actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Rijdt U soms mee met een dronken bestuurder?
Nee, per definitie niet! 55 72.37%
Ja, maar alleen als de bestuurder er nog 'treffelijk' uit ziet 17 22.37%
Ja, zelfs al is de bestuurder duidelijk beschonken 3 3.95%
Ik stel mij geen vragen... 1 1.32%
Stemmers: 76. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2008, 00:43
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Helft jongeren rijdt mee met dronken bestuurder

Helft jongeren rijdt mee met dronken bestuurder


Jongeren rijden zomaar mee met iemand van wie ze weten dat hij alcohol of drugs heeft gebruikt. Dat blijkt uit een enquête die de politie van Mechelen liet uitvoeren bij 1.200laatstejaars.



63procent van de jongens en 49procent van de meisjes tussen 17 en 19 jaar rijden mee met een automobilist van wie ze weten dat hij te veel heeft gedronken 'maar er nog goed uitziet'. 48procent van de jongens en 31procent van de meisjes aanvaarden het risico, ook al is de bestuurder duidelijk onder invloed. Drie op de vier jongens en twee op de drie meisjes aanvaarden dat de bestuurder een glas drinkt, ook al is hij Bob.


Blog DS, 22-10-2008 (rbl)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2008, 00:53
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 184
Eén glaasje bier vroeg op de avond geeft me nog geen 'angstaanvallen', maar wanneer ik merk dat mijn 'BOB' gedronken heeft, bel ik (hoe zielig het misschien ook moge klinken) mijn mama op. Die zal er dan voor zorgen dat ik en de 'bob' veilig in hun bed belanden. Gelukkig is dit nog niet gebeurd!

Wanneer ik 'bob' ben, zal ik ook maar één glaasje drinken. Mijn mama heeft vroeger zelf een heel zwaar ongeluk gehad en zij heeft ons wel wakker geschud. De bestuurder had toen gelukkig niet gedronken, maar zo zie je dat je zelf niet moet drinken om een zwaar 'accident' te 'krijgen'.

Ik vind het ook jammer dat jongeren tegenwoordig hun verantwoordelijkheid niet meer kunnen opnemen. Ik geef toe dat ik liever geen bob ben, maar als het echt moet, zal ik het doen en neem ik de volle verantwoordelijkheid op mij. Als er medestudenten zijn die maandag al lachend durven zeggen dat ze zo 'zat als een kanon' naar huis zijn gereden, vind ik dat ze nog maar eens goed moeten nadenken over hun 'voorbeeldfunctie' en hun verantwoordelijkheidsgevoel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd October 2008, 09:03
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Ik ben zelf meestal 'bob' en ik drink dan ook geen druppel alcohol. Mijn ouders vinden het dan ook niet erg als ik de chauffeur ben voor naar een fuif of feest te gaan. Zelfs zij doen beroep op mij. Niet dat ik een ‘straight-edger’ ben, maar ik zie persoonlijk geen positieve aspecten aan het drinken van alcohol, dus blijf ik er ook af. Ik zie mij zelf wel als een heel verantwoordelijke 'bob'.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd October 2008, 11:47
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Mijn vriend is altijd 'bob', maar ook hij drinkt graag eens een glaasje.
Hij doet dit gelukkig altijd vroeg op de avond en beperkt zich tot 1 of 2 drankjes.
Wil dat dus zeggen dat ik bewust meerijd met een persoon die gedronken heeft? Ja! Maar dat ik daarvoor onverantwoordelijk ben? Dat weet ik zo nog niet!
Ik denk dat het een stuk onverantwoordelijker is om in het midden van de nacht 'de mama' op te bellen, die dan ontzettend moe achter het stuur kruipt.
De kans op een ongeval wegens 'indommelen achter het stuur' is hier volgens mij groter dan de kans op een ongeval als ik met mijn bob meerijdt, die 1 glaasje uit heeft.

