|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
PCM Uitgevers naar Vlaamse Persgroep
PCM Uitgevers naar Vlaamse Persgroep
Rotterdam, 3 maart. PCM Uitgevers, eigenaar van onder meer NRC Handelsblad en de Volkskrant, komt in handen van het Vlaamse mediaconcern de Persgroep. Het bedrijf van topman Christian Van Thillo neemt voor 100 miljoen euro een belang van 51 procent in de Nederlandse uitgeverij. Dat hebben beide bedrijven vanochtend bekendgemaakt. PCM Uitgevers gaat het grootste deel van het geld gebruiken om een bankschuld te reduceren. Het concern staat voor circa 120 miljoen euro in het krijt bij een groep van twaalf banken. PCM dreigde vanaf 1 april niet langer te voldoen aan betalingsafspraken met de banken en dan een deel van de zeggenschap over het concern kwijt te raken aan de schuldeisers. De rest van het nieuwe kapitaal zal PCM onder meer gebruiken om reorganisaties bij het grafisch bedrijf en de distributie te betalen. De Persgroep, in België uitgever van de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen en in Nederland eigenaar van Het Parool, brengt op dat gebied een ruime kennis en ervaring mee. De transactie moet in mei zijn afgerond. Alle titels gaan mee naar de Persgroep; er worden nog geen kranten los verkocht. PCM en de Persgroep hebben echter afgesproken dat zorgvuldig wordt gekeken naar de vraag of het strategisch beter is om één van de dagbladtitels te verkopen. Zowel NRC Handelsblad als de Volkskrant wil niet langer met een concurrent in één bedrijf zitten. ,,In de huidige marktomstandigheden is het voor PCM noodzakelijk om een stap te maken, zowel strategisch, financieel als operationeel'', zegt bestuursvoorzitter Bert Groenewegen van PCM. ,,In het belang van heel PCM en met behoud van het pluriforme titelaanbod.'' Groenewegen noemt de Persgroep ,,veruit de beste partij'' om mee samen te werken. Ook HAL Investments (Het Financieele Dagblad), Weekbladpers Groep (Vrij Nederland) en Telegraaf Media Groep toonden eerder interesse in één of meer titels van PCM. De huidige aandeelhouders - Stichting Democratie en Media (belang nu: 90,3 procent), Stichting De Volkskrant (7,2 procent), Stichting ter bevordering van de Christelijke Pers (Trouw, 2,5 procent) en Stichting Lux en Libertas (NRC, één aandeel) - laten hun belang in PCM verwateren. Zij behouden hun prioriteitsaandelen in de dagbladtitels en hun doelstellingen met betrekking tot pluriformiteit, continuïteit en identiteit van de titels worden gerespecteerd, zo hebben PCM en De Persgroep vanochtend benadrukt. Anderhalf jaar geleden kochten de stichtingen de Britse investeringsmaatschappij Apax uit. De gesprekken tussen PCM Uitgevers en de Persgroep begonnen halverwege vorig jaar over het AD. Rond de jaarwisseling verschoof de aandacht naar een deelname in het gehele bedrijf. Over het AD en daaraan gekoppeld de drukkerijen van PCM in Rotterdam en mede-eigenaar van het AD Wegener in Leidschendam is nog geen akkoord bereikt. De directie van NRC Media, uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next, begrijpt, gezien de financiële positie van PCM en sommige bedrijfsonderdelen de stap van de raad van bestuur en de aandeelhouders en denkt dat de Persgroep voor PCM een goede partner is. ,,Dit laat onverlet dat, ondanks de nieuwe constellatie, grotere autonomie voor NRC Media belangrijk blijft'', zo stelt de directie van NRC Media. ,,De onderneming gedijt goed bij de grotere zelfstandigheid die vorig jaar is ingezet. De resultaten van de eerste maanden van 2009 zijn dan ook positief.'' Het verzoek dat de ondernemingsraad en redactieraad van NRC Media de directie eerder dit jaar gaf om toekomstscenario's voor NRC Media buiten PCM te onderzoeken, blijft van kracht. De directie zal op zo kort mogelijke termijn met de Raad van Bestuur verder praten over deze scenario's. NRC, 03-03-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
Catamaran-man
CATAMARAN-MAN
