|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Oorzaak van katholiek misbruik is het celibaat.
Oorzaak van katholiek misbruik is het celibaat.
Waarom komt misbruik van kinderen zo bijzonder vaak voor in de katholieke kerk met celibataire leiders, vraagt Hans Küng (emeritus hoogleraar oecumenische theologie aan de universiteit van Tübingen) zich af in NRC Handelsblad. Het antwoord: het celibaat is de belangrijkste oorzaak van wangedrag in de katholieke kerk en het is de meest doorslaggevende uiting van de strenge houding van de kerkelijke hiërarchie tegenover seksualiteit in het algemeen. De celibaatsregel is ontstaan na het jaar 1000 en is onderdeel van het ‘Roomse systeem’. Dat had als gevolg dat de clerus in het Westen, vooral door het celibaat, totaal los kwam te staan van de rest van de christelijke gemeenschap: een unieke en dominante sociale klasse die radicaal superieur was ten opzichte van de lekenbevolking, maar volledig ondergeschikt aan de paus in Rome. Küng concludeert dan ook: Het verplichte celibaat is de voornaamste reden voor het rampzalige tekort aan priesters tegenwoordig, voor de fatale verwaarlozing van de eucharistieviering en voor de tragische teloorgang van het persoonlijke pastorale priesterschap op veel plaatsen. Als de kerk in het reine wil komen met het misbruik moet het de structurele oorzaak daarvan aanpakken: de celibaatsregel. Bron: NRC Handelsblad Mening: Ik vind persoonlijk dat het celibaat niets te maken heeft met het feit dat er pedofiele priesters zijn. Het is niet omdat er nu veel aandacht wordt gegeven aan kindermisbruik binnen de kerk dat hier ook de oorzaak gezocht moet worden. Iemand die zich vergrijpt aan een minderjarige is in mijn opinie ziek. Niemand die geestelijk in orde is kan zich hiermee verzoenen. Deze mensen moeten uit de maatschappij worden gehaald en mentaal begeleid worden. |
|
|||
|
|||
Persoonlijk vind ik het eigenlijk geen goed idee om priesters een celibatair leven op te leggen. Ergens is dat in mijn ogen tegen natuurlijk. Iedereen heeft hormonen en ook het recht om een partner te hebben. Het celibaat is in mijn ogen enkel frustrerend en ik denk wel dat dit ook een reden kan zijn dat geestelijken heeft aangezet tot het misbruiken van minderjarigen.
Pedofilie is een ziekte. Volgens mij wordt je er ook mee geboren maar is het de kunst om deze gevoelens te onderdrukken. Er zullen misschien nog wel andere oorzaken zijn, maar ik denk dat het celibaat wel zeker een factor is die verantwoordelijk is voor het misbruik in de Katholieke kerk. |
|
|||
|
|||
Citaat:
Kan je dit misschien eventjes verder uitleggen, want ik begrijp niet goed wat je hier nu juist mee bedoelt... M.a.w. zijn het enkel de pedofielen die volgens jou met deze 'ziekte' worden geboren of wordt iedereen ermee geboren? En hoe zit het dan volgens jou met al die andere 'ziektes' (zoals bijvoorbeeld een verkrachter die niet zonder het gevoel van macht kan, een pyromaan die constant branden wil stichten om zich goed te voelen, een kleptomaan die dingen steelt om aandacht te krijgen,...)? Word je daar dan ook mee geboren? Pedofilie als een ziekte afdoen is redelijk naďef, niet? Hoe dan ook, ik kan best begrijpen dat het celibaat na een tijdje erg zwaar kan wegen op het libido een gezonde man en dan zijn jonge, onschuldige kinderen een gemakkelijk slachtoffer. Bij sommige priesters zal het dus waarschijnlijk wel helpen als het celibaat afgeschaft wordt. Maar je mag ook niet vergeten dat het niet enkel priesters zijn die jonge, onschuldige kinderen misbruiken. Er zijn voorbeelden genoeg van mannen voor wie de celibataire regels niet van toepassing zijn en toch nog de drang hebben om kinderen te misbruiken. Kortom, dat het celibaat een versterkende factor is bij kindermisbruik door priesters, lijkt mij dus de meest plausibele verklaring die ik hierrond kan bedenken. |
|
||||
|
||||
Citaat:
Pedofilie kan in zekere mate zelfs evolutionair verklaard worden. Zie volgende blog van Mark Nelissen (Quote blog: Mark Nelissen is professor Gedragsbiologie aan de universiteiten van Antwerpen en Hasselt. Hij schreef enkele boeken over ons gedrag: De bril van Darwin, Waarom we willen wat we willen en De brein machine.) over de populariteit van jonge hoertjes. http://breinlogs.scilogs.be//index....eId=68&blogId=4 Ik heb ooit een gelijkaardig artikel gelezen waarin uitgelegd werd dat ook de huidige tendens om schaamhaar af te scheren op deze manier verklaard kon worden. Voor de rest denk ik dat je (en de auteur van het artikel in de eerste post) wel gelijk hebt. Het celibaat lijkt me van geen enkel nut en wél een bron van frustratie voor jonge (en oudere) priesters.
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |