|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Pesten: als de school een mijnenveld wordt
Als de school een mijnenveld wordt
BRUSSEL - Langdurig pesten kan even traumatiserend zijn als incest of zwaar oorlogsgeweld. In bijna elke Vlaamse klas zit een kind dat gepest wordt. 'Het is belangrijk dat ouders en leerkrachten er op de juiste manier mee omgaan.' 'Sommige kinderen stappen elke morgen oorlogsgebied binnen als ze door de schoolpoort stappen', zegt Gie Deboutte, voorzitter van het Vlaamse Netwerk Kies Kleur Tegen Pesten. 'De school is een mijnenveld en ze weten dat er elke dag een mijn zal ontploffen onder hun voeten. Ze stellen zich enkel de vraag hoe hard er vandaag weer met hen gelachen zal worden.' Drie tot acht procent van de Vlaamse kinderen wordt over een langere periode minstens drie keer per week zwaar gepest. Volgens Deboutte kunnen die kinderen lang nadien nog ernstig getraumatiseerd zijn door dat pesten. 'Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat volwassenen die als kind zwaar gepest werden, erg vaak sociaal angstig zijn. Ze voelen zich onveilig in situaties waarbij ze met sociale contacten moeten aangaan en proberen die contacten uit de weg te gaan door bijvoorbeeld zoveel mogelijk binnen te blijven. Soms gaat het zo ver dat ze er voor kiezen geen kinderen te nemen. Omdat ze hen datzelfde niet willen aandoen.' Gepeste kinderen lopen ook een groter risico op depressies en hebben vaker zelfmoordgedachten. 'Ze stellen zich de vraag of het wel zin heeft dat ze er zijn. Niemand zal me missen, als ik er niet meer ben, denken ze vaak.' Dat alleen kinderen zonder sterke persoonlijkheid gepest worden, is een cliché dat niet altijd strookt met de werkelijkheid. 'Ik ken een meisje van 17 met een erg sterke persoonlijkheid dat gepest werd. Ze was erg excentriek en dat werd niet aanvaard door de groep. Maar omdat ze een sociaal netwerk had en overtuigd was van haar capaciteiten, heeft ze met de steun van de school en haar omgeving de situatie kunnen omkeren.' Het is moeilijk om een profiel op te maken van een kind dat meer risico loopt om gepest te worden. 'Wat is de oorzaak en wat is het gevolg? Vaak hebben ze een groot inlevingsvermogen en functioneren ze anders dan hun leeftijdsgenoten omdat ze verder staan in hun ontwikkeling. Kinderen die uit de toon vallen, sociaal minder vaardig zijn of een bange blik hebben, lopen ook een groter risico.' De pesters typeren is gemakkelijker. 'Pesters zijn dominanter en zijn op zoek naar macht. Ze hebben een slecht inlevingsvermogen. Het belangrijkste is dat ze in de groep iets kunnen winnen door te pesten.' Deboutte pleit ervoor om bij pestsituaties de hele school te betrekken. 'Een leerkracht op een school met een duidelijk beleid tegen pesten, kan snel optreden. Om het probleem op te lossen, moeten ze er de pesters en zijn medestanders bij betrekken, zonder hen expliciet te sanctioneren. Dat kan de situatie erger maken. Beter is om hen er op te wijzen wat ze bij het slachtoffer kunnen aanrichten.' Klasse begint een campagne bij ouders en leerkrachten. Op de website staan tips en een filmpje met getuigenissen. Bij het novembernummer van Klasse zit een boekje dat zich richt tot leerkrachten. www.klasse.be DS, 28-10-2008 (Valerie Droeven)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
Tips tegen pesten
Wat kun je doen als je (kind) gepest wordt?
Met enkele simpele tips kan een gepest kind de schade beperken. *'Zorg dat je op de speelplaats altijd bij een vriendje gaat staan', zegt specialist Gie Deboutte. 'Alleen sta je altijd in een zwakkere positie.' *Durf oogcontact te maken met je klasgenootjes. 'Op de bus, op straat of binnen de familie kan een kind oefenen om oogcontact langer vol te houden', zegt Deboutte. *Praat erover met iemand die je vertrouwt. *Geniet wanneer je in een omgeving bent waar je niet gepest wordt. *Voor de meeste ouders is het moeilijk om zich een houding te geven als ze te weten komen dat hun kind gepest wordt. *Luister naar je kind en zorg dat hij of zij je kan vertrouwen. *Meld het probleem bij een vertrouwenspersoon op de school van je kind en probeer samen met hen naar een oplossing te zoeken. Stoffeer je verhaal met voorbeelden. *Overdreven ageren vergroot het probleem. *Bevestig je kind in zijn of haar persoonlijkheid en benadruk dat hij of zij niet het probleem is. *Verander je kind niet van school. Doe dat pas als de school niet wil meewerken. DS, 28-10-2008 (vdr)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |