|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Herentals start met middenschool
28/11 kOsh start eigen middenschool
De vijf secundaire scholen van kOsh (katholiek onderwijs stad Herentals) voegen op termijn hun eerste graad samen in een nieuwe school. Het is nu zoeken naar een ¬geschikte locatie. De opstart hangt samen met de verhuizing van de katholieke basisscholen naar de Nonnenstraat in september 2010. Talenten De plannen van kOsh om de eerste graad van het secundair tot een middenschool samen te voegen, sloegen zo’n vijf jaar geleden in als een bom. Maar een werkgroep met directies en personeel van de vijf scholen besliste vorige week unaniem om de eerste graad dan toch op een locatie samen te brengen. Daardoor ontstaat een nieuwe school met ruim duizend twaalf- tot veertienjarigen. “Dat maakt het mogelijk om de klasgroepen beter naar talenten in te delen”, zegt directeur Guy Helsen van kOsh. “Tegelijk kunnen de leerlingen objectiever een latere richting kiezen. Nu hangt die keuze nog in grote mate af van de school waarin ze zitten. Kwetsbare leerlingen krijgen in de nieuwe school bijzondere aandacht.” Locatie Het grote vraagstuk is waar die middenschool moet komen. Er is een inventaris van de bestaande infrastructuur opgemaakt, maar de werkgroep moet nog bepalen welke noden de nieuwe school heeft. Dat moet tegen eind van dit schooljaar vaststaan. De samenvoeging op een gemeenschappelijke locatie kan ook pas gebeuren als de basisscholen van kOsh naar de vernieuwde site in de Nonnenstraat verhuisd zijn. “Dat is gepland voor september 2010, ten laatste september 2011. Dan liggen heel wat opties voor een locatie open. Feit is dat de middenschool een volledig schoolgebouw nodig heeft. Eén school moet dus plaats ruimen en zelf verhuizen. We starten nu ook werkgroepen in de tweede en derde graad op om hun toekomst verder uit tekenen”, zegt Helsen. Een massa volk trok vijf jaar geleden uit protest tegen dit plan de straat op. De teneur is in die jaren gezien de unanieme beslissing wel veranderd. “Dat betekent niet dat elke leerkracht staat te applaudisseren, maar het personeel was rechtstreeks bij de beslissing betrokken. We streven maximale tewerkstelling na, maar verschuivingen zijn niet uitgesloten.” Secundair onderwijs De nieuwe middenschool bundelt de eerste twee jaren van het secundair onderwijs op een nieuwe, gezamenlijke locatie. Het gaat om de eerste graad van volgende vijf katholieke scholen: Francescopaviljoen, Bovenrij, TSO-BSO-KSO Instituut voor de Voorzienigheid, Wolstraat, TSO-BSO Sint-Jozefinstituut, Burchtstraat, ASO Sint-Jozefscollege, Collegestraat, ASO-TSO Technisch Instituut Scheppers, Scheppersstraat, TSO-BSO Lager onderwijs kOsh brengt vier basisscholen binnen de ¬Herentalse ring vanaf 2010-2011 samen op de ¬locatie ¬Nonnenstraat. Daar is een deel nieuwbouw ¬gekoppeld aan de bestaande basisschool en (een deel van) het Francescopaviljoen. Volgende scholen komen er dan samen: Dol-Fijn, Nonnenstraat Evenaar, Boerenkrijglaan Evenaar, Collegestraat Evenaar, Sint-Jansstraat Blijven op hun huidige locatie: Wijngaard, Wijngaard De Leertuin, Populierenlaan (Molekens) Mijn mening: Ik vond dat dit toch mooi aansluit bij onze lessen Opvoedkunde Gemeenschappelijk. Tijdens de les had ik toch even mijn twijfels over een middenschool, zouden we de overstap niet een beetje rekken. Toch overtuigden docent en medestudenten mij. Het is immers een heel goed initiatief, de overstap van lager naar secundair onderwijs is te groot en met behulp van een middenschool, wordt deze verkleind. De leerlingen zullen ook samen op één school komen, waardoor ze hun vriendjes uit de lagere school niet hoeven te missen. Toch begrijp ik ook dat de scholen hier eerst niet voor te vinden waren, elke school heeft immers zijn eigen persoonlijkheid en zijn positieve punten waarvoor leerlingen en ouders bewust kiezen. Toch kan een middenschool zorgen voor een optimalisatie en specialisatie van de andere scholen. |
#2
|
|||
|
|||
Dit doet me direct denken aan de scholengemeenschap Mol.
Daar zijn ze nog enorm in discussie om dit wel te doen: een eerstegraadsschool. Toch had ik ook eerst mijn twijfels. Vaak zijn in de gewone scholen de verschillende niveau's wel gesplitst (1ste, 2de en 3de graad). Daardoor is de eerste graad toch sowieso wat samen, afgezonderd. Maar daardoor zijn ze ook niet met zoveel. Als we een echte eerstegraadschool gaan maken, gaat dit aantal leerlingen serieus hoog zijn. Dat gaat nog steeds een serieus effect hebben op het kind. Dan gaan ze nog steeds naar een héél grote school. Al ben ik zeker niet tegen deze eerstegraadschool. Na een les OW was ik ook meer overtuigd over dergelijke scholen. |
#3
|
|||
|
|||
Ik ga niet dieper in op het onderwerp, vanwege een rechtstreekse betrokkenheid, maar ik wil wel even reageren op de reacties van Karen en Karolien.
Jullie zijn snel gewonnen voor een voorstel als enkel die les OW jullie overtuigd heeft. Ik denk dat Karolien een belangrijk spoor aanbrengt i.v.m. de grootte van de school. En er zijn nog wel meer argumenten aan te halen die de beslissing niet mogelijk maken op basis van 1 OW-les. Dus misschien dat die OW-les jullie een voordeel heeft gegeven, maar één voordeel is voor zo'n ingrijpende verandering toch wel onvoldoende om een standpunt in te nemen, denk ik, hoor. Karolien, jij hebt gelijk over Mol. Dat is de enige scholengemeenschap waar het debat nog niet tot een beslissing heeft geleid en waar de tijd bijgevolg begint te dringen. (Want dit soort van structuurplannen staat niet los van bestuursorganen van bovenaf.)
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|