actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 13th December 2009, 15:36
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User

Talking Nergens beter wonen dan in Vorselaar

Nergens beter wonen dan in Vorselaar

Dorp van Bart Wellens is 'ideale gemeente van provincie Antwerpen'

VORSELAAR - Behalve dat je er de grootste pannenkoeken van het land kunt eten, is het in Vorselaar vooral ook heel aangenaam wonen. 'De ideale gemeente van de provincie Antwerpen', zeggen onze lezers. Eddy Meulemans
Een dorp op het platteland met goed onderhouden wegen, veel groen, weinig lawaai en geen stank, waar de burgemeester luistert naar zijn inwoners en waar vooral dertigers en veertigers wonen. Dat is volgens onze lezers de gemeente van hun dromen. In onze provincie komt Vorselaar het dichtst in de buurt van dat ideaalbeeld, zo blijkt uit een grootschalige lezerspoll opwww.nieuwsblad.be.

Als je aan een wildvreemde vraagt wat hij weet over Vorselaar, komt hij wellicht niet verder dan Bart Wellens. De sympathiekste veldrijder van Vlaanderen woont inderdaad in Vorselaar. Hij spreekt een sappig Kempens dialect, eet bij moeder Wiske graag vers gebakken duifjes en werd zes jaar geleden wereldkampioen cyclocross in Monopoli in Italië. Nu we de resultaten van onze lezerspoll kennen, weten we eindelijk waarom hij niet naar Monaco verhuist: het is te goed in Vorselaar.

Ook bekend tot ver over de grens is Gasthof De Roskam, waar je een zogenaamde Grote Louis kunt eten. Dat is de grootste pannenkoek van België. De exacte diameter van de superpannenkoek is 31 centimeter. 'De pan waarin hij gebakken wordt, is nog een beetje groter. Ik heb het werktuig vijftien jaar geleden geërfd van mijn voorganger Louis Van Thillo, naar wie de Grote Louis genoemd is', zegt flenzenbakker Paul Van Arwegen (41).

Toch heeft Vorselaar veel meer te bieden dan een Grote Bart (Wellens) en een Grote Louis, zo blijkt uit een gesprek met drie vooraanstaande burgers: burgemeester Lieven Janssens, dorpspastoor Dré Steenackers en cafébaas Johan Bogaerts.

De 32-jarige Lieven Janssens (Aktiev) is volgens het burgemeesterrapport van Het Nieuwsblad de jongste én de beste burgervader van de provincie. Janssens is niet verbaasd dat iedereen dolgraag in Vorselaar wil wonen. 'We zitten overal dichtbij: vlakbij Herentals, Geel, Turnhout en Antwerpen. En toch is het heerlijk rustig in ons dorp. Als je niet in Vorselaar moet zijn, kom je hier niet. Er lopen geen grote verkeersaders door ons centrum.'

Dat Vorselaar geen industrie heeft, vindt de burgemeester niet erg. 'Ik weet dat heel wat collega-burgemeesters veel moeite doen om toch maar nieuwe industrieterreinen te realiseren in hun gemeente, omdat ze hopen om zo extra inkomsten binnen te halen. Voor ons hoeft dat niet. Wij wonen liever in het groen. Levenskwaliteit komt bij ons op de eerste plaats.'

Toch is Vorselaar absoluut geen dode boel. 'Wij zijn een klein dorp met amper 7.400 inwoners, maar we hebben een bruisend verenigingsleven met wel 105 verschillende verenigingen. In Vorselaar is er altijd wel iets te doen.'

Dat bevestigt ook Johan Bogaerts (48) van café-brasserie Den Engel. Als ingeweken Limburger voelt hij zich helemaal thuis in Vorselaar. 'Mijn klanten lachen me wel eens uit met mijn Limburgse tongval, maar dan lach ik vrolijk mee. Ik wil hier nooit meer weg', zegt Johan.

Wordt er in de plezantste gemeente van de provincie dan nooit gezaagd aan de toog? 'Wees gerust, ook hier wordt danig gezeurd: over het weer, het voetbal, de politiek, over alles. (Lacht) Maar dat maakt de discussies juist zo levendig.'

Ook pastoor Dré Steenackers (72) wil oud worden in Vorselaar. 'Vorselaar is één grote familie. Iedereen kent iedereen, of toch bijna', zegt hij. Hoewel priester Dré al zeven jaar met pensioen is, draagt hij nog elk weekend drie missen op in de Sint-Pieterkerk. 'Als ik ermee stop, word ik wellicht vervangen door een pastoor met tien andere parochies. Ik zal de geschiedenis ingaan als de laatste pastoor van Vorselaar.'

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...6&postcode=2290

Niet echt maatschappelijk relevant, maar ik ben trots op ons dorpje en dat mag geweten zijn
Met citaat antwoorden
Oud 13th December 2009, 16:23
BjornBlommé BjornBlommé is offline
Registered User

Ik ben mijn hart ook verloren aan Vorselaar

Ik ben al eens gaan rondneuzen voor een woning/apartement na mijn studies.

Ik zou het dorpje ook nooit meer willen verlaten!
Oud 13th December 2009, 17:19
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Paulien.Detailleur
De 32-jarige Lieven Janssens (Aktiev) is volgens het burgemeesterrapport van Het Nieuwsblad de jongste én de beste burgervader van de provincie. Janssens is niet verbaasd dat iedereen dolgraag in Vorselaar wil wonen. 'We zitten overal dichtbij: vlakbij Herentals, Geel, Turnhout en Antwerpen.

Dit is dan toch niet als je met het openbaar vervoer moet !!
Je moet altijd eerst naar Herentals als je naar Geel of Turnhout wil, dus zo geweldig is dat nu toch ook weeral niet.
Met citaat antwoorden
Oud 13th December 2009, 17:55
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door jonas.van.hal
Dit is dan toch niet als je met het openbaar vervoer moet !!
Je moet altijd eerst naar Herentals als je naar Geel of Turnhout wil, dus zo geweldig is dat nu toch ook weeral niet.

Dat is waar. Ik ben van geel en elke dag met het openbaar vervoer naar Vorselaar rijden is niet geweldig. Zeker nu de uren van de L-treinen van Geel naar Herentals veranderen. Nu wordt het nog moeilijker en ben ik nog langer onderweg dan eerst.
Met citaat antwoorden
Oud 14th December 2009, 15:33
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User

Ik denk ook dat heel wat inwoners van Vorselaar ondertussen onze overbemande hogeschool vervloeken. Dagelijks worden alle straten volgeparkeerd met auto's van studenten. Er is nergens nog een plekje vrij, als je om 9uur door Vorselaar rijdt.
Ik denk dat ik het niet zo tof zou vinden dat je 's morgens moeite moet doen om zonder krassen en blutsen van je oprit te geraken, om de nauw geparkeerde auto's van studenten niet te raken, laat staan dat ze aan de foutieve kant in de straat geparkeerd staan, waardoor je met moeite doorheen de straat kan rijden, ...
Het is waar dat héél wat studenten met de auto naar school komen, omdat het busvervoer naar Vorselaar niet voor iedereen even ideaal is.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:22.