicht zijn vrouwen als nieuwe kandidaten op de lijst te plaatsen (wat juist de bedoeling is van de quota). Maar aangezien nieuwe kandidaten vaker jong zijn, werd er bij de jongeren overmatig veel vrouwen gerekruteerd (wat niet de bedoeling is van de quotaregeling). Het ironische van de hele anti-discriminatiemaatregel is dat er een nieuwe discriminatie ontstond.

Deze nieuwe discriminatie van jonge mannen was waarschijnlijk onvermijdelijk om het politieke mannenbastion te doorbreken. Toch is het duidelijk dat de maatregel te ver is doorgeschoten, omdat er nu méér jonge vrouwen zijn dan mannen. En deze nieuwe vrouwelijk parlementsleden zullen hun positie net zo verdedigen als de oude mannelijke garde, waardoor er na verloop van tijd een overwicht zal komen van vrouwen. Dus in plaats van de quotaregeling nog even aan te houden om de magische grens van 50procent vrouwen te bereiken, moet ze direct afgeschaft worden. En eigenlijk is het al te laat, want zelfs al worden de quota nu afgeschaft, dan nog zal men door de demografische evolutie in de toekomst een periode hebben waarin er een meerderheid van vrouwen in het parlement zetelt.

Blog DS, 18-06-2010 (Andreas Tirez)
Oud 27th September 2010, 21:48
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User

Ik denk dat het moeilijk is om overal een perfect evenwicht te willen creëren tussen mannen en vrouwen. Elke mens heeft natuurlijk gelijke rechten, maar we kunnen er niet onderuit dat er nog steeds verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Ze zijn niet meer zo extreem als vroeger, maar de verschillen zijn er nog. Ik vind het niet per se nodig om de parlementslijsten strikt fifty-fifty te verdelen. Hoewel de quota natuurlijk wel belangrijk waren om vrouwen meer kansen te geven.
De quota lijken nu te moeten worden afgeschaft om het evenwicht te herstellen. Ik denk echter dat we vergelijkbare quota moeten houden om er binnen enkele jaren voor te zorgen dat het evenwicht blijft bestaan. Als er nu plots veel extra jonge vrouwen bijkomen, zal de balans stilaan doorschuiven naar de vrouwelijke kant en zijn de quota nodig om terug meer mannen op de lijsten te krijgen.
Met citaat antwoorden
Oud 29th September 2010, 13:16
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User

parlement te vrouwelijk

Ik hoorde van veel mensen uit mijn omgeving dat ze gingen stemmen op een vrouw, omdat het een vrouw is. Ze wisten misschien nog niet op wie, maar wel al zeker dat het een vrouw ging worden. Persoonlijk vind ik dat grote zever. Ik vind dat je moet stemmen op een persoon omwille van zijn of haar kwaliteiten en niet omwille van zijn of haar geslacht. Als er meer mannen in het parlement zitten dan vrouwen omdat deze nu eenmaal meer kwaliteit kunnen bieden dan die vrouwen, is dat voor mij perfect in orde en vice versa.
Dit feit kan ik ook doortrekken naar het onderwijs. Een tijdje geleden is er sprake geweest van meer mannen en mensen met een allochtone achtergrond als leerkrachten aan te werven. Ook hier vind ik dat kwaliteit primeert op geslacht.
Met citaat antwoorden
Oud 29th September 2010, 19:23
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door katrien.anthonis
Persoonlijk vind ik dat grote zever. Ik vind dat je moet stemmen op een persoon omwille van zijn of haar kwaliteiten en niet omwille van zijn of haar geslacht.

Klopt. Uiterlijke kwaliteiten zijn minstens even belangrijk.
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:53.