actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2009, 12:12
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
KBC brengt Centraal-Europese dochters naar beurs

KBC brengt Centraal-Europese dochters naar beurs

De hertekening van KBC, die nodig is om het groene licht te krijgen van Europa voor de staatssteun voor de financiële groep, reikt verder dan tot nu toe bekend was. De bank-verzekeraar gaat niet alleen pronkstukken als de private bank KBL van de hand doen, maar stoot ook 40 procent van de Tsjechische bank CSOB en 40 procent van de Hongaarse bank K&H af via introducties op de beurs.
(tijd) - Uiterlijk op 4 december ontvouwt KBC zijn met Europa afgesproken herstructureringsplan. De echte onderhandelingen met de Europese Commissie zijn intussen rond. De gesprekken slaan enkel nog op het in bindende teksten gieten van het akkoord.

De impact van dat akkoord op KBC leek op het eerste gezicht mee te vallen. Maar nu blijkt het bedrijf ook fors te zullen snijden in zijn Oost-Europese kernmarkt. Die omvat de vier landen Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije.

De opvallendste ingreep in die kernlanden is de gedeeltelijke beursgang van CSOB Bank in Tsjechië, die KBC al tien jaar in handen heeft en die het goed doet. CSOB is de voornaamste winstmotor van de Belgische groep in Oost-Europa. Ook K&H Bank moet een eigen notering krijgen.

Die operaties leveren KBC wel geld op, maar betekenen mogelijk ook dat de winst van de groep onder druk komt te staan omdat een kleiner deel van de bedrijven kan worden geconsolideerd. De impact op de balans is nog onduidelijk.

Volgens De Tijd gaat KBC in eigen land verder de Antwerpse Diamantbank van de hand doen. KBC heeft die bank pas sinds 2002 helemaal in handen.

Bron: www.tijd.be

Egen mening: Hier begrijp ik totaal niets meer van, ik dacht dat het de bedoeling was van Europa om de banken te verplichten, risicovolle activiteiten af te stoten? In plaats van het normale bankieren af te straffen zoals sparen en het hypothecair krediet, en dit ook al in Oost-Europa?
Ik begrijp dat ze van hun schulden willen afgeraken, maar konden ze echt geen andere manier bedenken dan de deze?
Wat is nu eigenlijk het doel van Europa? Het aantal banken sterk reduceren, die staatssteun hebben gehad? Ik denk dat ze hier in ieder geval niet veel beter van zullen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.