actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Moeten er onmiddellijk nieuwe verkiezingen komen?
Ja 16 38.10%
Nee 26 61.90%
Stemmers: 42. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2008, 00:19
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Leterme vertrekt zonder grandeur

Leterme vertrekt zonder grandeur


Weer staat België een tijd van onzekerheid te wachten, nu de regering-Leterme is gevallen. Er zijn nieuwe gezichten nodig om het vertrouwen tussen de politiek en rechterlijke macht te herstellen. Gezocht: doortastendheid.



„Ik ben blij dat de onduidelijkheid nu voorbij is.” De gerenommeerde Gentse politicoloog Carl Devos is een klein beetje gerustgesteld. „Het meest absurde scenario is tenminste vermeden, er zijn nog zekerheden in België.”

Enkele uren eerder, voor het ontslag van de regering, twijfelde Devos nog aan die zekerheden. „Het meest onwaarschijnlijke moet je nooit uitsluiten, want in dit land kan het gebeuren. Ik heb vaak foute voorspellingen gedaan, doordat ik geen rekening hield met het onmogelijke. Maar hier moet dat wel.”

Premier Leterme hield op dat moment nog altijd vast aan zijn positie, ook al werd hij door de hoogste rechter van het land beschuldigd van inmenging van de rechtsgang.

’Redelijkerwijs’ was er volgens Devos geen sprake van dat de premier verder kon functioneren. „Maar hier misschien wel. We leven in een van de meest absurde politieke systemen ter wereld.”

Leterme had uiteindelijk geen andere keuze dan opstappen, aldus Devos. „Had hij moeten zeggen: Vergeet alles wat gebeurd is, het was maar om een beetje te lachen?”

Donderdagavond hakte de regering de knoop nog niet door. Leterme klampte zich vast aan een rapport, dat misschien een juridische ontsnappingsroute bood. Hoe is dat mogelijk, na de eerste beschuldiging van inmenging in de rechtsgang?

„In Nederlandse ogen is die gang van zaken misschien onvoorstelbaar. Maar hier heerst een andere politieke cultuur. België zou België niet zijn als er geen vragen kwamen over die rechter. Heeft hij geen boter op het hoofd?”

Want in België is alles politiek. „Het is een oude traditie om de rechtersbenoemingen volgens partijpolitieke lijnen te verdelen. Het is verminderd, maar het zit nog steeds in het systeem. Het is een ziekte die nog niet helemaal is uitgeroeid.”

In de politiek is de ministeriële verantwoordelijkheid minder streng dan in Nederland. „Bij jullie stapt een minister op als een van zijn medewerkers genoemd wordt in een onfrisse zaak. Hier niet, in ieder geval niet in deze regering.”

Toen kindermoordenaar Dutroux in 1998 kortstondig ontsnapte, leek er iets te veranderen. De ministers Vande Lanotte en De Clerck stapten direct op, ook al hadden zij niet zelf de celdeur open laten staan.

„Het land was destijds in rep en roer, er moest een antwoord komen van het systeem. Dat was een soort loutering. En het werkte, de mensen zeiden: We begrijpen dat het niet jullie fout is.” De twee politici zijn inmiddels weer alom gerespecteerd.

Leterme en zijn ministers volgden dat voorbeeld niet. „En nu is het te laat. Leterme heeft heeft zijn kans verspeeld om ooit nog als held terug te komen. Zijn geloofwaardigheid was natuurlijk al heel diep gezakt. Kan het nog dieper? Ik denk het wel.”

„Ik heb de indruk dat het vooral minister Van Deurzen is geweest die gezegd heeft: ik stap op. Toen moest de rest wel volgen. Leterme komt nu niet goed weg. Het blijft een ontslag dat met veel tegenzin genomen is, geen exit met grandeur.”

„Het beste is nu een overgangsregering tot de verkiezingen in juni. Met alle drie de politieke families. Dit is het moment om de politieke krachten te bundelen en het vertrouwen te herstellen. Want het wantrouwen in de politiek, dat al groot was, heeft nu groeihormoon gekregen.”


© Trouw, 20-12-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2008, 11:02
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Neen, niet onmiddellijk, maar wel samen met de Vlaamse verkiezingen in juni.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th December 2008, 15:51
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
Dit is de enige oplossing, maar wel binnen een 40 dagen termijn. Een frisse wind kan deugd doen!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th December 2008, 18:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation 'Debacle in Brussels'

'Debacle in Brussels'


Het nieuws van de politieke crisis in België en het ontslag van de regering haalt ook verschillende buitenlandse voorpagina's en nieuwssites. Van de Financial Times tot de Volkskrant en Le Monde, van over de landgrenzen wordt niet begrijpend gekeken naar dit land.



