actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 20th November 2009, 11:41
TimDriesen TimDriesen is offline
Registered User

Intelligent huis laat bejaarden langer zelfstandig wonen

Intelligent huis laat bejaarden langer zelfstandig wonen

In Gits (Hooglede) is een nieuwe technologie voorgesteld die het voor licht dementerende bejaarden mogelijk maakt langer zelfstandig te wonen door middel van elektronische snufjes. Volgens initiatiefnemers vzw In-Ham, technologiebedrijf Alcatel-Lucent en de Vrije Universiteit Brussel zal over twintig jaar zowat één huis op drie bewoond worden door 65-plussers.

Eenvoudig
Het systeem Casensa is eenvoudig. De bewoner gebruikt een digitaal memobord met kaartjes die bepaalde functies activeren. Als de bewoner bijvoorbeeld niet meer weet hoe hij een frietsnijder moet gebruiken, hangt hij het kaartje aan het bord. Daarop start in de keuken op een klein scherm een filmpje waarin het gebruik van de frietsnijder wordt gedemonstreerd.

Veel mogelijkheden
Met Casensa is het bijvoorbeeld ook mogelijk dat mantelzorger automatisch een sms krijgt op het moment dat de bewoner na het ontwaken het gordijn van het slaapkamerraam openschuift.

De voorzieningen worden uitgetest in een demonstratieflat van de vzw In-Ham. De Vlaamse overheid steunt het initiatief met 530.000 euro. (belga/sam)

Het Laatste Nieuws 20/11/2009

--------------------------------------------------------------------------

Dit is voor mij nieuws omdat dit helpt de vergrijzing wat tegen te gaan. Mensen die nu echt zorg nodig hebben in een rust- en verzorgingstehuis krijgen vaak te horen "sorry meneer/mevrouw maar u kan zich inschrijven op een wachtlijst." Nu met dit systeem is het mogelijk dat ouderen langer in hun eigen woning kunnen blijven wonen.
Dit is ook veel beter voor hun sociale contacten met familie.
Een eigen woning heeft ook een hoop geschiedenis mee en is dus voor deze mensen ook aangenamer om in te blijven wonen.
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat persoon die echt hulp nodig hebben niet direct op een wachtlijst zullen worden geplaatst doordat er meer plaatsen gaan vrijkomen.
Met citaat antwoorden
Oud 20th November 2009, 12:50
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User

Mooi, maar niet realistisch!

Het zou heel mooi zijn als door dit initiatief het probleem van de lange wachtlijsten in België zou verkleinen, maar daar geloof ik niet in. Er is ook iets heel essentieel dat in dit artikel ontbreekt, nl. hoeveel dit systeem per woning gaat kosten. Daar komt nog eens bij dat volgens mij dit systeem enkel het aantal mensen in serviceflats gaat terugdringen. Wie zich in een rusthuis bevindt is meestal niet meer capabel om zelf nog echt "de was en de plas" te doen. Voor mensen die trouwens zelf niet meer kunnen poetsen en eten maken bestaan er nu ook al andere hulpmiddelen zoals thuisverpleging, een bejaarde helpster in dienst nemen,... Mensen met een kleinder pensioen kunnen deze diensten vaak ook verkrijgen via het OCMW. Ik denk dus dat het beter is dat men in plaats van te investeren in onderzoek, het geld beter investeert in de bouw van extra rusthuizen.
Met citaat antwoorden
Oud 20th November 2009, 13:47
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.

Citaat:
Orgineel gepost door TimDriesen
[B][SIZE=3]
Dit is voor mij nieuws omdat dit helpt de vergrijzing wat tegen te gaan.

Hoe help dit de vergrijzing tegen te gaan? De oudere generatie blijft alleen maar langer thuis. Met dit systeem zouden ze geholpen worden door middel van technologie in plaats van door mensen. En dan stel ik me nog de vraag; als ze dement zijn, hoe gaan ze dan onthouden dat ze op die prenten moeten drukken voor meer uitleg?
Oud 20th November 2009, 15:20
Mattiaswillems Mattiaswillems is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Sander.Bogaerts
En dan stel ik me nog de vraag; als ze dement zijn, hoe gaan ze dan onthouden dat ze op die prenten moeten drukken voor meer uitleg?

Het gaat hier volgens mij wel over zeer licht dementerende bejaarden. Deze mensen zullen nog wel in staat zijn om op die kaartjes te drukken.

Ik vind dit een zeer goed initiatief. Ik ben er zeker van dat het merendeel van deze mensen zeer blij gaat zijn wanneer ze zelf nog op hun eigen benen kunnen staan. Ik zou het een hel vinden als ik nog bij mijn bewustzijn ben, maar toch volledig afhankelijk ben van anderen. Hiervoor is dit systeem ideaal, de bejaarden kunnen langer zelfstandig wonen en wanneer de situatie nog verergerd kunnen ze naar een rusthuis gaan. Ook zullen de zeer lange wachttijden zo ook een pak verminderen. Conclusie: Deze technologie is een gote verbetering inzake ouderenzorg en mag van mijn part direct overal worden doorgevoerd.
Met citaat antwoorden
Oud 13th April 2010, 00:52
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Sander.Bogaerts
Hoe help dit de vergrijzing tegen te gaan? De oudere generatie blijft alleen maar langer thuis. Met dit systeem zouden ze geholpen worden door middel van technologie in plaats van door mensen. En dan stel ik me nog de vraag; als ze dement zijn, hoe gaan ze dan onthouden dat ze op die prenten moeten drukken voor meer uitleg?

Waarschijnlijk werd bedoeld de problematiek rond de vergrijzing. Toch moet men niet te veel zorgen maken over de vergrijzing vind ik.
Doordat er minder actieve mensen zijn die een beroep uitoefenen, zal de werkloosheid afnemen. Omdat er minder kinderen geboren worden, is er ook veel minder geld nodig van de regering uit. Zo kan men de 'tekorten aan pensioenen' toch opvangen?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:16.