actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 20th November 2009, 19:42
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User

Wisselmeerderheid voor algemeen rookverbod

De Senaat stemt in de vooravond over een voorstel van de Senaatscommissie dat roken verbiedt in alle horecazaken. Dat gebeurt met een wisselmeerderheid. De christendemocraten en de PS krijgen de steun van de SP.A, Groen! en de N-VA. De liberalen zullen zich onthouden.

CD&V-fractieleidster Sabine de Bethune verdedigde het algemeen rookverbod in naam van Dirk Claes, een van de initiatiefnemers van het voorstel.

Claes was er niet omdat zijn echtgenote vannacht plots is overleden. De Bethune wees onder meer op de daling van het aantal hartkwalen in landen waar een algemeen rookverbod in de horeca werd doorgevoerd.

"Met een algemeen rookverbod vermijden we het onvrijwillig passief meeroken. Mensen die beslissen om niet te roken, moeten in die keuze worden gerespecteerd. De vrijheid van een individu stopt waar de vrijheid van een ander begint", aldus de Bethune.

"Broodroof"
De liberalen blijven gekant tegen een algemeen rookverbod. De tekst van de Kamer, waardoor enkel nog gerookt mag worden in cafés waar geen eten geserveerd wordt, was een evenwichtig akkoord, stelde Nele Lijnen (Open VLD).

Volgens haar is er geen maatschappelijk draagvlak voor een rookverbod in volkscafés, dat voor vele van deze cafés de doodsteek zou betekenen. "Het gaat hier meer over een evenwicht tussen de volksgezondheid en de economische belangen, maar over broodroof", aldus Lijnen.

Voor haar partijgenoot Patrik Vankrunkelsven is er nog voldoende tijd voor begeleidende maatregelen. Hij zal vóór stemmen.

Vlaams Belang is een tegenstander van een algemeen verbod in de horeca en zal tegenstemmen, kondigde fractieleider Jurgen Ceder aan. Roken is slecht voor de gezondheid, zoals ook te zout of te zoet voedsel of onveilige seks, stelde hij.

Bron: De redactie 19 november 2009
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...1119_rookverbod

Eigen mening:
Ik vind het algemeen rookverbod in de horeca wel een goed idee. Het is nu allemaal zo onduidelijk: in welke horecazaak mag je roken en in welke niet? Als men voor het algemeen rookverbod zou gaan is dat probleem al opgelost. Ik snap wel dat veel mensen het hier niet mee eens zijn, want een sigaretje roken is voor vele een gezellige bezigheid. Maar als je aan de gezondheid denkt, is het misschien beter om het op café te verbieden. Zo schaad je jezelf en andere niet. En misschien zijn er dan wel meer mensen die erover denken om volledig te stoppen met roken.
Met citaat antwoorden
Oud 20th November 2009, 20:45
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User

Ik begrijp niet waarom er zoveel partijen twijfelen over het voorstel dat roken zou verbieden in alle horecazaken. Wanneer men dan met het argument van “broodroof” op de proppen komt, vind ik dit belachelijk. In mijn ogen gaat men nog altijd op café om iets te drinken en niet met het idee van daar ga ik roken. Daarbij vraag ik mij af of het te veel gevraagd is om even naar buiten te gaan wanneer je een sigaret wil opsteken. Ik denk niet dat ze goed genoeg beseffen dat passief roken schadelijker is dan gewoon roken en dat het wel degelijk een negatief effect heeft op ieder zijn gezondheid. Wanneer men weet dat het aantal hartkwalen daalt bij een algemeen rookverbod in de horeca, vindt men het dan nog altijd te moeilijk om even naar buiten te gaan om een sigaret op te steken?
Met citaat antwoorden
Oud 21st November 2009, 01:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Question

Citaat:
Orgineel gepost door jolien.ceulemans
Ik begrijp niet waarom er zoveel partijen twijfelen over het voorstel dat roken zou verbieden in alle horecazaken. Wanneer men dan met het argument van “broodroof” op de proppen komt, vind ik dit belachelijk. In mijn ogen gaat men nog altijd op café om iets te drinken en niet met het idee van daar ga ik roken.

In mijn ogen ging Jef Klak wel degelijk op café om te drinken EN te roken! Naast de krantenwinkel en de superette was het volkscafé namelijk zowat de enige plek waar men ook nog sigaretten kon kopen... Vanaf nu dus klaarblijkelijk niet meer.

Dit lijkt me op dit forum een typische 'middenklassendiscussie' waar de genoemde 'Jef Klak' de belangrijkste dupe van is. Want het is wel degelijk ZIJN volkscafé dat onvermijdelijk op de fles zal gaan na de beslissing van de 'hoge heren' van de senaat. Immers, twee keer raden in welke bevolkingscategorie de meeste rokers (en cafébezoekers!) zaten? Juist ja, de 'Jef Klakcategorie'...
En nee, natuurlijk is het niet moeilijk om met de nieuwe bijbel van de gezondheid in de hand de rokerskwaal met betuttelend vingertje te gaan bezweren! Want we hebben toch het grote ideaal van de VOLKSGEZONDHEID voor ogen?!

Tegelijk: moeten we dan geen weegschaal installeren bij de ingang van elk (sterren-)restaurant waar foie gras of crême brulée op de kaart prijkt? Want de indirecte gezondheidsrisico's - net zoals bij passief roken - zullen er ongetwijfeld toe leiden dat sommige kindjes al te vroegtijdig papa of mama wegens hart- en vaatziekten zullen zien ontvallen, niet? Of nog: in niet weinig gevallen zullen de pintjes of whiske(y)'s op café aanleiding zijn voor huishoudelijk geweld waar de kindjes (én de mama) getraumatiseerd uitkomen...! Allemaal verbieden dan maar, die handel??

