|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Klaslokalen zitten vol met schadelijke stoffen
Honderd procent van de Vlaamse klaslokalen wordt te weinig verlucht. Hierdoor komen CO2, fijn stof en heel wat andere schadelijke stoffen er in ongezonde hoeveelheden voor.
VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek, voerde een onderzoek uit in 90 klaslokalen van lagere scholen in heel Vlaanderen. In álle klaslokalen werd de richtwaarde voor CO2 (492 ppm) overschreden. “Op één plaats stelden we zelfs een piekconcentratie van 5.000 ppm vast”, zegt onderzoekster Marianne Stranger. “CO2 is niet giftig, maar de stof leidt wel tot vermoeidheid en concentratiestoornissen.” Ook de hoeveelheid fijn stof en andere schadelijke stoffen ligt in bepaalde klassen hoger dan de voorgeschreven richtlijnen. Irritaties “In 94 procent van de klassen werd een te hoge concentratie aan formaldehyde gemeten. Deze stof komt vrij bij het gebruik van onder andere lijm of detergenten. Ze kan irritaties en ontstekingen van de bovenste luchtwegen veroorzaken en bij blootstelling aan hoge dosissen ook kankerverwekkend zijn.” Door klaslokalen meer te verluchten, kan het probleem volgens VITO grotendeels verdwijnen. Bron: www.gva.be Mijn mening: Dit is toch wel informatie waar we serieus mee moeten omgaan. Het is belangrijk voor onze gezondheid dat we in goede lucht kunnen zitten, vooral in klaslokalen waar vele studenten dichtbij elkaar zitten. In de lente en zomer constant één raam laten open staan, zodat de echt vuile lucht toch zeker uit klas wordt verwijderd! Ik zelf heb er nog niet zoveel last van gehad, alleen in het PAV lokaal kan het soms wel eens benauwd zijn. |
#2
|
|||
|
|||
Verluchting is héél belangrijk in een klas. Ik herinner mij nog dat wanneer er in onze klas een andere leerkracht binnen kwam die altijd zei: "Amai, het stinkt hier! Zet eens een raam open." En dat deden we dan meteen. Zelf opkomen op het feit "een raam open te zetten", deden we niet omdat we dat nooit door hadden. Wij zaten immers heel de tijd in die klas en merkten dan de stank en de "weinig gezonde lucht" niet.
Waarom is verluchten nu net belangrijk? Wanneer er te weinig zuurstof in de klas zit, zijn de leerlingen sneller vermoeid, maar ook sneller afgeleid. En betrokkenheid is net heel belangrijk! Dat weet iedereen |
#3
|
|||
|
|||
Als toekomstige leerkrachten is het heel nuttig om dit te weten. Leerlingen en ook de leerkrachten hebben frisse lucht nodig om geconcentreerd te kunnen blijven. Je wordt wel altijd belaagd met geklaag van leerlingen, en dan vooral de meisjes, van "mevrouw, het is hier te koud, mag het raam niet dicht?". Dezelfde meisjes die dan wel bij -5°C met blote rug pertinent weigeren om iets warmer aan te doen dan een leren jasje omdat dat toch niet past bij de hedendaagse mode, maar daar gaat het nu niet over. Verluchting is belangrijk, zonder frisse lucht is het voor leerkracht en leerling moeilijk om de aandacht erbij te houden. Dit merk ik ook tijdens het studeren, als ik mijn kamer te warm 'stook' in de winter dan word ik snel slaperig en is mijn motivatie snel zoek als ik daarentegen mijn kamer verwarm tot een frisse 20°C dan gaat het studeren veel vlotter. Bovendien vind ik dat je van een duf lokaal zelf een beetje suf wordt en zeker met prachtig weer wil je toch zoveel mogelijk frisse lucht en zon binnen? Ramen open zou ik zo zeggen!
|
#4
|
|||
|
|||
Zoals hieronder al gezegd, is dit een belangrijk gegeven voor ons als toekomstige leerkrachten. Het is toch wel verontrustend dat sommige slecht verluchte klaslokalen nare ziektes met zich mee kunnen brengen. Het vraagt immers niet veel tijd en moeite om de raam te openen.
