#1
|
|||
|
|||
Vliegtaks komt er toch niet
Er komt dan toch geen vliegtaks. Na overleg met de gewestregering heeft de federale regering beslist de heffing op vliegtickets, die 133 miljoen euro moest opbrengen, te schrappen. Volgens vicepremier en minister van Financiën Didier Reynders wacht de federale regering nu op voorstellen van de gewesten. De gewesten zijn echter niet van plan de zowat 130 miljoen euro zelf op te hoesten.
Budgettaire gat opvangen De vliegtaks van 5 tot 50 euro per ticket moest de federale begroting in 2009 133 miljoen euro opbrengen, maar lag onder vuur. De toeristische sector, de luchtvaartsector en de gewestregering stonden op hun achterste poten en waarschuwden voor jobverlies. Zo zou de maatregel 3.500 banen kosten in de Belgische luchtvaartsector. Na overleg met de gewestregeringen besliste de federale regering vandaag de omstreden vliegtaks te schrappen. Hoe het budgettaire gat van 133 miljoen moet worden opgevangen, is nog niet duidelijk. Volgens minister Reynders ligt de bal in het kamp van de gewesten en is het aan de gewesten om met voorstellen te komen "om voor eenzelfde bedrag een maatregel te hebben". Gewesten Vlaams minister-president Kris Peeters en zijn Waalse collega Rudy Demotte waren vandaag alvast formeel: de gewesten doen al genoeg voor de federale begroting en zullen het bedrag niet zelf ophoesten. "We zijn bereid om naar alternatieven te zoeken. Maar het kan niet dat dat gebeurt op de kap van de entiteiten", aldus Demotte, die er nog snerend aan toevoegde dat "Reynders altijd geld zoekt in de zak van de anderen". De komende dagen en weken komt er overleg tussen de federale en de gewestregering. Dat beloven geen gemakkelijke gesprekken te worden. Vicepremier Reynders wil alvast "zo snel mogelijk" tot een oplossing komen. Open Vld Met het schrappen van de vliegtaks haalt de Open Vld alvast haar slag thuis. De Vlaamse liberalen hadden zich donderdag openlijk tegen de begrotingsmaatregel verzet. Premier Yves Leterme verklaarde daarop open te staan voor een alternatief, op voorwaarde dat dat alternatief evenveel zou opbrengen. Bron: Het Laatste Nieuws 7/11/2008 Eigen mening: Dat er dan uiteindelijk toch geen vliegtaks komt hebben we volgens mij grotendeels te danken aan Ryanair. Toen Ryanair dreigde om België (Charleroi) te verlaten waren opeens de Franstaligen tegen de vliegtaks. Met als gevolg dat de vliegtaks er uiteindelijk niet komt. Nu is de onkunde van onze regering nog maar eens bewezen. Ze keurde een kleine maand geleden de vliegtaks goed, om ze nu al af te schaffen. Dat vind ik ronduit grappig. |
#2
|
|||
|
|||
Persoonlijk vind ik het een goed initiatief dat er geen extra vliegtaks wordt aangerekend. Maar nu is de vraag natuurlijk: waarop gaan ze ons nu extra belasten om het geldtekort voor de begroting te vinden?
|
#3
|
||||
|
||||
Geen vliegtaks, maar wat dan wel?
Geen vliegtaks, maar wat dan wel?
BRUSSEL - De federale en gewestregeringen kijken naar elkaar. Wie een voorstel doet, dreigt ook te mogen betalen. Een pokerspel waarbij de federale regering een initiatief van de gewestregeringen verwacht, en waarbij de gewestregeringen vinden dat zij toch niet de federale begroting in orde moeten brengen. Daarin is de discussie over de vliegtaks beland, nu die vrijdagochtend definitief geschrapt is. Na de hevige kritiek die was ontstaan op de taks, die meer dreigde te kosten dan hij opbracht, kon de federale regering niet anders dan terugkrabbelen. Maar van harte ging dat niet. Minister van Financiën Didier Reynders (MR) blijft erbij dat de gewesten nu voorstellen moeten doen en die zelfs al hebben aangekondigd. De Waalse minister-president Rudy Demotte (PS) reageerde daar schamper op dat het alternatief niet op de kap van de gewesten gezocht mag worden en dat 'Reynders altijd het geld zoekt in de zakken van de anderen'. Voorlopig zit de federale regering dus met een (bijkomend) gat van 133 miljoen euro in de begroting. 'Het is gemakkelijker om uitgaven te doen of niet te beslissen dan om moeilijke beslissingen te nemen', zei premier Yves Leterme (CD&V) gisteren na de ministerraad. Het is niet duidelijk in welke richting nu een oplossing gezocht wordt. Vice-premier Didier Reynders suggereert dat dit in de luchtvaart- en reissector kan, het Waalse Gewest heeft al sporen in die richting onderzocht, maar een juridisch sluitende regeling is nog niet gevonden. Intussen blijft de afschaffing van de vliegtaks politieke reacties uitlokken. 'Het is goed dat we nu samen met de gewesten op zoek gaan naar andere denksporen, zodat we niet in de zakken van de mensen hoeven te zitten', reageert Open VLD-voorzitter Bart Somers, die had aangedrongen op het schrappen van de vliegtaks. Maar hij krijgt ook zware kritiek van de oppositie. 'Open VLD is helemaal niet meer in staat om te regeren, loopt achter de feiten aan en moet al harkend de meubelen proberen te redden', vindt LDD-kamerlid Rob Van de Velde. N-VA-fractieleider Jan Jambon vindt de houding van Open VLD 'te gek voor woorden'. 'Eerst keuren ze een belastingverhoging goed en nog geen week later bijt de stuurloze regeringspartij zich in haar eigen staart.' DS, 08-11-2008 (wwi)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#4
|
|||
|
|||
De opmaak van de begroting door de federale regering begint meer en meer te lijken op kunst- en vliegwerk.
Men kondigt een maatregel (vliegtaks) aan, die men dan na korte tijd terug moet intrekken omdat blijkt dat er niet echt diepgaand nagedacht is over de gevolgen van die maatregel. Opvallend vind ik wel het standpunt van open VLD, die als regeringspartij eerst de invoering van de vliegtaks steunt en dan achteraf die maatregel terug wil gaan intrekken. Waar blijft dan de geloofwaardigheid? |
#5
|
|||
|
|||
Groot gelijk! Geloofwaardig is deze regering voor mij al lang niet meer...
Wat die begroting betreft, het zal zonder belastingsverhoging onmogelijk zijn om die in evenwicht te brengen. Zeker ook al omdat de groeiverwachtingen voor 2009 telkens naar onder zullen moeten worden bijgesteld. Bovendien is volgens prof. De Grauwe van de KUL een begrotingstekort in tijde van crisis absoluut geen probleem. Maar het lijkt wel alsof een goede regering tegenwoordig gelijk staat aan een regering die de begroting kost wat kost in evenwicht houdt... |