Inmiddels is België het land waar zowat de meeste psychopharmaca per capita geconsumeerd worden... 'JA maar, dat is toch niet hetzelfde als 'meeroken' waar de omstaanders mede slachtoffer zijn?' t' Is te zeggen: je zal maar deel uitmaken van een gezin waar papa of mama constant onder de pillen zit! Enig verschil: de 'slachtoffers' zijn minder zichtbaar traceerbaar EN komen doorgaans uit meer begoede klassen...

Ik wil hier toch wel een beetje een lans breken voor Jef Klak en zijn café, door er minstens op te wijzen dat er mss toch wel twee maten en twee gewichten gehanteerd worden als men met alleenzaligmakende gezondheidsimperatieven begint te zwaaien om alle rook uit de volkscafé's te bannen; overigens zit 'Youssouf' in zijn Turks gemeenschapshuis met hetzelfde probleem: alcohol was daar sowieso al een taboe, en zonder 'doemp' kan hij zijn zaak met zekerheid wel helemaal sluiten!

Ongetwijfeld zijn anti-rooksensibiliseringscampagnes een goede zaak, maar ik heb toch wel serieuze vragen bij een algemeen rookverbod voor café's en ruimtes die historisch een stuk van hun bestaansreden precies ontleenden aan het roken zelf; het feit dat er ook een diep geworteld sociaal gegeven in meespeelt, doet mij denken dat de man-in-de-straat zich terecht geviseerd mag voelen bij dergelijke eenzijdige upperclass-maatregel!

Daarbij: wat belet de rancuneuze onderkant van de samenleving om vervolgens - terecht! - een algemeen verbod op 4x4's en verwarmde privé-zwembaden voor te staan? Want de vergrote ecologische voetafdruk en dito fijnstofhoeveelheid zorgt wel degelijk ook voor zoveel nadelige effecten op de volksgezondheid dat ook hier maar meteen voor een algemeen verbod kan/mag/moet gepleit worden, of zie ik dit totaal verkeerd?

Laatst aangepast door Barst : 21st November 2009 om 02:13.
Met citaat antwoorden
Oud 21st November 2009, 12:20
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Allemaal verbieden dan maar, die handel??
[...]
Daarbij: wat belet de rancuneuze onderkant van de samenleving om vervolgens - terecht! - een algemeen verbod op 4x4's en verwarmde privé-zwembaden voor te staan? Want de vergrote ecologische voetafdruk en dito fijnstofhoeveelheid zorgt wel degelijk ook voor zoveel nadelige effecten op de volksgezondheid dat ook hier maar meteen voor een algemeen verbod kan/mag/moet gepleit worden, of zie ik dit totaal verkeerd?

Wat mij betreft: geen probleem! Ik zou als politicus zeker niet proberen om dit er allemaal door te krijgen (je dient tenslotte de héle bevolking), maar als de keuze volledig aan mij was? Zeker en vast. Op Foie gras zou trouwens al jaren een verbod moeten zijn.

Het zou mij eerlijk gezegd wel verbazen, Barst, als Jef Klak na het rookverbod effectief niet meer op café zou gaan. Als ik zo in de plaatselijke cafés een kijkje neem, lijkt het sociale contact en het 'thuis weg zijn' wel de belangrijkste reden om op café te gaan. Dat ze daar kunnen roken is natuurlijk leuk meegenomen, maar denk jij echt dat Jef Klak niet meer op café zou gaan als hij daar niet meer mocht roken?
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 24th November 2009, 14:13
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Citaat:
De liberalen blijven gekant tegen een algemeen rookverbod. De tekst van de Kamer, waardoor enkel nog gerookt mag worden in cafés waar geen eten geserveerd wordt, was een evenwichtig akkoord, stelde Nele Lijnen (Open VLD).

Ben ik het helemaal mee eens, het is raar dat men hier verandering in wil brengen, redelijk snel na in voege komen van vorige wettekst. Kon dit niet wachten, een tiental jaar? Ik denk dat het nog nét iets te vroeg is om een algemeen rookverbod in te voeren. Ondanks wat sommigen hier zeggen, geloof mij vrij de volkscafés gaan dit voelen en niet een klein beetje. Mensen zullen nog naar hun café gaan, spijtig genoeg is het leven niet zo simpel om zwart wit te zien dat het van een dag op de andere helemaal leeg zal stromen. Maar.. langzaam maar zeker, ze gaan minder lang blijven, thuis wat tv kijken met pint in de hand en sigaret + tv aan (liefst koers en voetbal). Oudere mensen gaan in de winter écht niet buitentroepen aan de ingan van een café om in de rapte een sigaretje te roken, dunkt me. Dat laten ze aan de jongere generatie

Roken is een sociale gebeurtenis en op veel plaatsen waar ik pc's van oudere mensen ga repareren merk ik dit nog, of het nu paters, huisvaders of zelfs boeren zijn. Mensen die niet meer roken of zelf nooit echt gerookt hebben zien niet af van een "cigarillo'ke" of een lekkere sigaret als je aan tafel of bureau zit met hen, die vinden dat dus fantastisch, zeker bij koffie. Ook het 'aanbieden' van het rookwaar is diep ingeburgerd, kan ik me nog herinneren van mijn nonkels die dit aan mijn vader aanboden en oprookten bij een weerzien, ondanks feit dat hij allang gestopt was.

Imho, nét iets te vroeg voor algemeen verbod.

Laatst aangepast door Wouter : 24th November 2009 om 14:22.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:21.