Al wil ik hiermee NIET zeggen dat we nu allemaal met een dronken bestuurder naar huis moeten rijden!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd October 2008, 13:07
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Ik denk dat het een stuk onverantwoordelijker is om in het midden van de nacht 'de mama' op te bellen, die dan ontzettend moe achter het stuur kruipt.
De kans op een ongeval wegens 'indommelen achter het stuur' is hier volgens mij groter dan de kans op een ongeval als ik met mijn bob meerijdt, die 1 glaasje uit heeft.

En waarom zou die moeder moeër zijn dan jouw bob? Die redenering kan ik niet echt volgen... Jouw bob is toch al even lang op de been dan? En daarbovenop is er nog eens de invloed van de alcohol (hoe weinig ook) én de extra vermoeidheid van het uitgaan, terwijl de moeder waarschijnlijk rustig naar de tv zit te kijken. En als ze al in bed lag, heeft ze al een beetje slaap kunnen inhalen.

Ik ben zelf altijd BOB en drink uit principe nooit alcohol (mij mag je gerust 'straight edge' noemen). Als ik dan toch eens geen bob zou zijn, zou ik niet meerijden met iemand die gedronken heeft, ook al is dat maar één glaasje. Alcohol heeft altijd invloed op het reactievermogen. Het is niet omdat iemand er niet dronken uitziet of zich niet dronken gedraagt, dat zijn reactievermogen (reflexen) nog even goed is. Ik snap trouwens niet waarom je - als je dan toch bob bent - toch per se 1 of 2 pintjes moet drinken. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat echt zo'n zaligheid is. Het toont wat 'stoerder' dan daar te staan met een colaatje, maar dat is het risico toch niet waard zou ik denken.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd October 2008, 13:15
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Als ik "BOB" ben drink ik meestal wel één of twee glaasjes (al blijft het dan meestal bij "spavela"). Waarom? Omdat ik daarvan kan genieten...

Ik weet echter van mezelf dat ik dan kan stoppen. Als ik met de auto ben drink ik niet meer dan de toegelaten hoeveelheid.

Ik heb er dan ook geen probleem mee als mijn bestuurder 1 of 2 glaasjes gedronken heeft.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik in de auto zou stappen bij iemand die verschrikkelijk veel gedronken heeft. Wanneer ik van iemand weet dat die te veel gedronken heeft zoek ik wel een andere lift om thuis te geraken. Ik ken enkele mensen waarvan ik weet dat zij nog zullen drinken en rijden. Ik vermijd het dan ook om bij hen een lift proberen vast te krijgen. Tot nu toe heb ik het dan ook nog niet meegemaakt dat mijn chauffeur echt dronken was.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 22nd October 2008, 14:29
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Als ik merk dat mijn 'bob' gedronken heeft, bel ik absoluut mijn ouders of broer op om mij te komen halen.

Wanneer ik mezelf verantwoordelijk stel om 'bob' te zijn, drink ik geen alcohol. De kans is groot dat vrienden zeggen na één glaasje: allé drink er nog eentje, en nog eentje,... Dit wil ik vermijden.

Nadat een vriendin van me werd doodgereden door een dronken chauffeur probeer ik ook andere jongeren aan hun verstand te brengen dat alcohol drinken en auto rijden absoluut niet samen gaan.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 22nd October 2008, 15:17
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
En waarom zou die moeder moeër zijn dan jouw bob? Die redenering kan ik niet echt volgen... Jouw bob is toch al even lang op de been dan? En daarbovenop is er nog eens de invloed van de alcohol (hoe weinig ook) én de extra vermoeidheid van het uitgaan, terwijl de moeder waarschijnlijk rustig naar de tv zit te kijken. En als ze al in bed lag, heeft ze al een beetje slaap kunnen inhalen.

Ik ben zelf altijd BOB en drink uit principe nooit alcohol (mij mag je gerust 'straight edge' noemen). Als ik dan toch eens geen bob zou zijn, zou ik niet meerijden met iemand die gedronken heeft, ook al is dat maar één glaasje. Alcohol heeft altijd invloed op het reactievermogen. Het is niet omdat iemand er niet dronken uitziet of zich niet dronken gedraagt, dat zijn reactievermogen (reflexen) nog even goed is. Ik snap trouwens niet waarom je - als je dan toch bob bent - toch per se 1 of 2 pintjes moet drinken. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat echt zo'n zaligheid is. Het toont wat 'stoerder' dan daar te staan met een colaatje, maar dat is het risico toch niet waard zou ik denken.


Ik ga er vanuit dat ze al aan het slapen is, als ze inderdaad naar de TV kijkt, is dit helemaal anders. Maar als ik in bed lig en om 2u gewekt word om met de auto te rijden, ben ik nog niet half zo wakker dan wanneer ik uitga en wakker blijf tot 2u (Van uitgaan word ik zelden moe. Een beetje zoals bij sporten je houdt jezelf 'fris' en wakker door de bijhorende adrenaline). Ik kan om 2u 's nachts perfect wakker zijn ALS ik voordien niet geslapen heb. Maar onder welke omstandigheden ook, als ik om 2u uit mijn slaap gehaald word, ben ik allesbehalve wakker. En dat komt je reactievermogen ook zéker niet ten goede.

En dat glaasje drinken heeft absoluut niets met 'stoerder' tonen te maken, maar alleen met smaak. Niet iedereen lust immers 'een colaatje' of andere frisdranken.
Daarbovenop ben je als je 1 glaasje uit hebt nog onder het (wettelijke) maximum percentage alcohol. En mag je in deze staat op de baan verkeren.

Verder heb ik geen familie, vrienden die een ongeval meegemaakt hebben met als oorzaak alcohol (ik prijs mijzelf gelukkig) en de reden hiervoor is niet dat mijn familie en vrienden ontzettend verantwoordelijke mensen zijn, al komen zij natuurlijk niet in erg dronken toestand de baan op. (Maar ik ga even telkens van dat ene glaasje vanuit) Maar vandiezelfde kennissen zijn er meer dan 3 die reeds een klein of groot ongeval hebben gehad, veroorzaakt door vermoeidheid.

Ik denk écht niet dat dat ene glaasje bij een wakkere persoon zo veel meer kwaad doet dan iemand die recht uit zijn bed de baan op gaat.

Laatst aangepast door Karenoris : 22nd October 2008 om 15:22.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 22nd October 2008, 17:36
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Ik denk dat 1 of 2 pintjes geen kwaad kan. Dan zou ik nog met iemand durven meerijden.
Maar als ik weet dat iemand TE veel gedronken heeft of drugs heeft genomen, geen denken aan dat ik daarbij in de auto stap!
Dan nog liever mijn mama/papa opbellen om te vragen of zij mij kunnen komen oppikken. Ik denk dat je ouders dat véle liever hebben, dat dat je bij een dronken chaffeur de auto instapt en misschien wel een ongeval zou kunnen hebben.
Ikzelf heb het nog nooit meegemaakt dat ik de keuze heb tussen "met een dronken chauffeur meerijden" of "mama/papa opbellen" omdat ik altijd met de fiets of te voet ga (als het niet te ver is), en als het verder is, dan rij ik altijd mee met iemand waarvan ik zeker weet dat hij/zij enkel water of cola of andere niet-alcoholische drankjes drinkt.

Maar bij een dronken chaffeur de auto instappen? Nee dank u !
Liever veilig thuisgeraken en mama/papa opbellen, dan in het ziekenhuis te belanden t.g.v. een ongeval met een dronken chauffeur...
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 22nd October 2008, 19:12
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Karenoris
Maar als ik in bed lig en om 2u gewekt word om met de auto te rijden, ben ik nog niet half zo wakker dan wanneer ik uitga en wakker blijf tot 2u (Van uitgaan word ik zelden moe.

De eerste 5 minuten is ze misschien wat suf, maar tegen dat ze haar auto bereikt heeft, is ze ongetwijfeld klaarwakker.
Ik ben tijdens het uitgaan om 2u alleszins lang niet meer zo wakker als 2u eerder. Gelukkig heb ik altijd de nodige hoeveelheid 'adrenaline-pumping music' in mijn auto liggen.

Citaat:
Niet iedereen lust immers 'een colaatje' of andere frisdranken.

Die persoon moet ik nog tegenkomen.

Citaat:
Daarbovenop ben je als je 1 glaasje uit hebt nog onder het (wettelijke) maximum percentage alcohol. En mag je in deze staat op de baan verkeren.

Je mag ook jongleren met brandende toortsen, maar wil dat zeggen dat dat een goed idee is?

Misschien kwam ik wel wat aanvallender of groffer over dan de bedoeling was. Dit is voor mij een vrij teer punt aangezien ik héél bewust nooit drink. Eén van de redenen daarvoor is dat ik ooit wél zelf slachtoffer was (gelukkig geen lichamelijke brokken) van een ongeluk waarbij de oorzaak lag bij een dronken chauffeur. Ik ken overigens ook wel één of twee mensen die een ongeluk hebben gehad door vermoeidheid, dat is óók onverantwoord, maar als je daarbovenop nog eens alcohol gedronken hebt...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 22nd October 2008, 20:23
Sofie Geerinckx Sofie Geerinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 70
Als ik zie dat iemand gedronken heeft en nog wil rijden, dan rij ik zeker niet mee.
Ook al kunnen 1 of 2 glaasjes geen kwaad, als iemand zich aanbiedt om ‘BOB’ te zijn, moet deze persoon zijn verantwoordelijkheid nemen en helemaal geen alcohol drinken of drugs gebruiken. Want als je rijdt ben je ook verantwoordelijk voor de mensen die bij je in de auto zitten.
Maar wat wel positief is, is dat er een mentaliteitswijziging is ten opzichte van vroeger. En dit dan dankzij de vele controles.

Moest ik ‘BOB’ zijn zou ik ook geen alcohol drinken. Ook al zouden 1 of 2 glaasjes geen kwaad kunnen. Er zijn ook andere factoren die de hoeveelheid alcohol in je bloed kunnen beïnvloeden. Zo kan dus ook het gewicht een rol spelen, of je al dan niet gegeten hebt, …

Eigenlijk heb ik het geluk dat mijn papa steeds bereid is mij ’s nachts te komen oppikken. En ik zo veilig thuis geraak.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 22nd October 2008, 21:47
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 122
Ik las het artikel vanmorgen ook in het Nieuwsblad. Ik wist het eigenlijk al dat jongeren durven meerijden met mensen die alcohol of drugs gebruikten.

Meerijden met mensen die drugs genomen hebben.. Zot!! Zou ik nooit doen. Ik ben er ook wel van overtuigd dat 1 glaasje in begin van de avond totaal geen kwaad kan. Ik zou bij deze 'bob' misschien nog in de auto kruipen voor ik één van mijn ouders opbel. Maar staat er een compleet nuchtere bob ter beschikking, rij ik met hem of haar mee.

Ik ben ook zeker dat het glaasje bij het begin van de avond (bijna) geen invloed zal hebben op het rijgedrag van mensen. Ik weet zelfs zeker dat er mensen zijn die dan nog rustiger rijden, dan andere mensen die ook nuchter onvoorzichtiger rijden. Er zullen ook wel genoeg mensen zijn die op tijd kunnen stoppen. Maar er zijn ook mensen die maar blijven denken dat nog een pintje extra wel geen kwaad zal kunnen.

Ik heb nog geen vast rijbewijs, dus met 'bob'-zijn, heb ik geen ervaring. Maar ik ken wel veel mensen die niets drinken wanneer ze met de auto zijn. En ik wil heel graag een voorbeeld aan hen nemen. Want ik heb spijtig genoeg wel ervaring met een ongeluk (niet onder invloed van alcohol en geen lichamelijke schade). Maar dan sta je wel stil bij het moordend karakter van het verkeer. Er volledig bijzijn met je hoofd is belangrijk..

