actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd July 2009, 16:34
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
EU zou beter autofabrieken sluiten

EU ZOU BETER AUTOFABRIEKEN SLUITEN


Het redactionele commentaar van De Standaard(DS 22 juli 2009) maakt de vergelijking tussen de manier waarop de Amerikaanse president Barack Obama de autocrisis heeft aangepakt, met de Europese aanpak. In de VS heeft president Obama op een quasi dictatoriale manier tientallen fabrieken gesloten, tienduizenden werknemers afgedankt en GM en Chrysler genationaliseerd. Bijna 27 miljard dollar aan tegoeden van GM-obligatiehouders werd verbeurd verklaard. Een gelijkaardige aanpak is voor de EU, zonder eigen industriële politiek voor de automobielindustrie, echter niet mogelijk. Evenmin als dat het geval was voor de bankensector.

Het koste-wat-het-kost in leven houden van nationale kampioenen met maximaal behoud van werkplaatsen is hier nog steeds de regel. In het midden van de jaren tachtig werden vijf virtueel failliete Europese constructeurs met ruime staatssteun kunstmatig overeind gehouden: Renault, British Leyland, Nedcar, Seat en Alfa Romeo. Goed voor een overtollige productiecapaciteit van bijna vijf miljoen auto's die nog steeds aan de basis ligt van de huidige problemen.

De enige mogelijke, weliswaar weinig waarschijnlijke, oplossing bestaat erin de automobielindustrie in haar geheel te beschouwen als een sector in crisis. Met als voorbeeld de herstructurering van de staalindustrie onder leiding van EU-commissaris Etienne Davignon, ruim 20 jaar geleden. De Commissie kan, net als destijds in de staalindustrie, orde op zaken stellen door staatssteun enkel toe te laten in ruil voor een afbouw van de productie en dus een eventuele sluiting van bepaalde vestigingen. Desondanks is het nauwelijks voorstelbaar dat bijvoorbeeld de Opelfabriek in Antwerpen op EU-bevel zou gesloten worden. Wat in de VS blijkbaar wel mogelijk is.

De Commissie heeft trouwens een goed argument om de Duitse staatssteun aan Opel te veroordelen. Het geld dat Opel al van de Duitse overheid kreeg, werd voorgesteld als uitzonderlijke steun aan bedrijven in moeilijkheden tengevolge van de financiële en de daaruit volgende economische crisis. Dat klopt niet. De financiële moeilijkheden van GM en haar Duitse dochter Opel dateren van veel eerder dan de huidige crisis. Op die basis komt Opel dus niet in aanmerking voor steun.

Vic Heylen (Centre for Automotive Research)


Lezersbrief DS, 24-07-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th July 2009, 19:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
"Magna noch RHJ kan Opel redden"

"Magna noch RHJ kan Opel redden"


Opel heeft volgens een analyse van de zakenbank Lazard, in opdracht van de Duitse regering, nauwelijks overlevingskansen als onafhankelijk autoproducent. Geen van de drie overnamebiedingen stelt de Duitse autobouwer in staat zich op lange termijn als zelfstandig merk te handhaven. Het algemene oordeel van de investeringsbank is negatief.



De voorstellen van de Oostenrijks-Canadese toeleverancier Magna, de in Brussel gevestigde holding RHJ International en het Chinese BAIC, dat recent uit de boot viel, zouden niet toereikend zijn. De overlevingskansen van Opel als onafhankelijk autoproducent bleken uitgerekend in het geval van een overname door het Chinese BAIC nog het grootst. Toch werd geen duidelijke winnaar naar voren geschoven in het document, dat voor alledrie de kandidaten een reeks voor- en nadelen opsomde.

De analyse werd door de regering in Berlijn woensdag gebruikt als basis voor de besprekingen over de toekomst van Opel.


Blog DM, 24/07/09 (belga/bdr)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.