|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Scholier roept op tot spijbelstaking
Scholier roept op tot spijbelstaking
LEUVEN - ‘Maandag 10 mei wordt een dag waarop we leren wat de school ons niet kan leren: de vrijheid ontdekken.' Met affiches en flyers in mei 68-stijl roept een scholier op om maandag te spijbelen. Maandagochtend, veel te vroeg. De wekker gaat. Het weekend was veel te kort en de routine zal weer beginnen. De afgelopen weken verscheen deze tekst op affiches in het straatbeeld. Aan schoolpoorten zijn flyers uitgedeeld. De oproep lijkt uit te gaan van een leerling die last heeft van schoolmoeheid. ‘Speeltijd, het vaste uur van vrijheid. We lijken wel gevangen: altijd de schrik om gepakt te worden', schrijft de scholier, die zich Jonas noemt. ‘We zijn het beu om te gehoorzamen, te luisteren en gestraft te worden als we dit niet doen. We roepen op tot verzet.' De Vlaamse Scholierenkoepel distantieert zich van de actie. Pascal Smet (SP.A), de Vlaamse minister van Jeugd en Onderwijs, reageert. ‘Het is vreemd dat een motivatie ontbreekt', zegt zijn woordvoerder. ‘Normaal komen zulke oproepen naar aanleiding van een beslissing van de minister, nu gaat het om het feit dat sommige dingen niet mogen. Vreemd, want leerlingen hebben veel mogelijkheden om hun grieven over te maken, bijvoorbeeld op ontmoetingsdagen met de scholierenkoepels.' Blog DS, 08-05-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Eigen mening:
Hoe vaak worden zulke acties niet ondernomen? Toen ik nog in het secundair onderwijs zat, kregen we deze boodschappen ook te horen. Toch gingen de meeste leerlingen naar school, want wat brengt het op om op deze manier te staken? Als leerkrachten hun leerstof niet gezien krijgen, wordt de leerstof vaak opgegeven als zelfstudie. De leerstof zelf onder de knie krijgen is voor vele leerlingen vaak een heuse opdracht. Zoals Pascal Smet zegt, heeft het voorstellen van ideeën bij de scholierenkoepels veel meer effect. Zelf heb ik altijd in een leerlingenraad gezeten en veel van onze ideeën werden overgebracht aan de scholierenkoepel. Jammer genoeg worden vele zaken van de baan geveegd. Als het via deze weg al niet lukt, waarom zou het dan lukken door één dag te staken? Kijk naar de staakacties bij Inbev bijvoorbeeld. Hoelang hebben zij in de kou moeten staan om gelijk te halen? Deze actie zal enkel veel geld kosten en geen succes kennen. |