Dus ik verkies een volledige nuchter bob te zijn en te hebben.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 23rd October 2008, 02:43
Sepp's Avatar
Sepp Sepp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Leuven
Posts: 37
Ik weet het, het klinkt onlogisch... Maar ik weet toch ook uit eigen ervaring dat als ik in nood zat en moest thuis geraken, ik toch wel de kansen nam die zich aanboden! Dit is in de verleden tijd geschreven omdat ik hier ongelooflijk heb bijgeleerd... Ondertussen ben ikzelf bob, ofwel ben ik zeker dat ik met een (betrouwbare) bob kan meerijden!
Dit naar aanleiding van een cantus die toch wel wat uitgelopen was, en waarna er geen vervoer meer richting Vorselaar te vinden was. Omdat het te koud was om onder blote hemel te overnachten vonden we na lang gezocht te hebben, in de plaatselijke kebabzaak, een man die mee had gecantust (betekent dat deze allesbehalve nuchter was) en gek genoeg was om ons van Geel tot Vorselaar te brengen... Toen hij met zijn opgedreven BMW tegen 180 km/u de Vorselaarse bebouwde kom binnenreed hebben we ons toch serieuze vragen gesteld en met name ook de schrik van ons leven ervaren. Sindsdien NOOIT meer!!! Als ik zelf met de auto rijdt waag ik me ook zelfs niet aan de toegelaten hoeveelheid, ik drink gewoon niets... Je staat niet alleen in voor de veiligheid van de personen in je auto, maar ook voor die van andere mensen op en naast de rijbaan!
Dus bij deze rijd ik alleen nog mee met mensen waarvan ik zeker ben dat ze niet onder invloed van alcohol (laat staan drugs), zijn... Bij ons is het toen wel goed afgelopen, maar voor hetzelfde geld had dat toen ook heel fout kunnen gaan!
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 23rd October 2008, 04:19
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
ants:
Citaat:
Orgineel gepost door Sepp
Toen hij met zijn opgedreven BMW tegen 180 km/u de Vorselaarse bebouwde kom binnenreed hebben we ons toch serieuze vragen gesteld en met name ook de schrik van ons leven ervaren.

Ooit ook nog wel eens meegemaakt, bij het liften in Frankrijk ergens eind jaren '80... Gietende regen, sjieke car, en vervolgens ook zoiets als 180... 'pas de problème', want hij kende de commissaire de police van het weet-ik-nog-zoveelste département persoonlijk...
Gruwelijk eigenlijk, achteraf beschouwd
Of hoe het subjectief onsterfelijkheidsgevoel nog al te zeer verward wordt met reëel doodsgevaar!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 23rd October 2008 om 04:47.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 23rd October 2008, 14:25
Jeff Diels Jeff Diels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Poederlee
Posts: 39
Ik zou nooit met een dronken chauffeur meerijden, ook niet als het de enige manier is om thuis te raken.

In de 1ste plaats zou ik de chauffeur zelfs afraden om zelf nog met de wagen te vertrekken. Dit is iets wat ik geleerd heb vanuit mijn weekendjob in de horeca.

Bij mensen die te veel alcohol ophebben, vertragen de reflexen tot 50 %, het zicht tot 75%. Ik wil het niet op mij geweten hebben dat iemand die dronken is een onschuldig iemand 'slachtofferT'.

Laatst aangepast door Barst : 23rd October 2008 om 14:35.
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 23rd October 2008, 16:50
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Dronken achter het stuur kruipen is niet echt een verstandig idee. Ik heb al genoeg ongevallen weten gebeuren en ALTIJD vallen er gewonden en bijna ALTIJD zijn er onschuldigen bij betrokken. Wanneer ik met iemand zou moeten meerijden die dronken is, dan zou ik nog liever mijn papa uit zijn bed bellen en dan ben ik er zelfs nog zeker van dat hij daar niet eens boos voor is. Ikzelf hoop dat als ik mij ooit in dronken toestand bevind, en ik aanstalte zou maken om te vertrekken met de auto, dat iemand me tegen houdt en me vraagt "Ben je niet beschaamd! In deze toestand ben je een gevaar op de weg" en me desnoods een klap in het gezicht zou geven!
Echt sorry dat ik het zeg, maar voor dronkaards achter het stuur kan ik zelfs geen greintje respect opbrengen...
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 23rd October 2008, 20:04
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
Blijkbaar zijn wij allemaal heel verantwoordelijke chauffeurs, dus dat is alvast heel goed. Spijtig genoeg zijn er wel heel veel chauffeurs met heel wat minder verantwoordelijkheidsgevoel. Ik vind het ongelooflijk om zelf vast te stellen hoeveel mensen er nog met de auto rijden als ze teveel gedronken hebben. In het weekend werk ik ook soms in de horeca en er gaat geen dag voorbij of er vertrekt iemand die meer dan de toegestane hoeveelheid gedronken heeft. Jammer genoeg denk ik dat we hier weinig aan kunnen doen. Zelf was ik in het begin ook idealistisch genoeg om te denken dat dit kon veranderen, maar nu heb ik hier sterk mijn twijfels over.

