|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Geen hamburgers meer voor Amerikaanse troepen
NVT - Amerikaanse soldaten in Afghanistan zullen het binnenkort zonder hun Burger King, Pizza Hut en SubWay moeten stellen. De Amerikaanse generaal Stanley McChrystal vindt dat deze 'luxe' de soldaten afleidt. En met zulke soldaten win je geen oorlog.
Vooral op de enorme luchtmachtbasis van Kandahar in het midden van de Afghaanse woestijn worden de soldaten behoorlijk in de watten gelegd. Temidden van het kamp is een soort marktplein opgetrokken, omzoomd met vestigingen van Burger King, Pizza Hut, broodjesketen SubWay en een Tim Horton-winkel waar ijskoffie en roomijs te krijgen valt. Motivatie van de Amerikaanse legerleiding om al dat lekkers in Afghanistan beschikbaar te stellen: zo hou je de soldaten gemotiveerd. Maar de bevelhebber van de Amerikaanse troepen in Afghanistan, generaal Stanley McChrystal, wil daar nu komaf mee maken. Het leidt de soldaten af van hun échte taak, vindt hij. En de soldaten die op de legerbasis werken, hebben bij militairen op het veld het imago dat ze alleen maar hamburgers vreten en ijskoffie slurpen, wat slecht is voor het moreel van de militairen die op dat moment door het stof moeten kruipen, op zoek naar talibanstrijders. Of McChrystal zijn drastische ingrepen verkocht zal krijgen, moet nog blijken. Wel is hij er al in geslaagd de karaoke- en salsa-avonden en massagesessies af te schaffen. Dat laatste vooral omdat sommige soldaten blijkbaar net dat ietsje meer van die massage verwachtten. Bron: De standaard online woensdag 4 november 2009 Thema: gezondheid/ leger Eigen mening: Ik vind het goed dat al deze luxeproducten die dik maken weg gaan uit het leger. Het geeft inderdaad geen goed beeld van hun missie. Een karaoke- en salsa-avond moet kunnen, evenals een massage zonder dat het pervers gaat worden. |
|
|||
|
|||
Ik kan niet echt zeggen dat ik voor de beslissing ben om de luxe goederen te schrappen op de basis. Soldaten mogen wel dat beetje extra hebben vind ik. Ik weet uit eerste hand dat een buitlandse missie helemaal niet niks is. De soldaten hebben het ginder heel moeilijk. Aanpassen aan een ander ritme, een half jaar weg zijn van huis, je familie missen,.. Het is niet iets dat iedereen zou aankunnen. Daarom vind ik dat die mannen wel eens een hamburger verdienen. Het is niet zo dat ze daar elke dag naartoe mogen gaan, die uitstapjes zijn gelimiteerd. En dat is maar goed ook. Op deze manier kunnen de soldaten een beetje uitkijken naar een ander soort afleiding dan elke avond een dvd kijken of een strip lezen. Voor al hun hard en moedig werk verdienen ze af en toe wel eens iets extra en als een hamburger hun blij maakt, waarom niet denk ik dan.
|
|
|||
|
|||
Ik vind dit eigenlijk maar een uit de context gegrepen argument om de aandacht van de soldaten aan te scherpen. Het kan toch niet zijn dat een simpele hamburger in die maten de aandacht van de soldaten verslapt dat dit invloed heeft op de interventies. Zo zou je ook kunnen stellen dat beelden of nieuws van het thuisfront de soldaten afleidt. En dit kan je de soldaten toch echt wel niet ontzeggen. Ik kan mij wel vinden in deze stellig in die zin, dat fast-food niet bij de status van een militair past en op basis van dat argument verwijderd wordt uit het voedsel aanbod van de militairen.
|