Het is in de sacoche. De Nederlanders zijn nu zo dol op ons dat ze bereid zijn mensen te bejubelen die hier niet eens tot de 'lul van het jaar' selectie van Humo's Pop Poll toegelaten worden. Competitievervalsing, zouden we het noemen. Stuur maar naar Nederland: daar is alles oké, als het spreekt met zachte g. Nog even, en ze krijgen Ignace Crombé. Of hoe moet ik ze anders plaatsen, die heiligverklaring van Christian Van Thillo door onze noorderburen? Het is behoorlijk bizar om te lezen wat er daar allemaal over hem verschijnt, nu De Persgroep PCM overneemt. 'Wat heeft deze Belg dat wij niet hebben?', vraagt de populaire columnist Martin Bril zich in de Volkskrant af. En hij geeft zelf het antwoord: 'Het belangrijkste antwoord lijkt me dat hij hartstochtelijk in kranten gelooft. Als je hem ziet, kun je je niet voorstellen dat hij vieze handen van het krantenbladeren kan hebben, maar als je hem hoort wel.' En dan is Bril nog gematigd. Andere reacties grenzen boudweg aan het homo-erotische. 'Een verleider', licht NRC een tipje op van wat er zich tijdens die onderhandelingen moet hebben afgespeeld. De Volkskrant likkebaardt: 'Aantrekkelijke man. Gebruind. Michael Douglas in de film Wall Street, maar minder patserig en berekenend.' Barbara van Beukering, hoofdredacteur van Het Parool: 'Hij is een heel knappe man die er altijd onberispelijk uitziet. Nooit een vlekje, prachtige pakken, haar altijd goed. Ik snap daar niks van. Honderd uur per week werken, maar geen rimpel te zien. Geen wallen, niks.' (Dat heet botox, denken wij dan.) Maar het is Hugo Camps die man en paard durft noemen. 'Christian heeft een atletisch lichaam', bekent hij meteen in NRC. En nu hij toch op dreef is: 'Hij is een groot sportman. Hij doet fanatiek aan kitesurfen en heeft een reuzencatamaran.' Dat laatste wist ik dan weer liever niet. (Terzijde. Al wat hierboven staat, zei Hugo Camps natuurlijk niet echt. Camps zei: 'Van Thillo's lichaam is een kristallen renpaard, dat in een mandje kroos in slaap is gevallen. Daar zou Verhofstadt wel raad mee weten. Vervotte natuurlijk niet. Enkel bevende tsjeven kleven aan haar sjarretel. Roomsoezen kennen ook geen haaruitval.' Bij NRC hebben ze daar een conversieprogramma'tje voor. Nu de overname rond is, kan De Morgen er misschien ook gebruik van maken?) Je begrijpt die Nederlanders natuurlijk wel. PCM werd door zijn vorige eigenaar, 'durfkapitalist' Apax, met een gigantische schuldenberg opgezadeld. Dan komt een bedrijf als De Persgroep, dat voor de verandering gespecialiseerd is in media, solide en betrouwbaar over. (Ook dat is een idee voor De Morgen: eerst verkopen aan Apax, dan Van Thillo als redder binnenhalen?) Maar het blijft vreemd hoe een man die hier geldt als hét symbool van de cynische, aalgladde, enkel aan geld denkende manager, een soort joods-kapitalistisch wereldcomplot in zijn uppie, luttele kilometers verderop gezien wordt als een hartstochtelijke krantenmaker, met een lekker lijf en indrukwekkende catamaran erbovenop. Nu, als Van Thillo klaar is met kitesurfen en Nederlanders verleiden, kan hij zijn aandacht misschien weer richten op het sociale bloedbad dat hij in België aan het aanrichten is. Bij De Morgen weten ze nog altijd niets over wat er met hun redactie gebeuren gaat. Dat een kwart van het personeel weg moet, ja. Zesentwintig van de zevenennegentig, ja. Maar wie, en of er hele katernen zullen verdwijnen, daarover wordt drie maanden na de eerste aankondiging nog steeds gezwegen. Verdwijnt de boekenbijlage? Het wordt beweerd. Sneuvelen de opiniepagina's? Het wordt beweerd. Zijn het de lastigste, meest kritische journalisten die gedumpt worden? Het wordt beweerd. Wil men de krant een populairder profiel geven? Er een soort Telefacts in krantenvorm van maken? Ook dat wordt beweerd. Het zijn van die voorspelbare doemdenkerijen, waar je weinig mee kunt zolang er geen concrete plannen bekend zijn. En het is de trage procedure van de Wet Renault die veroorzaakt dat het zo lang duurt, oké, oké. Maar het werkt wel op de zenuwen. Niet alleen bij de redactie, maar ook bij mij, als lezer van De Morgen. Uiteindelijk zullen er zesentwintig mensen verdwijnen die mij elke dag het nieuws brengen. Ik zou graag weten hoe men denkt, met zoveel minder volk, de kwaliteit, de betrouwbaarheid en de diversiteit van het nieuwsaanbod op peil te houden. Ik zou graag hebben dat het management mij dat ook uitlegt, in de krant zelf. Anders kan ik die 278 euro voor zo'n jaarabonnement beter gebruiken. Alle beetjes helpen, voor zo'n catamaran. DS, 08-03-2009 (Tom Naegels)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |