actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 11th September 2008, 17:18
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Leerkrachten moeten oren beschermen

Leerkrachten moeten oren beschermen

BRUSSEL - Een Nederlandse turnleraar heeft een schadevergoeding gekregen omdat hij doof is geworden.

Veertig van de negenduizend leden van de Nederlandse Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO) lieten weten dat ze kampen met doofheid. Volgens secretaris Baukje Zeilstra gaat het om het topje van de ijsberg. Eén school kende al een schadevergoeding toe aan een leraar LO, acht andere zijn aan het onderhandelen. Zeilstra pleit voor betere normen bij de bouw van turnzalen. Want de slechte akoestiek is volgens de KVLO de boosdoener.

Professor Bart Vinck, audioloog aan de UGent, kent het probleem. 'Ik heb nogal wat patiënten uit het onderwijs. Het gaat niet alleen om leerkrachten LO, maar ook om kleuterleiders en onderwijzers. Dat heeft niet alleen te maken met de akoestiek. Kinderen produceren nu eenmaal veel lawaai. In de sportzaal is erger dan elders.'

'Je mag jonge mensen hooguit een halfuur per dag blootstellen aan een geluid van 85 decibel, iets waar een drukke klas makkelijk bovenuit komt', zegt Vinck. 'Het verwondert mij niet dat leraren die hele dagen in een turnzaal staan, gehoorschade oplopen. Voor de kinderen speelt dat probleem minder, omdat ze na hun turnles weer in een rustige klas terechtkomen.'

'Ik wil geen hysterie creëren, speelpleinen moeten niet dicht wegens geluidsoverlast. Maar als je de wet strikt toepast, moeten leerkrachten in een turnzaal of een kleuterklas oorbeschermers dragen.'

Ook de Vlaamse Bond voor Lichamelijke Opvoeding (BVLO) weet dat het moeilijk is om lawaai tijdens de les te beperken. 'Over gehoorschade kregen we nog geen klachten, wel over stemproblemen', zegt woordvoerster Line Dumoulin. 'We geven bijscholingen over goed stemgebruik en daar is enorm veel vraag naar. Als mensen voortdurend hun stem moeten verheffen om les te kunnen geven, toont dat wel aan dat er veel lawaai is.' Het probleem wordt volgens Vinck groter. 'Leraren gaan na hun werkuren naar concerten en luisteren naar de mp3-speler. Er zou in deze beroepsgroep meer sensibilisatie moeten komen'.

DS, 11-09-2008 (est)
Oud 29th September 2008, 13:03
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User

Ik ben het ermee eens over het feit dat kinderen nu eenmaal veel lawaai maken. Denk maar eens aan de eetzaal van je vroegere school dan werd je echt bijna doof na gegeten te hebben.

Maar ik ben het er niet mee eens dat ze nu weeral zeggen dat de mp3 speler slecht is voor je oren, je kiest tenslotte zelf hoe hard je hem zet en bij de meeste mp3 spelers zit er zelfs een decibelmeter in die zegt wanneer de speler te hard staat en schade aan je oren richt.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:28.