Bij onze noorderburen is de val van Belgische regering voorpaginanieuws.

Volgens de Volkskrant had Leterme geen keuze meer. 'Zijn geloofwaardigheid was weg, zeker na het politieke theater van de afgelopen dagen.'

De kwaliteitskrant verwijst ook nog naar de slogan waarmee Leterme zijn voorganger Verhofstadt tijdens de verkiezingscampagne onderuit haalde. 'Wie gelooft die mensen nog?', keert zich nu tegen Leterme zelf, aldus de Volkskrant.

Op de site van de Nederlandse krant NRC kunnen lezers debatteren over de vraag of de eerste minister niet te hard wordt aangepakt. In het artikel van de krant Trouw komt politicoloog Carl Devos uitgebreid aan het woord.

De Britse krant The Guardian spreekt over Fortisgate, een verwijzing naar het Amerikaanse Watergateschandaal uit de jaren '70. Een andere Britse krant, The Times, beschrijft de gebeurtenissen van de afgelopen dagen als de val van Europa's ongelukkigste premier.

In de zakenkrant Financial Times staat het nieuws op de voorpagina. De krant waarschuwt voor een gedestabiliseerd België op een moment dat het land geconfronteerd wordt met zware economische uitdagingen.

De krant brengt ook de aanslepende formatie en communautaire crisis in herinnering. België verkeert volgens de Financial Times in een soort 'permanente sfeer van verwarring en verdeeldheid' en er rijzen speculaties of 'een van de meest gedecentraliseerde landen ter wereld nog kan voortleven als één entiteit'.

In Le Monde staat het nieuws niet op de voorpagina. De Franse krant geeft een overzicht van de feiten en stelt dat België een 'nieuwe diepe crisis' meemaakt.

Volgens de Duitse Frankfurter Allgemeine Zeitung lijkt het politieke lot van Leterme bezegeld. De krant geeft een overzicht van het moeizame parcours van Leterme. Als mogelijke opvolger noemt de Duitse kwaliteitskrant zowel ex-premier Guy Verhofstadt als huidig Kamervoorzitter Herman Van Rompuy.

De New York Times houdt het op een zakelijk bericht onder de kop 'Belgium: Prime Minister Offers to Quit' en het Spaanse El Pais spreekt van een 'debacle in Brussel'.

De Britse openbare omroep BBC houdt er rekening mee dat koning Albert het ontslag van de regering wel een zou kunnen weigeren omwille van het gevaar van de financiële crisis.


Blog DS, 20-12-2008 (rbo)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st December 2008, 19:23
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Ik zou de verkiezingen ook pas volgend jaar in juni laten plaatsvinden. Ik vrees dat als ze nu zouden worden gehouden er een stijging van extreme partijen zou zijn.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st December 2008, 22:57
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Exclamation Stop kiezersdenken, start actie 'bestuur een land'!

Over waarom mensen het spel spelen zoals ze het spelen...

De oppositie wil nieuwe verkiezingen en het liefst vandaag nog. Gezien de opgelopen schade bij de meerderheidspartijen is dat uiteraard geen nieuws om van te schrikken. Er is geen vertrouwen meer in rooms-blauw-Waals-rood en daar pikken de oppositiepartijen uiteraard de vruchten van bij een nieuwe verkiezing.

Maar ook de meerderheidspartijen (excl. CD&V) zien nieuwe verkiezingen wel zitten, zij het dan in juni. Ook dat is te begrijpen, want 'wie gelooft die man nog' kunnen zelfs zij als een boomerang naar Leterme en CD&V terugketsen. Want wie is er vooral kop van Jut? Inderdaad: Leterme en Vandeurzen, CD&V in het kwadraat.

De vraag kan gesteld worden: zijn Open VLD, MR en PS eigenlijk ooit wel meerderheidspartijen geweest? Konden we wel spreken van een coalitie als er op geen enkel moment vertrouwen was? Konden we wel spreken van een coalitie als de regering vooral bezig was met 'welk sms'je verstuur ik naar de pers om iemand zwart te maken?'? Want geef toe: er heeft nooit een 'team' gestaan. Slecht een samenraapsel van star voor zich uitkijkende betweters is het geweest, allemaal gedesoriënteerd en teleurgesteld in hun 'federale droom' na maandenlang gepalaver zonder resultaat over het communautaire gebeuren. En met als eindconclusie dat, o ironie, hun collega's van de 'maar' gewestregeringen het moeten komen oplossen. Alsof bepaalde partijen toen al wisten: het is een regering waar het belangrijker is elkaars valkuilen te kennen dan elkaars talenten.

En kijk als iedereen kiezersgericht denkt, dan gebeurt wat iedereen wil dat gebeurt: "Het is aan de kiezer om te oordelen." En is het dan verwonderlijk dat niemand, zelfs 'man with a dream' Didier Reynders niet, deze 6 maanden wil overbruggen? Natuurlijk niet. Iedereen staat er goed voor, behalve CD&V en dus wil niemand zijn handen verbranden aan het puin dat niet smeult, maar nog steeds lichtlaaien staat (Fortis, begroting, economische crisis, BHV...). Ook CD&V handelt naar zijn kiezers en wil enkel helpen als ze de kans krijgen toch enigszins hun blazoen op te poetsen en dus de rit uit te doen tot 2011.

Misschien is dit de keerzijde van de democratie, maar a.u.b. alle politieke partijen: stop het kiezersdenken en start de actie 'bestuur een land'!


ps.: Als partijen/politici zelf niet kiezen voor besturen maar voor campagne voeren, dan kunnen we maar beter de verkiezingen laten samenvallen en niet zoals het er nu aan toegaat. Want op dit moment staat ons dit nog te wachten: 2009 (gewest+europa), 2011 (federaal) en 2012 (gemeente). En te bedenken dat politici de schoolvakanties ook nog volgen... Er wordt gewerkt bij de overheid, maar ik weet niet of het de ministers zijn die werken.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!

Laatst aangepast door Believing Bart : 21st December 2008 om 23:01.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 22nd December 2008, 16:17
bas van gorp bas van gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: grobbendonk
Posts: 167
Verkiezingen zijn op de moment zeker geen oplossing. Ik denk dat het gewoon belangrijk is dat de meerderheidspartijen zo snel als mogelijk een "noodregering" samenstellen, die ons land tot juni bestuurt. En dan samen met de Vlaamse verkiezingen ook opnieuw federale verkiezingen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 22nd December 2008, 20:50
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Geen oplossing

Net zoals Bas, vind ik ook dat dit niet tot een oplossing leidt. Wij hebben een
tijdje geleden een, voor ons geschikte, regering gekozen. Die heeft gefaald,
het zij zo. Het is nu eerder aan de orde van de dag om boven de
partijgrenzen heen de beste oplossing te zoeken voor ons landje. Er is lang
genoeg gediscussieerd en geruzied. Het is nu tijd voor opbouwende
oplossingen !
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 22nd December 2008, 22:26
elienwuyts elienwuyts is offline
Elien Wuyts
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: dessel
Posts: 28
Als de verkiezingen nu te snel zouden plaatsvinden laten mensen zich leiden door foute argemunten. Het is beter eerst alles wat te laten bezinken alvores te snel beslissingen te nemen. Zoiets vraagt tijd en kan niet op één maand opgelost worden zoals in België al overduidelijk bewezen is de laatste maanden.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 23rd December 2008, 10:59
jasper.meeussen jasper.meeussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Massenhoven
Posts: 56
Zullen onmiddellijke nieuwe verkiezingen dan werkelijk iets uithalen? Is er wel iemand in staat om deze zoveelste politieke crisis op te lossen? Ik heb er mijn twijfels bij. Volgens mij moet er nu dringend iemand komen die orde op zaken stelt en moet er dan geprobeerd worden om met zoveel mogelijk van de huidige regering terug iets op te bouwen. Als dat niet lukt, zijn nieuwe verkiezingen onvermijdelijk lijkt me. Het vertrouwen in premier Leterme lijkt me ver weg, maar een regering bestaat uit meer dan alleen de premier? Zoals eerder gezegd vraag ik me echt af of het allemaal de schuld is van Leterme, had iemand anders het werkelijk beter, anders gedaan? Dat de oppositie daar eens over nadenkt...
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 23rd December 2008, 12:28
Frederik Bogaerts Frederik Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Geel
Posts: 45
Volgens mijn mening moeten er nieuwe verkiezingen zijn. België is zich in het buitenland toch een beetje belachelijk aan het maken op politiek vlak.
"Ze zitten dan nog eens in het midden van een economische crisis en dan neemt hun regering nog eens ontslag ook"
België moet terug zo snel mogelijk de fouten rechtrekken en laten zien dat het een sterk land is.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 23rd December 2008, 13:01
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
België maakt zich belachelijk

