|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Duitsers waarschuwen: "Laat kilometerheffing maar zitten"
Van alle kanten waarschuwen de Duitsers Nederland voor de nieuwe autobelasting. Ze hebben slechte ervaringen met de peperdure elektronische wegenbelasting per gps, meldt De Telegraaf.
"Het Nederlandse plan zou veel te duur voor ons zijn. Dat doen we in Duitsland dus niet", oordeelt Andreas Hölzel van de ADAC, Europa's grootste verkeersclub in De Telegraaf. In Duitsland wordt de motorrijtuigenbelasting al via de CO2-uitstoot bepaald. Dat zou auto's met een geringe emissie attractiever maken om te bouwen en te verkopen. Slechte ervaringen Onze oosterburen hebben veel slechte ervaringen met de elektronische belastingheffing op het vrachtwagenvervoer, waarvoor in 2002, twee dagen voor de verkiezingen, werd gekozen. "De invoering was anderhalf jaar te laat. Daarom heeft de bondsregering het verantwoordelijke bedrijvenconsortium Toll Collect, dat de vrachtwagenkastjes beheert, voor de rechter gedaagd", zegt Martin Bullheller van de Duitse brancheorganisatie BGL. Technische problemen De vertraging kostte de Duitse belastingbetaler 1,5 miljard euro. Voor de peperdure operatie betaalt Berlijn per jaar aan Toll Collect 700 miljoen euro. "De invoering van de zogeheten on-board-units van Toll Collect was een catastrofe", oordeelt Bullheller. "Er waren steeds technische problemen en te weinig apparaten." In de begintijd reageerden die bijvoorbeeld niet, ze gingen niet uit, of gingen vanzelf uit, of toonden verschillende prijzen over dezelfde afgelegde weg." (mvl) Bron: www.hln.be Eigen mening: Ik vind het “rekeningrijden” geen fantastisch idee is. Uiteindelijk worden de mensen gestraft die ver van hun werk wonen en niemand anders. En het idee dat er achter zit is de mensen ontmoedigen om de auto te nemen maar anderzijds zegt men wel dat er met dat geld een fonds kan gecreëerd worden om nieuwe werken uit te voeren en nieuwe wegen aan te leggen. Waarom moet men investeren in het aanleggen van nieuwe wegen, wanneer men de autobestuurder net wilt ontmoedigen de auto te nemen? Daarbij wil men ook dat het fiscaal neutraal is, maar als je hier even bij stil staat weet je toch zelf ook wel dat fiscale neutraliteit gewoon onmogelijk is. Ik vind dat ze meer moeten investeren in het openbaar vervoer dan geld aftroggelen van de werkende mensen. Maak het openbaar vervoer aantrekkelijker door iets te doen aan de aansluitingen of de kostprijs ervan. Wanneer mensen sneller met het openbaar vervoer op hun werk geraken, dan met de auto denk ik dat er niet veel mensen nog met de auto zullen vertrekken. Het merendeel van de mensen is het ook meer dan beu om telkens weer in een file te staan, moet men ze dan nog harder demotiveren door deze extra kost? |