|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
België bouwt mee aan reuzewindmolenparken op Noordzee
België bouwt mee aan reuzewindmolenparken op Noordzee
• maandag 07 december 2009 • De Standaard BRUSSEL - België en acht andere Europese landen willen een netwerk van windmolenparken in de Noordzee uitbouwen. Dat staat in een gemeenschappelijke verklaring die federaal minister van Energie Paul Magnette (PS) maandag in Brussel samen met zijn ambtgenoten heeft ondertekend. 'Deze landen hebben momenteel elk hun eigen nationale projecten op het vlak van offshore windmolenparken. Het zou een goed idee zijn om nauwer samen te werken', verklaarde initiatiefnemer Magnette. België, Groot-Brittannië, Nederland, Luxemburg, Ierland, Zweden, Duitsland, Frankrijk en Denemarken willen meer bepaald bestuderen hoe de windmolenparken in de Noordzee met elkaar verbonden kunnen worden tot één netwerk. Experts van de negen landen gaan zich buigen over de haalbaarheid, de kosten, de beschikbare bronnen en mogelijke synergieën. Het netwerk, aangekondigd op de dag dat de klimaatconferentie van Kopenhagen van start is gegaan, moet de Europese landen helpen om het aandeel hernieuwbare energie in hun energiemix op te krikken. De Europese Unie heeft immers tot doel het aandeel tegen 2020 op te trekken tot 20 procent. België moet in dat kader een aandeel van 13 procent halen. Mijn mening: Ik vind dit een goed initiatief, zowel voor het milieu als voor een nauwe samenwerking tussen de betrokken landen. Dit soort windmolens in de Noordzee hebben maar weinig nadelen. Ze staan niet in de weg, zorgen niet voor geluidsoverlast en bederven het uitzicht niet. Er moet meer gebruik gemaakt worden van dit soort natuurlijke energiewinning. Ik vind de gedachte erachter waardeval, het klimaat helpt zo zichzelf te herstellen. Nu maar hopen dat de experts groen licht geven. |