actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd January 2009, 21:15
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Oost-Duitsers betreuren val van Berlijnse Muur

Oost-Duitsers betreuren val van Berlijnse Muur

Dit jaar is het twintig jaar geleden dat de Berlijnse Muur viel, maar veel tevredenheid is er niet bij de inwoners van het voormalige Oost-Duitsland. Een meerderheid vindt dat hun leven er sindsdien niet op verbeterd is. Dat blijkt uit een peiling van het onderzoeksinstituut Forsa.

Geen euforie meer

Slechts 46 procent van de zogenaamde 'Ossi's' meent dat ze beter toe zijn. In 1989 was dat nog 71 procent. 39 procent rekent zich expliciet tot de winnaars van de 'Wiedervereinigung'. Een op de vier vindt dat de situatie in hun regio slechter is dan in 1989. "De euforie van na de val van de Muur is grotendeels vervlogen", aldus Forsa-baas Manfred Güllner. De vooroordelen in beide landsdelen daarentegen zijn versterkt. De Oost-Duitsers vinden dat ze uitgebuit worden, de West-Duitsers hebben het gevoel dat ze alleen voor Oost-Duitsland betalen.

"Misleidend"

Wolfgang Tiefensee, de Duitse minister van Verkeer die ook verantwoordelijk is voor het oosten van Duitsland, vindt de peiling "misleidend". De waarden van toen kunnen niet met die van vandaag vergeleken worden, zegt hij. De werkloosheid in het oosten van Duitsland is hoog. Bovendien verhuizen veel jongeren naar de grote steden in West-Duitsland. Medio december werden er 1.008 mensen voor de peiling ondervraagd.

Blog HLN, 02/01/09
Oud 4th January 2009, 22:08
ambi-ann ambi-ann is offline
Registered User

oost west thuis best

Heeft dit ook gewoon niet te maken met het economisch 'moeilijker' landschap waar veel landen last van hebben? Volgens mij weten ook veel mensen niet waar het allemaal precies om draait, waren zij toen nog vrij jong om te weten wat zo'n splitsing met muur precies inhield en doen zij nu uitspraken over dingen waar ze feitelijk geen weet van hebben....
Met citaat antwoorden
Oud 6th January 2009, 20:26
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User

Als ik puur op de resultaten van dit onderzoek af ga, kan ik stellen dat het huidige Duitsland zijn inwoners slechter behandelt dan Rusland dat deed op zijn communistische en onderdrukkende manier. Dat lijkt mij echt wel bizar!

Ik dacht bij het lezen van dit artikel ook wel aan het feit dat hier slechts een beperkte groep geënquêteerd werd. Iets meer dan 1000 mensen is volgens mij niet voldoende om zo'n sterke beweringen te maken. Nu wordt er gesproken over "een vierde van de Oost-Duitsers vindt..." terwijl het in feite maar over 250 mensen gaan. Ook dat de euforie van de val ondertussen vervlogen is, is voor mij geen nieuws meer. Dat was dan ook wel te denken na 20 jaar. Misschien is het in Oost-Duitsland nog zeker niet zo goed leven als in West-Duitsland, dit zal nog wel even zo blijven denk ik... De inwoners komen van een diepe economische put en worden aangelsloten bij het vroegere West-Duitsland.

Het feit dat de situatie er globaal gezien niet op verbetert en dat het merendeel van de Oost-Duitse inwoners liever terug gaat naar het communistisch Russische regime lijkt me nogal bizar...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:30.