|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Oost-Duitsers betreuren val van Berlijnse Muur
Oost-Duitsers betreuren val van Berlijnse Muur
Dit jaar is het twintig jaar geleden dat de Berlijnse Muur viel, maar veel tevredenheid is er niet bij de inwoners van het voormalige Oost-Duitsland. Een meerderheid vindt dat hun leven er sindsdien niet op verbeterd is. Dat blijkt uit een peiling van het onderzoeksinstituut Forsa. Geen euforie meer Slechts 46 procent van de zogenaamde 'Ossi's' meent dat ze beter toe zijn. In 1989 was dat nog 71 procent. 39 procent rekent zich expliciet tot de winnaars van de 'Wiedervereinigung'. Een op de vier vindt dat de situatie in hun regio slechter is dan in 1989. "De euforie van na de val van de Muur is grotendeels vervlogen", aldus Forsa-baas Manfred Güllner. De vooroordelen in beide landsdelen daarentegen zijn versterkt. De Oost-Duitsers vinden dat ze uitgebuit worden, de West-Duitsers hebben het gevoel dat ze alleen voor Oost-Duitsland betalen. "Misleidend" Wolfgang Tiefensee, de Duitse minister van Verkeer die ook verantwoordelijk is voor het oosten van Duitsland, vindt de peiling "misleidend". De waarden van toen kunnen niet met die van vandaag vergeleken worden, zegt hij. De werkloosheid in het oosten van Duitsland is hoog. Bovendien verhuizen veel jongeren naar de grote steden in West-Duitsland. Medio december werden er 1.008 mensen voor de peiling ondervraagd. Blog HLN, 02/01/09
|
|||
|
|||
oost west thuis best
Heeft dit ook gewoon niet te maken met het economisch 'moeilijker' landschap waar veel landen last van hebben? Volgens mij weten ook veel mensen niet waar het allemaal precies om draait, waren zij toen nog vrij jong om te weten wat zo'n splitsing met muur precies inhield en doen zij nu uitspraken over dingen waar ze feitelijk geen weet van hebben....
|
|
||||
|
||||
Als ik puur op de resultaten van dit onderzoek af ga, kan ik stellen dat het huidige Duitsland zijn inwoners slechter behandelt dan Rusland dat deed op zijn communistische en onderdrukkende manier. Dat lijkt mij echt wel bizar!
Ik dacht bij het lezen van dit artikel ook wel aan het feit dat hier slechts een beperkte groep geënquêteerd werd. Iets meer dan 1000 mensen is volgens mij niet voldoende om zo'n sterke beweringen te maken. Nu wordt er gesproken over "een vierde van de Oost-Duitsers vindt..." terwijl het in feite maar over 250 mensen gaan. Ook dat de euforie van de val ondertussen vervlogen is, is voor mij geen nieuws meer. Dat was dan ook wel te denken na 20 jaar. Misschien is het in Oost-Duitsland nog zeker niet zo goed leven als in West-Duitsland, dit zal nog wel even zo blijven denk ik... De inwoners komen van een diepe economische put en worden aangelsloten bij het vroegere West-Duitsland. Het feit dat de situatie er globaal gezien niet op verbetert en dat het merendeel van de Oost-Duitse inwoners liever terug gaat naar het communistisch Russische regime lijkt me nogal bizar... |