actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 4th December 2008, 10:36
Bram Jacobs Bram Jacobs is offline
Registered User

Onderzoek legt verband tussen slaapduur en angst

Wie te veel of juist te weinig slaapt, loopt een groter risico op depressie en angsten. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek onder duizend mensen in de leeftijd van 57 tot 97 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd door psychologe Julia van den Berg. Donderdag promoveert zij aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Volgens de promovenda was een verband tussen slaapduur en depressiviteit en angststoornissen al bekend, maar heeft haar onderzoek het duidelijker aangetoond. Het ligt voor de hand dat mensen met angsten minder goed of te kort slapen. Van den Berg concludeert dat te veel slaap kan leiden tot angststoornissen. Ze wil dat verder onderzoeken. Van den Berg komt ook tot de conclusie dat er een verband is tussen slaapduur en overgewicht en cholesterolgehalte. Zowel kort als lang slapen heeft een relatie met obesitas. Verder is duidelijk geworden dat mensen die kort slapen (minder dan acht uur) een lager cholesterolgehalte hebben dan mensen die langer dan acht uur slapen. Wie elke nacht tussen de zes en acht uur slaapt, leeft langer. (DWM)

03.12.2008 10:21

Eigen mening:

Dit artikel is wel handig, nu weten we wat we moeten doen om ons cholesterolgehalte laag te houden. En wat nog belangrijker is om een depressie te vermijden. Ik hoop dat sommige mensen deze raad gaan opvolgen zodat we met meer goed gezinde mensen op de wereld zijn, zo is het leven voor iedereen leuker.
En wie langer wil leven, slaap een paar uur minder.
Met citaat antwoorden
Oud 4th December 2008, 13:54
Silke De Roover Silke De Roover is offline
Registered User

Het verband dat wanneer je te weinig slaapt je meer depressief wordt, snap ik volledig. Want als je te weinig slaapt ben je moe en dan ga je sneller op iets negatiefs reageren terwijl als je uitgeslapen bent, ben je goed gezind en laat je da waarvoor het is. Maar als men 6 tot 8 uur slaapt dat men dan langer leeft daar heb ik mijn vragen toch wel over. Als je iedere nacht maar 6 uur slaapt, ben je moe, en ga je uw lichaam uitputten. Dan word je toch ook sneller ziek?
Met citaat antwoorden
Oud 6th December 2008, 18:15
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User

Ook ik schrik niet van het resultaat van het onderzoek. Iemand die minder slaapt, is gemakkelijker moe en heeft als gevolg daarvan ook minder mentale draagkracht. Het is dus niet onlogisch dat mensen die weinig slapen, meer angsten hebben en makkelijker depressief zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 14th December 2008, 13:08
Mathias Van der Sanden Mathias Van der Sanden is offline
Registered User

Het omgekeerde is volgens mijn mening ook waar. Wanneer je veel slaapt, iets TE veel, kan je ook depressief worden. Van te veel te slapen kan je ook moe worden, en dat kan dan zo leiden tot depressies. Ik heb dat ook meegemaakt dat ik veel te veel sliep, toen voelde ik me ook slecht in mijn vel. Achteraf bleek dit aan mijn medicijnen tegen allergie te liegen.
Oke, te weinig slapen is ook niet goed, want daar ben je ook moe van.
Ik ben iemand die minstens 8 uur slaap nodig heeft, maar er zijn genoeg mensen die met 6 uur slaap genoeg hebben. Ik denk niet dat je daar een perfect aantal uren kan op plakken, want het is namelijk voor iedere mens anders. De kwestie is: ken jezelf!
Met citaat antwoorden
Oud 14th December 2008, 21:58
Sofie Geerinckx Sofie Geerinckx is offline
Registered User

Ik schrik ook helemaal niet van dit onderzoek. Wanneer je te weinig slaapt, voel je je slap en heel moe en dan gaat alles minder vlot. Dit kan er toe zorgen dat je depressief wordt. Ook het omgekeerde lijkt mij logisch doordat je te veel uren in bed ligt, want meestal wordt je daar ook alleen maar meer moe (lui?) van.
Ik denk net zoals Mathias dat dit toch wel heel persoonlijk kan zijn, want niet iedereen is even snel uitgeslapen. Ook hangt het er waarschijnlijk vanaf wat je overdag allemaal doet. Wanneer je een hele intensieve dag achter de rug hebt, kan het toch wel eens deugt doen om iets langer te slapen en lijkt 6 uur slaap mij toch maar weinig. Zo geldt dit volgens mij ook voor het omgekeerde, wanneer je al een rustige dag achter de rug hebt, kan ik me voorstellen dat 10 uur slaap daarna toch wel te veel is. Dan heb je ook veel te weinig beweging.
Met citaat antwoorden
Oud 15th December 2008, 20:28
Francesco Francesco is offline
Registered User

Ik merk ook dat ikzelf niet de gelukkigste mens ben als ik te veel slaap. Slapen kan een vluchtheuvel zijn om problemen en grote taken in de toekomst te ontlopen. Het maakt niet uit of je nu veel of weinig slaapt, sommige dingen zal je toch moeten doorstaan. Zoals Mathias al zei, ken jezelf. Het is goed van te voren je slaapuren te plannen en werk- en slaaptijd met elkaar te compenseren.
Met citaat antwoorden
Oud 15th December 2008, 21:59
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User

Ik volg de link tussen de hoeveelheid slaap en obesitas niet helemaal.
Verder denk ik ook wel dat slaap iets heel persoonlijk is. Zelf kan ik perfect een aantal dagen 'gemakkelijk' voort met weinig slaap, maar toch krijg ik op een gegeven moment mijn klopje. Ik begrijp mijn eigen 'ritme' zelf niet helemaal, als ik 's morgens echt nog heel moe ben, als ik bijvoorbeeld op zondagochtend om half 7 moet opstaan om om 7u in de bakker te gaan werken, kan ik op 2 minuten volledig wakker zijn. Op andere momenten kan het soms uren duren voordat ik eindelijk op gang geraak, terwijl ik dan misschien wat langer heb geslapen. In principe heb ik aan 6u slaap genoeg, maar een hele week met slechts 6u slaap per nacht, valt me soms wel zwaar. Een vriend van mij heeft daar bijvoorbeeld niet genoeg aan. Dat is te merken aan het feit dat hij dan in het weekend echt enorm lang kan slapen. Hij kan bijvoorbeeld om 10u gaan slapen op zaterdagavond en dan doorslapen tot 2uur 's middags... Op dat moment ben ik al terug van de bakker, voor mij zouden dat 2 nachtrusten achter elkaar zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:22.