actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2009, 18:21
bob.van.leemput bob.van.leemput is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bouwel
Posts: 34
Strengere controle op gebruik van werk-gsm

Strengere controle op gebruik van werk-gsm
VRT za 28/11/2009 - 10:45
De regering gaat strenger controleren of er wel belastingen worden betaald op het privégebruik van werk-gsm's. Op privégesprekken moeten sociale bijdragen worden betaald, maar in sommige bedrijven is het onderscheid onduidelijk en er bestonden tot nog toe ook geen duidelijke regels.

Wie een gsm van zijn bedrijf heeft en die ook voor privégesprekken gebruikt, moet daar in principe sociale bijdragen voor betalen, omdat het een voordeel in natura is.

Veel bedrijven die een gsm aan hun personeel geven, maken een onderscheid tussen privé- en professionele gesprekken, bijvoorbeeld door een vast belkrediet per maand te geven. Alle kosten boven dat belkrediet moeten de werknemers zelf betalen.


Belga Maar in sommige bedrijven is het onderscheid veel minder duidelijk. Werknemers krijgen dan een gsm waarmee ze onbeperkt mogen bellen. Volgens de fiscus is dat een voordeel in natura, zoals een bedrijfswagen, en dus moeten daar sociale bijdragen op betaald worden.

Die bijdragen bestaan al, maar er was tot nog toe te veel onduidelijkheid over. Vakbonden en werkgevers hebben daarom een regeling afgesproken.

Als er geen duidelijk systeem in het bedrijf bestaat, gaat de fiscus er voortaan van uit dat er elk jaar voor zo'n 150 euro privégesprekken worden gevoerd, of 12,5 euro per maand. Daarop moeten dan sociale bijdragen en sociale zekerheid betaald worden. De nieuwe regeling zal ten vroegste op 1 april van kracht worden.

via www.deredactie.be

Een heel goed initiatief! Ik ben van mening dat het gewoon "degoutant" is hoe sommige mensen dure dingen kunnen kopen "voor de zaak" of voor "het werk" en eigenlijk zelf hiervan gebruik maken. Ik heb een tijdje in een paar winkels gewerkt,en mensen kwamen aan de kassa en vroegen een factuur voor producten waar je je toch met de beste wel niet kan voorstellen hoe ze dit gebruiken in "de zaak". Als je bijvoorbeeld een spel voor Nintendo WII koopt of een cd met "De 100 grootste feesthits op" kan ik mij weinig voorstellen van hoe je dit gebruikt voor je werk. Als ik iets wil (zoals bvb een WII-spel) moet ik zien dat ik geld heb en het kan betalen. Ik kan dit niet inbrengen als kost, dus ik vind het degoutant als mense hier misbruik van maken. Maar om nu terug te komen op de gsm-kosten, ook hier moet iedereen betalen wat hij/zij zelf verbruikt, het enige veschil is dat dit moeieleker te controleren is dan een voorwerp of product dat je inbrengt als kost. Ik ben er niet tevreden mee dat mijn belastingsgeld (in theorie) gebruikt word om gesprekken van andere mensen naar sexlijnen te betalen. Als volwassen mens moet je de gevolgen dragen van je daden, ook al zijn dit hoge facturen...betalen is de boodschap!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2009, 09:47
Yannick.Truyen Yannick.Truyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 82
Strengere controle op gebruik van werk-gsm

Dit is een zeer goed idee. De mensen die een bureaufunctie hebben krijgen allemaal een gsm van het werk. Terwijl er veel mensen zijn die even hard of harder moeten werken maar geen gsm krijgen. Maar ook de regering pikt hier zijn boontje mee natuurlijk ze hebben via deze manier weeral extra inkomsten gevonden voor het gapende gat in de begroting op te vullen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.