|
||||
|
||||
Bobbejaan Schoepen overleden
Bobbejaan schoepen overleden
In het Sint-Elisabethziekenhuis in Turnhout is vanmorgen de Vlaamse zanger Bobbejaan Schoepen overleden. Schoepen was zondag 85 geworden. Maandag omstreeks 11 uur stierf hij aan een hartstilstand in het Sint-Elisabethziekenhuis in Turnhout.Dat maakte zijn jongste zoon Tom Schoepen bekend. Bekende nummers van Schoepen zijn onder meer "De Lichtjes van de Schelde" en "Café zonder bier". Modest Schoepen (zo werd Bobbejaan geboren op 16mei 1925) was de zoon van een hoefsmid uit Boom, maar zou zijn carrière in Lichtaart en in de rest van de wereld uitbouwen. Met zijn buigzame zang- en jodelstem én zijn gefluit veroverde hij Europa na de Tweede Wereldoorlog, later volgde Amerika. Wereldsterren Hij trad op met wereldsterren, zat in dezelfde opnamestudio als Elvis Presley en mocht in het voorprogramma van zijn show een ontluikende ster als Jacques Brel verwelkomen. Hij trad onder andere samen op met Josephine Baker, Gilbert Bécaud en Catherina Valente. Maar hij bleef met beide voeten op de grond. Op het einde van de fifties zag hij de kans schoon om zich definitief te vestigen in zijn 'hutje op de hei'. Het was wel een beetje groter dan een normaal hutje. In het Kempense Lichtaart liet hij 30hectare moeras droogleggen voor zijn eigen variététent. Zo kon hij gewoon blijven optreden zonder voortdurend van hot naar her te moeten reizen. Het zou de start van familiepark Bobbejaanland vormen. Bobbejaanland Bobbejaanland deinde uit tot flink uit de kluiten gewassen pretpark, maar in 2004 werd het verkocht. Bobbejaan, zijn echtgenote Josée en de familie mochten wel op het domein blijven wonen. Misschien is de verkoop van dat levenswerk het sein geweest om dat andere levenswerk, zijn muzikale carrière, een nieuwe boost te geven. Velen keken nog verbaasd op toen Bobbejaan in 2008 zijn comebackalbum uitbracht. Net voor het jaareinde bracht Schoepen nog drie cd's uit: 'The World of Bobbejaan'. Een overzicht van zijn zestigjarige muzikale loopbaan in 75 nummers. Eigen mening: Gisteren net 85 geworden en vanmorgen overleden in het ziekenhuis aan een hartstilstand. Zeer triest. Wat hij in zijn leven allemaal heeft verwezenlijkt is iets om u tegen te zeggen! De naam "Schoepen" is iets om zeer fier op te zijn en het overlijden is dan ook zeer spijtig nieuws. Voor de familie kan het niet gemakkelijk zijn: veel sterkte! |
|
|||
|
|||
Ik denk dat men ook steeds weer moet benadrukken wat deze man voor onze muziekcultuur heeft betekend en dat hij vooal ook op literair vlak meer dan zijn mannetje stond. Daarin vind ik hem enorm ongewaardeerd, getuige volgend lied van zijn hand:
Verankerd - Bobbejaan Schoepen Als je oud bent, als je ziek bent Geen toekomst meer, je bent verankerd Te dragen, te verwerken Geen leven meer, uitgekankerd En ontredderd leg ik mij weer neer Als ik koud heb en ik lig in bed De ochtend zint me niet Die deelt alleen verdriet 'k Ben verraden en veranderd De toekomst wordt voortaan bepamperd Moeten wij dan niet meer leven Mogen wij niet meer doodgaan Moet ik mijn leven geven Mag ik dan niet teloor gaan Als je oud bent, als je rijk bent De glorie is onbelangrijk Weemoedigheid te beperken De dagen zijn zo vergankelijk En gelaten leg ik mij weer neer Als ik angst heb en ik lig in bed De nacht die zint me niet Die deelt alleen verdriet De overvloed ben ik vergeten Ik kan per dag maar een keer eten Moeten wij dan niet meer leven Mogen wij niet meer doodgaan Moet ik mijn leven geven Mag ik dan niet teloor gaan Als je oud bent, je ervan afwendt Het verleden wordt zo belangrijk Uit te dragen, te beschermen De tijden zijn zo vergankelijk En nergens leg ik mij bij neer |
|
|||
|
|||
Maandag omstreeks 16.00h in de namiddag, ik was op weg naar huis van school, vernam ik het nieuws via de radiozender MNM. Het nieuws liep binnen dat Bobbejaan Schoepen overleden was. Ik schrok toch wel even...
Ik heb het nieuws over Bobbejaan Schoepen eigenlijk de hele dag verder gevolgd. Als ik me niet vergis was het onderwerp die avonds in het praatprogramma 'Phara' op EEN 'Bobbejaan Schoepen' en er werd een soort van eerbetoon aan hem gebracht. Ik heb dit gevolgd omdat ik vroeger geregeld naar Bobbejaanland ging, het daar zeer leuk vond en ik heb de man zelf enkele keren door het park zien rijden met zijn wagentje. En ik moet zeggen het is wel een intrigerende man als je hem zo ziet voorbijrijden met zijn grote cowboyhoed. En verder heb ik geleerd dat hij echt wel muzikaal talent had, maar dat hij eigenlijk een beetje ondergewardeerd werd. Zijn muziekaal talent blijkt wel uit de liedjes die hij geschreven heeft... die velen onder ons wel bekend zijn. Om maar een voorbeeld te noemen: "Zie ik de lichtjes van de Schelde ..." Echte nostalgie! Maar uiteindelijk mogen we besluiten dat Bobbejaan Schoepen een mooi leven gehad heeft en dat hij op de gezegende leeftijd van 85 mogen gaan! R.I.P! |
|
|||
|
|||
Ik vernam het nieuws van Ivan tijdens de excusie van natuurwetenschappen. Ik moet zeggen dat ik ook wel schrok, Bobbejaan was toch een man van de streek. Bij de iets wat oudere generatie is hij toch vooral bekend geworden met zijn liedjes zoals "De lichtjes van de Schelde", maar bij de jongeren kent men hem als de stichter van Bobbejaanland. Iedere jongere, zeker van onze streek, is wel eens in Bobbejaanland geweest. Ik herinnerde me zelfs nog dat Bobbejaan in het park rondreed op een soort golfkarretje. In ieder geval, veel sterkte voor de familie!
|
|
|||
|
|||
Ik schrok toch ook wel eventjes. Ik woon vlakbij Bobbejaanland en was dan ook vroeger kind aan huis met mijn jaarabbonement. Ik heb hem nog weten optreden in talrijke shows waar hij zelf hoofdrolspeler in was. Vlaanderen verliest een groot figuur. Hoe hij Bobbejaanland vanuit het niets heeft opgebouwd blijft in mijn ogen altijd een geweldige prestatie. Het plezantste land inderdaad, nu zonder zijn oorspronkelijke oprichter.
|