actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2009, 11:48
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Evaluatiegesprek nog te weinig ingeburgerd

Evaluatiegesprek nog te weinig ingeburgerd
Met Nieuwjaar in zicht, is het weer tijd voor de jaarlijkse evaluatiegesprekken. Meer dan 30 procent van de bedrijven houdt echter geen evaluaties. Dat blijkt uit een onderzoek van SD Worx.

Vele denken dat evaluatiegesprekken dienen om te bepalen of ze al dan niet loonopslag krijgen. Maar goede evaluaties doen veel meer dan dat. Uit het onderzoek blijkt dat de resultaten van de evaluatiegesprekken vooral gebruikt worden voor het op poten zetten van ontwikkelings- en opleidingsplannen (48 procent).

Weinig regelmaat
26 procent van de gesprekken wordt gebruikt voor loopbaanplanning. En 23 procent voor mutatie- en promotiebeslissingen. "Een evaluatiegesprek kan ook een negatieve finaliteit hebben. Op termijn, want na één slecht evaluatiegesprek word je normaal niet ontslagen of geheroriënteerd", vertelt Ludwig Plaum, HR-consultant van SD Worx.

Slechts 43,3 procent van de werknemers heeft regelmatige evaluatiegesprekken. 32,6 procent van de werknemers zegt er helemaal geen te hebben. En verrassend: 44,5 procent heeft geen tussentijdse functioneringsgesprekken. "Dat terwijl een functioneringsgesprek net onmisbaar is in de evaluatiecyclus van een bedrijf. Het hele personeelsbeleid moet rond die evaluaties gebouwd worden, enkel één jaarlijks evaluatiegesprek heeft geen enkele zin. Ik merk dat bedrijven vaak schrikken van de inspanning dat die evaluatiecyclus vraagt. Maar eenmaal ze alles op poten hebben gezet, zijn ze blij dat het er is", aldus Plaum.

Bron: De Standaard, 9/12/09

Mening: Veel bedrijven hebben inderdaad maar één of zeer weinig evaluatiegesprekken. Mijn moeder heeft dit een aantal keren per een jaar, mijn vader slechts eenmaal. Doordat mijn moeder dit een aantal keer heeft, beschouwt ze dit meer als een last. Toch denk ik dat zulke gesprekken belangrijk zijn. Als werkgever is het belangrijk dat je weet hoe je werkgevers tegenover hun job staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.