actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2010, 09:29
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Belg zit al zes jaar in gevangenis van Bagdad

Belg zit al zes jaar in gevangenis van Bagdad

De Belg Oussama Atar zit al zes jaar in de gevangenis in Irak, nadat hij er om onduidelijke redenen veroordeeld werd tot tien jaar cel. Omdat zijn gezondheidstoestand achteruit gaat probeert zijn familie hem te laten overbrengen naar België. Dat schrijft Le Soir zaterdag.

De jongeman werd opgesloten in de gevangenis van Abou Ghraib, volgens hemzelf wegens illegale import van medisch materiaal en geneesmiddelen, volgens anderen wegens wapenhandel.

‘De Amerikanen beloofden dat Oussama naar België overgebracht zou worden’, zegt zijn zus. Atar werd echter uitgeleverd aan de Irakezen en blijft opgesloten in Bagdad.

Bij Buitenlandse Zaken zegt men alles te doen voor een oplossing, maar er bestaat geen bilateraal verdrag tussen België en Irak. De Belgische ambassade in Jordanië is op de hoogte, net als Amnesty International en het Rode Kruis.

De 26-jarige Atar wordt in ons land niet als gevaarlijk beschouwd.

Bron: www.destandaard.be
-------------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Dit is een zeer vreemde situatie. De Belg die onschuldig zou zijn zit al 6 jaar opgesloten, hoe kan dit? Als ik dit artikel lees zijn er geen echte bewijzen tegen hem gevonden, maar enkel geruchten en vermoedens. Iedereen heeft het recht om op een goede manier behandeld te worden, maar in dit geval is dit zeker niet goed en eerlijk.
Waarom beloven de Amerikanen dat hij terug naar België komt, maar daarna toch wordt uitgeleverd aan Irak. In mijn ogen zochten ene zondebok voor iets en hebben ze hem gevonden en deze man zit nu al 6 jaar in de gevangenis terwijl zijn gezondheidstoestand achteruit aan het gaan is en zijn familie kan weinig of niet doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2010, 12:28
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Dit is gewoon weer een voorbeeld van hoe corrupt en egoïstisch de wereld in elkaar zit. De wet van de sterkste geldt helaas nog steeds. De Amerikanen beloofden dat hij terug naar België kon, maar dat blijkt gelogen. Uiteindelijk zullen de wereldmachten gemakkelijk de kleine man opofferen als zijzelf, en misschien ook hun land, er beter van worden. Dat is vaak genoeg bewezgen. Ik weet niet of de man al dan niet schuldig is, maar zoals het artikel het laat uitschijnen zijn er niet echt bewijzen tegen hem, en dient hij dus inderdaad als zondebok. Er zijn al honderden van deze situaties geweest, al lag het soms gewoon aan de wetgeving of het regime van dat land.

Persoonlijk voorbeeld: Als je bijvoorbeeld op reis gaat naar Oekraïne op reis wilt, moet je een bepaald paspoort aanvragen. Speel je dat tijdens je verblijf kwijt, wordt je aan de grens gewoon het land opnieuw ingestuurd en is het voor je thuisland ongeloofelijk moeilijk om je opnieuw buiten te krijgen en dat heeft een vriend van me zien gebeuren, ongeveer een jaar terug. De slachtoffers waren een vrouw en haar dochter, die duidelijk Nederlanders waren die gewoon pech hadden gehad tijdens hun verblijf. Dit is echter gewoon het gevolg van een slechte en zeer afschermende en beschermende wetgeving, al maakt dat excuus het niet toelaatbaar.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2010, 22:08
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Citaat:
Orgineel gepost door Joëlle.Van.den.Mooter
Dit is echter gewoon het gevolg van een slechte en zeer afschermende en beschermende wetgeving, al maakt dat excuus het niet toelaatbaar.


Of het land is net strict op zijn regels. En voorkomt het andere problemen door zo streng te zijn.

Mijn broer verblijft in Israël en ik ben hem al twee maal gaan bezoeken. En waarschijnlijk nog eens binnenkort. Om daar binnen te geraken moet je ook een "speciaal" paspoort hebben. Buiten de gewone controles op luchthavens moet je twee keer extra je paspoort laten zien (bij het binnen komen). Bij het buiten gaan, moet je bij wijze van spreken om de 100 meter je paspoort laten zien.

Als je je paspoort kwijtraakt is dat nu eenmaal een ramp buiten de EU. Je moet naar een Belgische ambassade gaan en dan start het vervelende bureauwerk. Denk maar eens na hoe hatelijk je het bureauwerk nu al vindt, in de kleine dingen waarmee wij in contact komen. Nu gaat het over bureauwerk tussen twee landen... Dus het is gewoon een ramp om een paspoort te verliezen.

Voor deze Belg en zijn familie, een ramp. Dat is zo. Schuldig of onschuldig dat weet ik niet. Er zal toch wel iets niet kloppen in het verhaal. Bij toeval op de verkeerde plaats zijn, misschien. Buiten dat gezien, worden zijn rechten geschonden en dat stoort me het meeste. Spijtig dat sommige landen het niet nou nemen met de mensenrechten. Ze hebben ze nochtans ondertekend.
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.