actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2009, 16:31
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry ‘Ik ben nu een verdachte pedofiel'

‘Ik ben nu een verdachte pedofiel'


LONDEN - Britse ouders die een middagje op school helpen of kinderen naar een voetbalwedstrijd rijden, zullen door een speciale overheidsinstantie gescreend worden. Het verzet tegen het controversiële antecedentenonderzoek groeit. ‘De regels staan niet in verhouding tot het risico.'



Vrijwillige overblijf- of voorleesmoeders en -vaders op school, ouders die kinderen naar sportwedstrijden rijden, kinderboekenschrijvers die scholen bezoeken: iedereen die in het Verenigd Koninkrijk regelmatig contact heeft met kinderen moet zich vanaf november volgend jaar verplicht laten screenen door een nieuw in het leven geroepen registratiebureau.

‘Regelmatig' is al één keer per maand volgens de Independent Safeguarding Authority (ISA), die ervoor moet zorgen dat kinderen niet aan pedofielen worden blootgesteld. De ISA is in het leven geroepen na de moorden in 2002 op de twee tienjarige meisjes Holly Wells en Jessica Chapman door de pedofiele conciërge Ian Huntley van een naburige school in Soham. Deze moorden schokten de Britse natie en hebben geleid tot allerlei striktere regels voor de omgang met kinderen.

De ISA-registratie roept veel kritiek en verontwaardiging op. Scholen en jeugdclubs zijn bang dat minder ouders bereid zullen zijn om op school mee te helpen. Internationale studentenuitwisselingen lopen gevaar als gastouders zich niet willen laten registreren. Mensenrechtenactivisten waarschuwen voor de inbreuk op burgerlijke vrijheden. Verschillende kinderboekenschrijvers hebben al gezegd niet langer te willen voorlezen op scholen, omdat ze weigeren zich te laten registreren. ‘Het is schandelijk, vernederend en beledigend', zei Philip Pullman, een bekende kinderboekenschrijver.

De nieuwe regels zijn te bureaucratisch en garanderen niet de veiligheid van kinderen, schreven maar liefst zeven associaties van onderwijzers en leraren vorige week aan de minister van Onderwijs, die na alle kritiek laat onderzoeken of de criteria moeten worden aangepast. De regels ‘staan niet in verhouding tot het risico', vinden de onderwijzers.

‘De verontwaardiging die de natie in haar greep heeft sinds de Soham-moorden, heeft ons allemaal paranoïde gemaakt', zei de kritische voormalige politiecommissaris Chris Stevenson, die het onderzoek naar de Soham-moorden leidde. ‘Hoeveel wetgeving, databases en antecedentenonderzoeken ook, zij kunnen nooit helemaal dit soort misdaden voorkomen.'

De Soham-moordenaar was ooit aangeklaagd voor kinderverkrachting, maar hij kwam niet met zijn slachtoffers in contact omdat hij een schoolconciërge was maar door toeval.

Stevenson beschreef in een ingezonden krantenstuk hoe hij bij een voetbalwedstrijd van zijn kleinzoon werd tegengehouden toen hij foto's nam van zijn oogappel. Fotograferen was tegen de regels, tenzij hij schriftelijke toestemming had gekregen van alle ouders. ‘Ik ben nu een verdachte pedofiel, samen met miljoenen andere ouders en grootouders.'

Met paspoort, en een elektriciteitsrekening als bewijs voor haar woonadres, moest de Nederlandse Annelieke Jacobs zich op de school melden, omdat ze naast haar dochter drie andere kinderen met de auto naar een schooluitje zou brengen. ‘Als ik die formulieren niet had ingevuld en geen bewijs van goedkeuring had gekregen, dan had ik ze niet mogen wegbrengen. Of je nu een keertje de kinderen begeleidt naar de bibliotheek of een middagje meeknutselt aan kerstversieringen, je moet van school die check doen.'

Amherst School in Sevenoaks is niet de enige school die al lang ouders laat screenen, al zegt de nieuwe ISA dat ouders niet gecontroleerd hoeven te worden als ze eenmalig helpen. Het invullen van het papierwerk kostte Jacobs een half uur. Zo moest ze al haar woonadressen van de afgelopen vijf jaar invullen. Amherst School wil geen commentaar geven op haar beleid.

‘Geef mij maar een formuliertje, ik vul het wel in. Maar het voelt beklemmend', zegt Jacobs. ‘Het is een hoop rompslomp en ik krijg er als ouder geen veiliger gevoel van. Als mijn kinderen met andere ouders meerijden, vind ik het belangrijker om te weten of ze veilig rijden.'

‘De Britten willen zo graag alles veilig hebben. Ik moet ook elk jaar tekenen dat mijn kinderen voor schooldoeleinden gefotografeerd mogen worden. Ik blijf hier handtekeningen zetten.'


DS, 28-12-2009 (Maaike Veen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.