Ik heb het gevoel dat de CD&V’ers bang zijn voor verkiezingen. Ik begrijp ook waarom: de man van de 800.000 voorkeursstemmen heeft gefaald! Iedereen moet ook inzien dat Leterme verkeerd was ook hij moet dit inzien! En dit kan volgens mij enkel en alleen door nieuwe verkiezingen. Je gaat wel impulsieve reacties krijgen van enkele kiezers maar kun je dat kwalijk nemen? België maakte zich overigens belachelijk over de hele wereld!
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 23rd December 2008, 15:51
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Ik denk dat het beter is om niet direct verkiezingen te houden. Er heerst een wereldwijde economische crisis, waarbij ook ons land in de klappen deelt. Op zo'n moment kan je het niet maken van zonder regering te zitten. Als er nu meteen verkiezingen komen, is dat sowieso wel het geval: campangevorming, coalitiegesprekken,...
Ik denk dus dat het beter is om nog een half jaar te wachten met dezelfde coalitie, waarin wel een aantal ministers vervangen worden en dan federale verkiezingen te houden. Al besef ik ook wel dat de kans dat we dan nog steeds in een economische crisis zitten, enorm groot is.
Toch blijf ik een voorstander van gezamelijke verkiezingen. Ik ben dat trouwens altijd geweest. Onze politici hebben nu immers altijd verkiezingskoorts met als resultaat dat ze maar zeer moeilijk beslissingen kunnen nemen.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 23rd December 2008, 19:47
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
onmiddelijk nieuwe verkiezingen is naar mijn mening het beste zodat de mensen ook kunnen laten zien wie ze vertrouwen en ik ben er zeker van dat er een hele andere verzekering uit de bus zou komen nu.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 24th December 2008, 13:55
vincentvangrootel vincentvangrootel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Oelegem
Posts: 40
Vincent Van Grootel

Nieuwe verkiezingen zijn misschien wat drastisch, maar toch wel nodig. De regering heeft tot hiertoe zeer weinig of zelfs NIETS bereikt! Waar ze enkel mee bezig zijn hun eigen belangen en anderen de schuld geven dat het zo gelopen is!! Man je bestuurd een LAND ! Denk aan het volk! Aan de economie! Wees eerlijk!

Mijn vraag is enkel ; Waar vinden we zo iemand? Iemand die niet bang is, die recht door zee is, iemand die weet te handelen in plaats van te beloven?
__________________
Kind Regards !!

Vincent Van Grootel
5054663
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 26th December 2008, 10:52
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
Verhofstadt?
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 26th December 2008, 17:19
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
Ik heb voor neen gekozen omdat nieuwe verkiezingen een nieuwe onderhandelingsronde met zich zouden meebrengen. We weten allemaal dat Dedecker bij nieuwe verkiezingen het meest gebaat is en dat dit de onderhandelingen nog moeilijker zou kunnen maken dan die in eerste instantie voor Leterme zijn geweest. In mijn ogen is de CD en V dom geweest door zich aan de NVA te binden en een te radicale koers te varen VOOR de verkiezingen met beloftes die ze toch noiot zouden kunnen waarmaken. Wat we nu meemaken lijkt weer spek voor de populistenbek en dat is wat we nu kunnen missen als kiespijn. Populisme doet het vaak goed in de aanloop naar, kijk maar naar de CD en V maar is niet consistend op de lange termijn. Wat nieuw en fris lijkt kan snel overroepen en rot worden. Dit land moet dringend op de rails en daarvoor lijken enkel klassieke partijen gemaakt.
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 28th December 2008, 09:30
ToonThys ToonThys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 103
We hebben ooit al lang moeten wachten op deze regering, dus we zullen nog wel een half jaar kunnen wachten tot we opnieuw een regering kiezen zou ik denken.
Een noodregering zal tot dan wel stand houden.
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 29th December 2008, 12:56
Tuur Tuur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Minderhout
Posts: 133
Laten we niet overhaast te werk gaan en de situatie eerst afwachten vooraleer we weer gaan beginnen met politieke intriges, onderlinge afspraken tussen partijen zoals die met elke verkiezing gepaard gaan. Naar mijn mening zijn er zaken die meer aandacht verdienen. Een nieuwe regering zal ook geen wonderen kunnen verrichten en de duizenden ontslagen werknemers direct aan een job kunnen helpen.
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 30th December 2008, 09:12
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
Citaat:
Naar mijn mening zijn er zaken die meer aandacht verdienen.


Ik denk dat je niet goed begrijpt wat er aan de hand is...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.