actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 12th May 2010, 22:22
Sharon van Ballaer
Gast

Jupiter duikt achter zon en komt terug met band minder

Jupiter duikt achter zon en komt terug met band minder

Jupiter gedraagt zich een beetje op een bizarre manier de laatste tijd. De planeet ontdeed zich, verscholen achter de zon, blijkbaar van haar zuid-equatoriale band.
Jupiter wordt gekenmerkt door twee duidelijk zichtbare ringen (foto rechts). Maar zelfs met een relatief kleine telescoop zagen waarnemers dat de zuidelijke band verdwenen is (foto links).

Sinds juni vorig jaar begon de zuidelijke ring uit te doven, om vandaag helemaal te verdwijnen. Nu is het nog enkel de noord-equatoriale band die opvalt. Het was geweten dat de ring zou verdwijnen, maar Jupiter speelde eerst nog drie maanden verstoppertje achter de zon. Daarom kunnen waarnemers pas nu zien in welke mate de band weg is. En dat is behoorlijk wég, zo blijkt op de website van notoir Jupiterkenner, de Australiër Anthony Wesley, die ook al de gevolgen van een 'botsing' met Jupiter vorig jaar ontdekte. Amateur Wesley bestudeert de planeten vanuit zijn tuin in Murrumbateman.

Volgens Wesley is de meest waarschijnlijke verklaring voor het verdwijnen van de band de link met stormactiviteiten die de verandering voorafgingen. Het blijft hoe dan ook spannend voor astronomen, ook al is het geen nieuws dat Jupiter elke tien à vijftien jaar een band verliest of weer tevoorschijn tovert. "De vraag is nu wanneer die zuidelijke band in de komende vijftien jaar weer te zien zal zijn", zegt Wesley. "Wees maar zeker dat iedereen op de loer ligt!"

Wesley geeft ook nog mee dat Jupiter op 24 september het dichtst bij de Aarde zal staan. (jv)
12/05/10 10u12

bron: www.hln.be

Mijn mening:
Zoals ik laatst nog in de stageles van Véronique Segers hoorde: “De aarde is een wonder.”!!
Ik moet haar ten volle gelijk geven. De job van een astronoom lijkt me enorm interessant, maar…
Ik ben er zeker van dat we de gehele waarheid die achter de aarde en het heelal schuilgaat nooit zullen kennen. Bovendien denk ik niet dat de mens deze waarheid zou aankunnen. Ik denk dat die waarheid te groots is. Al wat wij als mens kunnen doen is de mysterie van de aarde en het heelal bewonderen en deze met groot respect behandelen!
Met citaat antwoorden
Oud 19th May 2010, 21:26
Mathias Van der Sanden Mathias Van der Sanden is offline
Registered User

De ruimte bestuderen is een zeer boeiend beroep. Door middel van sterke telescopen en ruimtesondes kunnen we planeten observeren. Iedereen die ooit aardrijkskunde heeft gekregen kent de ringen van Jupiter. Nu blijkt er één van die ringen verdwenen te zijn, maar dat kan binnen enkele decennia terug veranderen. Ik vind het belangrijk dat men de ruimte blijft observeren. Misschien ontdekt men nog andere merkwaardigheden in de ruimte. Het is wel een dure onderneming, de ruimtevaart en de observatie van de ruimte, daarom is het misschien beter dat we als wereldbevolking samenwerken en elkaar niet bekampen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:35.