![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
![]() Comédienne in last na kritiek op paus
BRUSSEL - Een Italiaanse comédienne riskeert te worden veroordeeld tot vijf jaar cel wegens uitspraken over paus Benedictus XVI. De Italiaanse comédienne Sabina Guzzanti had tijdens een optreden in juli op de Romeinse Piazza Navona haar publiek gewaarschuwd dat binnen twintig jaar het Vaticaan zou beslissen welke Italiaanse leraars nog voor de klas mogen staan. 'Maar dan, binnen twintig jaar, zal de paus zich op de plek bevinden waar hij eigenlijk moet zijn: in de hel, waar hij gekweld zal worden door duivels en actieve homoseksuelen'. De openbare aanklagers konden er niet mee lachen. Ze zullen Guzzanti waarschijnlijk vervolgen voor 'het beledigen van de eer van de heilige en onschendbare persoon' van Benedictus XVI. Dat schrijft de Italiaanse krant La Stampa. De openbare aanklager Giovanni Ferrara beroept zich op het Verdrag van Lateranen uit 1929, waarin een belediging van de paus wordt gelijkgesteld met een belediging van een staatshoofd. Ferrara gaat onderzoeken wat Guzzanti precies heeft gezegd. Als ze wordt vervolgd en veroordeeld, kan ze tot vijf jaar cel krijgen. Het incident is politiek zwaar beladen, omdat premier Berlusconi de laatste maanden het Vaticaan het hof maakt om in de gunst te komen bij de katholieke kiezers, zeggen analisten. Hij vergezelde de paus vorige week tijdens zijn bezoek in Sardinië en nam deel aan een mis. Guzzanti's optreden op de Piazza Navona maakte deel uit van een protestactie waarin de betogers aanklaagden dat de Kerk zich almaar meer bemoeit met het dagelijkse leven in Italië en met zaken als abortus of holebirechten. De manifestatie was georganiseerd door Antonio Di Pietro, de voormalige anti-corruptiemagistraat. Hij vindt dat de comédienne haar grondwettelijk recht van meningsvrijheid heeft gebruikt. De Nobelprijswinnaar Dario Fo merkte op dat zelfs Dante vervolgd had moeten zijn omdat hij in zijn Inferno een paus, Bonifacius VII, ook in de hel laat belanden. DS, 13-09-2008 (hco)
|
|||
|
|||
Ik keur het niet goed dat ze met de paus gespot heeft, het is nu ook een beetje grof wat ze gezegt heeft ook. Maar de straf die ze kan krijgen vindt ik wel een beetje overdreven. Ja, ze moet gestraft worden maar ik vindt dat de straf een beetje overeen moet komen met de ernst van de daad.
|
|
||||
|
||||
Ik vind helemaal niet dat ze haar iets kunnen verwijten. Haar opmerking kan misschien bij sommigen in het verkeerde keelgat zijn geschoten, maar ze heeft ook recht op een vrije meningsuiting. Ik vind trouwens ook dat er binnen stand-up comedy geen beperkingen bestaan. Comedians spotten met letterlijk alles, als ze voor elke groffe uitspraak gestrafd zouden worden, zouden bv de typische comedians van hier als Alex Agnew en Geert Hoste enkel nog tijd in de gevangenis doorbrengen. Ik vind het ronduit belachelijk dat ze voor de rechtbank wordt gesleepd na zo'n uitspraak! Er mag toch ook wel eens met de paus gespot worden. Waarom zou er gelachen mogen worden met de typische Kempense boer en niet met de paus? Homosexuelen, vrouwelijke priesters etc worden simpelweg ook niet aanvaard door het Vaticaan. Dit mag wel eens veranderen, ik vind dat de paus/godsdienst juist een voorbeeld zou moeten zijn voor de maatschappij en de mensen zou moeten aansporen om homosexuelen te aanvaarden.
|