actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 29th April 2009, 02:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Talking Voor straf 100 keer de trappen op- en aflopen

Voor straf 100 keer de trappen op- en aflopen

LEUVEN - Leerlingen die voor straf hun hoofd in een emmer water moeten onderdompelen: voor Steinerschool De Zonnewijzer in Leuven kadert het in een leerproces. Eén ouder is het daar niet mee eens.

'Onbegrijpelijk. Absurd. En niet meer van deze tijd.' Dat vindt Saskia Rappe uit Wijgmaal van de straffen in de klas van haar dochter Gaëlle. Het meisje zelf is haar straf van vorige week woensdag nog altijd niet vergeten. 'Ik moest de trap in de schoolgang honderd keer op- en aflopen. Omdat ik had gelachen met een leerling die een bal tegen zijn hoofd kreeg op de speelplaats. Na 51 keer ben ik van de trap gevallen. Omdat ik pijn had, moest ik mijn straf pas 's anderendaags afmaken', zegt het 12-jarige meisje.

Zover kwam het niet. Haar moeder vroeg Steinerschool De Zonnewijzer om uitleg. 'Ze vonden dat op school niets bijzonders. Het kaderde zogezegd in een leerproject. Maar kinderen op hun blote knieën op steentjes laten zitten en tot uitputting toe de trap op en af laten lopen: dat vind ik allemaal niet normaal.'

De vrouw bracht het Kinderrechtencommissariaat op de hoogte van de 'lijfstraffen'. Ze haalde haar dochtertje ook onmiddellijk van school. 'Ik stuur mijn kinderen naar school om iets bij te leren. Niet om barbaars te worden behandeld.' Gaëlle krijgt de laatste twee maanden van dit schooljaar thuisonderwijs van haar mama.

Schoolhoofd Maria Voorspoels betreurt de beslissing. 'Ik vind het erg dat dit meisje haar school kwijt is. Ik betreur dat veel meer dan dat wij een leerling kwijt zijn', zegt ze.

Want volgens de school hoefde het allemaal niet zo'n vaart te lopen. 'De leerlingen van de zesde klas leerden net over de Romeinen, bij wie het recht ontstond. De lerares probeerde hen bij te brengen dat er in de samenleving regels moeten zijn, anders loopt het mis. Ze wilde het rechtssysteem van de Romeinen op beperkte schaal in de klas overzetten. Daarom moesten de leerlingen enkele straffen bedenken. Ze kwamen zelf op de proppen met straffen als de trap op- en aflopen. Als de juf dat nodig vond, kon ze natuurlijk bepaalde straffen afblokken. Want het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat leerlingen andere kinderen klappen geven.'

Het schoolhoofd geeft toe dat enkele zesdeklassers zo'n straf kregen nadat ze zich hadden misdragen. 'In een latere fase zou de juffrouw hun straffen evalueren. Dan zouden ze daar bij stilstaan: zijn alle kinderen wel correct behandeld? Maar door dat incident zijn ze daar niet aan toegekomen.'

Het schoolhoofd zei gisteren dat de school nog niets beslist had over de voortzetting van het project. 'Ik moet daar nog over praten met de lerares. Maar mag ik er ook op wijzen dat er 28 kinderen in die klas zitten en dat geen enkele andere ouder zijn kind heeft weggehaald wegens die zogezegde lijfstraffen? Ik denk trouwens dat geen enkele leerling het gevoel had dat het om martelpraktijken ging. Enkele jongens hoopten zelf op de straf van het trappen lopen om zichzelf te kunnen bewijzen.'

Schoolhoofd Voorspoels zegt dat ze vooral betreurt dat er geen goede communicatie was met de ouders van het meisje. 'Desnoods hadden we zelfs willen toegeven dat er dingen fout zijn gelopen.'

Saskia Rappe heeft nog twee andere kinderen die school lopen in De Zonnewijzer: 'Ik hoop dat zij nu niet de dupe worden van mijn klacht. Maar hun leraren staan dichter bij de realiteit dan die van de zesde klas.'

Blog DS, 29-04-2009 (Bjorn Maeckelbergh)
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:00.