![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Nederland gaat wietteelt keihard aanpakken
De top van de georganiseerde misdaad achter de cannabisteelt wordt de komende jaren hard aangepakt. Dat maakte het landelijk parket van het Nederlandse Openbaar Ministerie (OM) zondag bekend.
De cannabisteelt, waarin de Nederlandse onderwereld vaste voet heeft gekregen, heeft het onschuldige karakter ver achter zich gelaten, zo stelt het OM. Naar schatting gaat er jaarlijks 2,5 tot 5 miljard euro om in de teelt, die volgens het OM steeds meer verweven is geraakt met de handel in harddrugs en vuurwapens, fraude, mensenhandel en mensensmokkel. De beslissing betekent een heuse ommekeer voor een land dat internationaal bekend staat als een oord van tolerantie als het op softdrugs aankomt. Tot nu toe werd de productie van wiet bekeken vanuit het oogpunt van volksgezondheid. De vraag hoe schadelijk wiet is, stond centraal. Bron: de standaard, 30 november 2009 Eigen mening: Het is goed dat ze de maffiapraktijken achter de coffeeshops en de teelt hard gaan aanpakken, zeker wanneer je leest dat deze helemaal verweven gaat met de handel in harddrugs, vuurwapens, fraude, mensenhandel en mensensmokkel. Toch heb ik hier mijn bedenkingen bij. Ik denk dat de economie in Nederland het erg slecht gaat doen door deze maatregelen. Volgens mij halen zij immers veel uit de taksen die op wiet staan. |
|
|||
|
|||
Nederland pakt wietteelt aan
Nederland pakt wietteelt aan
De top van de georganiseerde misdaad achter de hennepteelt wordt de komende jaren hard aangepakt. Dat heeft het Nederlandse openbaar ministerie bekendgemaakt. Uit een recent politie-onderzoek was gebleken dat Nederlandse kwekers van 'wiet' jaarlijks ruim 2 miljard euro verdienen aan illegale export. In Nederland heeft de onderwereld vaste voet gekregen in de teelt van de softdrugs, die al lang niet meer onschuldig is. De teelt van hennep of wiet (cannabis) is een miljardenbusinees geworden die volgens het openbaar ministerie steeds meer verweven is met de handel in hard drugs en vuurwapens, fraude, mensenhandel en mensensmokkel. Criminaliteit rond teelt neemt toe Uit een Nederlands politie-onderzoek bleek onlangs dat de vraag naar Nederlandse wiet vanuit het buitenland blijft stijgen. Nederlandse kwekers verdienen jaarlijks ruim 2 miljard euro aan de illegale export van meer dan vijfhonderd ton wiet. Volgens de politie is ruim 80 procent van de illegale wietproductie bestemd voor het buitenland. Nederland is de belangrijkste leverancier voor Engeland, België, Duitsland en de Scandinavische landen. Vanuit die landen blijft de vraag naar 'Nederwiet' toenemen. Daardoor stijgen de prijzen en neemt ook de criminaliteit rond hennepteelt drastisch toe. 'Bij bijna alle grote moord-, wapen- en drugszaken is ook hennep in het spel,' aldus een politiecommissaris. Bron: www.knack.rnews.be Mening: Eindelijk hebben onze noorderburen het door dat de illegale praktijken ivm (soft)drugs moeten worden aangapakt. Drugs zorgt enkel voor mizerie, dit blijkt nu nog maar eens. Zoals in de artikels staat, gaat het vaak niet enkel over drugs. De handel in drugs is vaak verweven met praktijken zoals mensenhandel en fraude. Het is dus geen "ongschuldig" handeltje meer zoals vroeger, maar het is zware business geworden. Als we het over de opbrengst per jaar hebben, wordt er over miljarden euro's gesproken. Dat 80% van de wiet die in Nederland wordt geteeld naar het buitenland gaat, vind ik wel schrikwekkend. De maffiapaktijken in de drugshandel aanpakken is al een goed begin, maar de drugs verbieden in Nederland zou nog beter zijn. |