|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Jongeren minimaliseren cyberpesten
Jongeren minimaliseren cyberpesten
BRUSSEL - Heel wat jongeren minimaliseren het fenomeen van cyberpesten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB), dat dinsdag werd bekendgemaakt. Een op de tien jongeren gaf zelf aan dat hij of zij op het internet gepest werd, maar uit impliciete vragen leidden de onderzoekers af dat zowat de helft slachtoffer was. Volgens de onderzoekers minimaliseren de slachtoffers het cyberpesten mogelijk als strategie om ermee te kunnen omgaan, als 'copingstrategie'. Getuigen zouden de hardheid van het cyberpesten een stuk zwaarder inschatten. 'Ze grijpen vaak in, maar toch blijft een groot aantal jongeren die getuige zijn van cyberpesten, ook passief aan de zijlijn staan', zegt de VUB in een persbericht. Ook de daders zouden niet altijd bewust zijn van hun pestgedrag. Een op twintig gaf aan zelf dader te zijn, terwijl uit impliciete vragen bleek dat vier op tien zich eraan bezondigden. 'Hun motief is in het gros van de gevallen wraak, wat uiteindelijk kan leiden tot een negatieve spiraal zonder einde.' De onderzoekers vinden dat jongeren moeten leren inzien dat anderen viseren met negatieve berichten via internet of gsm, wel degelijk een vorm van pesten is. Ze stelden vast dat slachtoffers van cyberpesten opvallend vaker emotionele symptomen, gedragsproblemen, hyperactiviteit, aandachtsproblemen en problemen met leeftijdsgenoten vertoonden. Maar ook de andere betrokkenen, daders en getuigen van cyberpesten, vertoonden meer gedragsproblemen. Een kwart van de jongeren gaf aan dat het al met cyberpesten in aanraking was gekomen, hetzij als getuige, hetzij als dader of slachtoffer. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 1022 jongeren uit de eerste graad van het secundair onderwijs, verspreid over vijf Vlaamse scholen. Er wordt gesproken van cyberpesten als iemand gedurende een periode herhaaldelijk via elektronische media gepest wordt. Dat kan zowel verbaal als fysiek het geval zijn. In dat laatste geval worden computers beschadigd door programma's te hacken of virussen te versturen. Blog DS, 02-12-2008 (AVB)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Uit dit artikel blijkt dat de jongeren de dag van vandaag de ernst van cyberpesten onderschatten. Daarom vind ik dat jongeren hier misschien meer of beter moeten over geďnformeerd worden, dit omdat cyberpesten toch een erge zaak is. Het is zeker niet minder erg dan een andere vorm van pesten. Ik denk dan ook dat men meer en meer aan cyberpesten doet omdat het gebruik van internet (msn, chatrooms) doorheen de jaren blijft stijgen en een belangrijke communicatiebron is voor jongeren. Ik vind dan ook dat het onze taak is om leerlingen hierover te informeren en hen te wijzen op de ernst van cyberpesten. Zodat dit, net zoals andere pestvormen, kan aangepakt worden.
|
#3
|
|||
|
|||
Heel wat jongeren worden het slachtoffer van cyberpesten. Voor de pesters is dit een zeer makkelijke manier om -zelfs anoniem- hun gangen te gaan. De schade die ze kunnen aanrichten is groter, en vaak toegankelijk voor iedereen. Ik denk hierbij aan profielen zoals netlog, anonieme mails, filmpjes op youtube die iedereen kan bekijken, ... Voor het slachtoffer is de impact ook veel groter.
Ik denk dat jongeren inderdaad niet altijd beseffen wanneer ze het slachtoffer van cyberpesten zijn. Wanneer ze het wel beseffen, durven ze hier vaak niet voor uitkomen uit schaamte, of angst dat hun ouders dit alles zullen te zien krijgen. Jongeren leven ook hun eigen leventje in de virtuele wereld waar ouders liefst van al niet mogen achterkomen. Toch moet er een manier zijn om jongeren beter te sensibiliseren en te informeren over de gevaren van cyberpesten. Ook als leerkracht kunnen we de leerlingen hier in begeleiden. Internetgebruik neemt ook toe in de lessen (vb. Smartschool) en op die manier is het zeer makkelijk om een ander te pesten. Je kan hier als leerkracht leerlingen over aanspreken, en eventueel zelfs een les rond geven. Ik weet dat er jeugdboeken bestaan over cyberpesten.Perfect om te integreren in de les. |
#4
|
|||
|
|||
http://www.cyberpesten.be/vormenvancyberpesten.htm
Op deze link zijn een aantal preventiefilmpjes te vinden waarin concreet wordt weergegeven wat cyberpesten juist is. Ik dacht altijd dat je dan toch gewoon die persoon blokkeerde en daarmee gedaan. In deze filmpjes wordt duidelijk dat het helemaal niet zo eenvoudig is. Cyberpesten gaat verder dan chatten. Ook dreigingen sms'en komen vaak voor. Een groeiend probleem dat dringend aangepakt moet worden dus. |