actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd February 2009, 14:59
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Something is rotten in the state of Belgium'

'Something is rotten in the state of Belgium'


ANTWERPEN - N-VA-voorzitter Bart De Wever lardeerde zijn nieuwjaarsspeech met humor, maar de conclusie was hard: 2008 was het jaar van de ontgoocheling.



'Aha, eindelijk. U bent de eerste politieke journalist die ik in weken tegenkom. Sinds De Slimste Mens word ik alleen nog aangeklampt door showbizzjournalisten - allemaal knappe vrouwen, trouwens. Maar toch ben ik blij u te zien.' Bart De Wever verwelkomt ons in zijn typische stijl op de nieuwjaarsreceptie annex fuif van zijn partij, zaterdagavond in de Antwerpse Hangar 26.

Zijn enthousiasme staat in contrast tot de sombere conclusie die hij trekt in zijn toespraak: 2008 was voor de N-VA 'het jaar van de grote ontgoocheling'.

'Om het met de woorden van Hamlet te zeggen: 'Something is rotten in the state of Belgium'. Mocht Shakespeare vandaag nog leven, hij zou zeggen: 'The whole state of Belgium is rotten.' Dit land werkt niet meer. Als het van de federale regering afhing, dan was KBC failliet gegaan. Didier Reynders (MR) en Elio Di Rupo (PS) vonden het belangrijker om haartje pluk te spelen dan - en ik citeer - een 'Vlaamse en katholieke bank' te hulp te snellen. Het is maar goed dat Vlaanderen al een eigen regering heeft, een regering die wel daadkrachtig optrad. Proficiat daarvoor, minister-president Kris Peeters (CD&V)! Als het goed is, zeggen we het ook.'

Al bij al bevat de speech weinig echt vuurwerk. 'We zitten in een moeilijke positie', geeft de voormalige Vlaamse minister Geert Bourgeois toe. 'Keiharde oppositie voeren ligt moeilijk. Ik geef in het Vlaams Parlement geen commentaar op beslissingen die ik nog mee goedgekeurd heb. Maar tegelijk zitten we met het probleem dat ik amper de vruchten kan plukken van vier jaar beleid.'

Een andere N-VA'er verwoordt het net iets eenvoudiger. 'Het Vlaams Huis in New York wordt deze week geopend. Niet door Geert, die er vier jaar voor geknokt heeft, maar door Kris Peeters.'

Op het podium pleit De Wever intussen voor een 'sterker Vlaanderen'. Hij sluit zich aan bij de vraag van de Gezinsbond naar een hogere kinderbijslag. 'In de tussentijd moeten we zelf werk maken van een aanvullende Vlaamse kinderbijslag. De Belgische blokkering mag ons niet tegenhouden om zelf te investeren in het belang van onze gezinnen en onze kinderen.'

De Wever krijgt de lachers nog op zijn hand met twee projecties van campagneaffiches 'die het net niet haalden': 'Onze reclamejongens dachten dat een link met Obama ons heel wat stemmen kon opleveren', zegt hij terwijl een affiche te zien is met De Wever en de slogan 'Ja, we kunnen het'. 'Omdat volgens mij geen mens de link zou maken met Obama, stelden ze daarna dit voor', zegt De Wever terwijl dezelfde affiche verschijnt met een 'zwarte' De Wever.

Om de fuif op gang te trekken, wordt 'dj Geert' ingeschakeld. 'Het is crisis voor iedereen, ook deze man heeft vorig jaar zijn baan verloren', kondigt De Wever hem aan.

Bourgeois staat als een standbeeld met een hoofdtelefoon achter de draaitafels terwijl 'Nu of nooit' van de Tröckener Kecks uit de speakers knalt. Hij houdt één hand aan het mengpaneel, maar de frons op zijn gezicht schreeuwt 'niet aankomen, Geert'.

Eén nummer later, 'I've only just begun to fight' van Natalia, steekt dj Geert zijn handen veiligheidshalve in zijn broekzakken. Hij ziet er meteen een stuk meer ontspannen uit.


DS, 02-02-2009 (Peter De Lobel)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.