Bijkomende punt: Simpelweg de ramen openzetten, brengt langs weerzijde (zowel langs de kant van leerkrachten, als de kant van leerlingen) positieve gevolgen met zich mee. De leerkrachten halen hun voordeel eruit doordat de leerlingen hun concentratie er langer kunnen bijhouden en waardoor de les aangenamer zal zijn om te geven. Maar wij, leerkrachten, moeten in de eerste plaats niet naar onszelf kijken maar naar de voordelen voor de leerlingen. Frisse lucht is gewoonweg gezonder voor de leerlingen en daarenboven zullen ze op leervlak heel wat meer opsteken door een langere concentratieperiode. Openzetten die ramen?! |
#5
|
|||
|
|||
Klaslokalen zitten vol met schadelijke stoffen
Scholen zouden tijdens de pauzes alles ramen moeten openzetten. Tijdens de lessen is het niet altijd even leuk om de ramen open te zetten, het kan in de winter heel koud zijn en wanneer er veel wind is kunnen de papieren op de lessenaars voortdurend door elkaar vliegen. Maar de leerlingen kunnen toch moeilijk zichzelf volledig concentreren in een lokaal met te veel CO2?
|
#6
|
||||
|
||||
Het gebeurde in mijn klas ook wel eens dat leerkrachten het raam openzetten, terwijl ik het ijskoud had. Als leerling heb je gewoon niet door hoe muf het in het klaslokaal kan zijn. Wij moeten hier als leerkracht zeker op zien te letten!
Er stond hierover ook nog een artikel in Klasse. Je kon er ook 11 tips terugvinden. (Die kan u hieronder zien) Deze tips zijn toch wel eens belangrijk om te lezen. Op die manier kunnen we ze zelf eventueel toepassen wanneer we later zelf lesgeven. Elf tips voor een gezonde klaslucht: Help, ik stik! Tip 1: Isoleer én ventileer. Goed isoleren is denken aan het milieu, maar gezonde lucht binnenlaten is van even groot belang. Tip 2: Streef naar maximaal 1000 ppm. Hoe hoger het CO2-gehalte, hoe meer door de mens geproduceerde stoffen je in de binnenlucht krijgt (geurtjes, vocht). Streef naar een waarde van 1000 ppm. Vanaf 1200 à 1400 dreigen vermoeidheid, hoofdpijn, een pijnlijke keel en last van ogen en neus. Ook de concentratie verslapt. Dat leidt allemaal tot verminderde leerprestaties. Tip 3: Ventileer continu een beetje in plaats van af en toe veel. Als je een raam op een kier zet, zorg je voor een constante luchtstroom. Die voert frisse lucht aan en neemt ongezonde lucht en geurtjes mee naar buiten. In een klas wordt gespeeld, geleerd, gewerkt. Daarvoor heb je voldoende zuurstof nodig. Daarom is niet ventileren geen optie. Tip 4: Vermijd tocht. Als het kan, kies voor een raam dat hoger zit dan 1,80 m. Tip 5: Benut de speeltijd. Zet tijdens de speeltijd de verwarming uit en zet een raam iets meer open. Gedurende een korte tijd goed verluchten geeft slechts een minimum aan warmteverlies. Tip 6: Vergeet de toiletten niet! Spuitbussen en luchtverfrissers verversen de lucht niet, maar brengen andere schadelijke stoffen in de lucht. Ook voor het kleinste kamertje geldt: ventileer continu en verlucht extra. Tip 7: Onderhoud het mechanische ventilatiesysteem. Een verstopte filter of een slechte afstelling kan voor een nog slechter binnenklimaat zorgen dan geen systeem. Tip 8: Ventileer lokalen met pc's en printers extra. Een CO2-waarde zegt niets over stoffen die worden uitgestoten door computers, printers en andere apparaten in de ruimte. Tip 9: Maak afspraken over ventilatie. Hierin speelt de leraar een belangrijke rol, in samenspraak met de leerlingen. Als je in het begin van het schooljaar al afspraken maakt, wordt ventilatie een goede gewoonte, en geen opdracht meer. Tip 10: Verzorg je planten goed. Als er schimmels of micro-organismen groeien op de potgrond kunnen die weer in de lucht terechtkomen en de kwaliteit van de binnenlucht net negatief beïnvloeden. Tip 11: Vertrouw op je neus. Als je ruikt of merkt dat het systeem niet goed werkt, verlucht je minstens tijdens de pauze en vóór en na het gebruik van het lokaal het best een kwartiertje. Bron: http://www.klasse.be/leraren/blog.p...stof-in-de-klas 04/02/2010 |