actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 16th April 2009, 15:32
Steven Willemsens's Avatar
Steven Willemsens Steven Willemsens is offline
Registered User

'Ik dacht : humor werkt'

Een werkneemster van Philips Nederland heeft prinses Máxima een briefje met 'Go fuck yourself' onder de neus geduwd.

Vanessa Frumau, logistiek projectleider van Philips Nederland, was dinsdag naar de middelbare school De Waerdenborch in Holten (Overijssel) afgezakt om er de meisjes warm te maken voor een technische opleiding. Dat doet ze al langer. Maar deze keer was prinses Máxima erbij.
Het leverde opmerkelijke foto's op: op de eerste houdt Frumau een papier omhoog met de woorden 'Go fuck yourself'.

Máxima, die enkel de achterkant van het blad kan zien, kijkt nieuwsgierig toe. Op de tweede foto heeft de prinses de schunnige woorden net gelezen en schatert ze het uit.

'Ik heb de foto's van de prinses en mezelf intussen ook gezien', zegt Frumau. 'Lullig, hé. Nog een geluk dat Máxima erom kon lachen.'

'Ik had dat briefje niet speciaal voor Máxima meegebracht. Bij mijn voordrachten tracht ik meiden duidelijk te maken dat techniek hartstikke leuk is en niet vreselijk saai, zoals veel van hen denken. Ik neem daarom altijd een zogezegde klachtenbrief uit China met vreemde tekens mee. Als je dat briefje dan een beetje draait, kun je die woorden 'Go fuck yourself' lezen. De meiden moeten daar altijd heel hard om lachen. Toen ik het papiertje dinsdag omdraaide, schoof prinses Máxima net bij.' (zucht diep)

Frumau kreeg heel wat kritiek voor het incident. Veel mensen vonden haar grapje misplaatst, totaal ongepast of zelfs een regelrechte schande.

'Nu besef ik: meid, wat heb je gedaan? Als ik nog eens zou mogen meewerken aan zo'n sessie, zou ik het anders aanpakken. Dan neem ik gewoon een andere cartoon. Ik had me nochtans geïnformeerd over het hoge bezoek. En ze hadden me gerustgesteld: doe gewoon wat je altijd doet. Sinds ik meewerk aan zulke meidensessies, heb ik altijd die cartoon gebruikt. Omdat ik dacht: humor werkt.'

Frumau krijgt het moeilijk als het over die slechte reacties gaat. Haar stem trilt. Het lijkt alsof ze op wenen staat. 'In het vervolg zou ik het alleszins niet meer zo doen.'

Bij Philips Nederland kunnen ze er evenmin mee lachen. 'We wisten op voorhand niets van dat grapje af en betreuren dit heel erg. Maar we nemen als bedrijf onze volledige verantwoordelijkheid. Die dame werkt uiteindelijk voor ons. We zullen dit intern regelen', reageerde Eric Drent van Philips Nederland.

Frumau zelf ontkent dat ze is aangepakt door haar werkgever. 'Ze hebben me wel gezegd dat dit niet mijn mooiste moment was. Maar goed: iedereen maakt wel eens fouten. Ik dus ook.'

Judith de Jong van Platform Bèta Techniek, dat de sessie organiseerde, is ongelukkig met de aandacht voor het briefje. 'Dat was allesbehalve de toon van onze projectdag. Het bezoek van Máxima was overigens wel succesvol. De prinses was heel geïnteresseerd. Ze zei zelfs dat ze haar dochters een technische richting zal aanraden.'

Het Koninklijk Huis wilde gisteren niet meer reageren.

Bjorn Maeckelbergh

Bron : DS 16/04/'09

De methode werkt duidelijk. Mevrouw Frumau kan leerlingen warm maken met haar cartoon om bijvoorbeeld een technische opleiding te volgen. De tekst die op de cartoon staat is misschien een beetje controversiëel. Als er dan een lid van de koninklijke familie op bezoek komt, mag je dit niet meer gebruiken ? Je moet je dus anders gedragen dan je eigenlijk bent naargelang wie er zich in je omgeving bevindt. Als prinses Máxima er zelf mee kan lachen begrijp ik nochtans het probleem niet zo goed. Aan de andere kant, toen prinses Mathilde in Vorselaar op bezoek was vorig jaar, mochten de studenten (en personeel) de owp niet binnen, nochtans dé onderwijswerkplaats van en vóór onze studenten. Wachtend op reactie van Het Koninklijk Huis verblijf ik,...
Bijgesloten Plaatje(s)

Uit : Het vliegende bed. W. Vandersteen

Laatst aangepast door Steven Willemsens : 16th April 2009 om 15:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:51.