Er zijn inderdaad alcoholcontroles, maar echt veel controles zijn er volgens mij niet. Ik heb nu bijna 3 jaar mijn rijbewijs en ik ben als ik zelf met de auto was nog nooit een controle tegengekomen en ik rij wel veel met de auto. Een paar weken geleden zat ik bij een vriendin in de wagen en werden we wel tegengehouden voor een controle, maar ook voor haar was dit de eerste keer. Ze was bob dus had ze niets gedronken en nadat ze 'geblazen' had mochten we doorrijden. Als ik in mijn omgeving hoor, hoe weinig mensen er al zijn tegengehouden dan stel ik me toch vragen bij het aantal controles.

Vorig jaar was er ook een discussie over het al dan niet invoeren van een nul tolerantie. Toen was ik ook voor het invoeren hiervan, nu trouwens nog steeds. Dit wil niet zeggen dat ik nog nooit iets gedronken heb als ik met de auto was. Ik heb ook al wel eens 1 of 2 glazen gedronken en nog met de auto gereden, maar eigenlijk vind ik nul tolerantie beter. Dan is er ook geen discussie mogelijk. Nu mag je zogezegd 2 glazen bier drinken, maar dit hangt af van verschillende lichamelijke factoren dus eigenlijk klopt dit niet helemaal. Als je zou zeggen dat je niets mag drinken als je met de auto rijdt, dan is er geen discussie mogelijk. Jammer genoeg zullen er altijd mensen zijn die wel dronken achter het stuur kruipen en zullen er zo nog veel ongevallen gebeuren.

Zelf zal ik ook echt niet in de auto stappen bij iemand die teveel gedronken heeft. Ik zal dan proberen om met iemand anders die niet gedronken heeft thuis te geraken. Als dit niet kan, kan ik toch ook altijd op mijn ouders rekenen om mij te komen halen en anders kan ik ook altijd een taxi bellen. Er zijn sommige gelegenheden waarbij niemand bob wil zijn of dat er te weinig mensen zijn die bob willen zijn en dan nemen wij ook gewoon een taxi, maar zelf ben ik ook heel vaak bob. Ik kan dan ook evengoed plezier maken zonder dat ik daarvoor dronken moet zijn.
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 25th October 2008, 22:25
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Niet goed bij je hoofd

Sommige jongeren vinden dit cool, stoer, ... Maar meerijden met een dronken bestuurder zou je zelfs een vorm van zelfmoord kunnen noemen. De passagier is op dat moment even schuldig als de bestuurder vind ik. Hij zou beter moeten weten en zijn vriend of persoon waar hij met meerijdt er attent op te maken dat hij niet capabel is.

Ik vind het een teken van onverantwoordelijkheid zeker als je weet dat je later op de avond verantwoordelijk bent voor het veilig thuisbrengen van vrienden. Ikzelf drink bijna nooit (enkel cocktails ) en zou dus eerder dan zelf de sleutels in handen nemen dan mijn dronken vriend(in) te laten rijden. En zou zeker zolang hij/zij niet nuchter is de sleutels niet terug geven.
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 27th October 2008, 14:32
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
" Die persoon moet ik nog tegenkomen. "

die heb je bij deze gevonden Ik drink niets maar dan ook niets met 'prik' in!
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 27th October 2008, 19:21
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Karenoris
" Die persoon moet ik nog tegenkomen. "

die heb je bij deze gevonden Ik drink niets maar dan ook niets met 'prik' in!

In de meeste uitgaansgelegenheden serveert men ook het blauwe goud van de aarde: water, of je laat je cola even staan
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.