![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Brussel wil snoep weg uit schoolgebouwen
Brussel wil snoep en snacks weren uit schoolgebouwen
Brussel, 12 juni. Scholen in de Europese Unie zouden snoepautomaten moeten weghalen, en hun leerlingen in plaats van ongezonde snacks fruit en groente aan moeten bieden. Dit staat in een intern document van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, dat vandaag is uitgelekt. In aanbevelingen bij een Europees plan voor de financiering van het uitdelen van ‘schoolfruit’, staat dat de met fruit concurrerende snacks van het schoolterrein verwijderd moeten worden. De Deense Europees commissaris Mariann Fischer Boel (Landbouw) wil volgende maand aankondigen negentig miljoen euro per jaar uit te trekken om in de gehele Europese Unie een ‘schoolfruit’-programma op te zetten. Rijke EU-lidstaten zouden volgens het plan de helft van het benodigde geld moeten bijdragen, minder rijke een kwart. Een van de belangrijkste doelstellingen is de alarmerende toename van mensen met obesitas in de Europese Unie een halt toe roepen. Met name kinderen kampen steeds vaker met overgewicht: 27 procent van de vrouwen en 38 procent van de mannen in de Europese Unie is te zwaar. NRC, 12-06-2008
|
|||
|
|||
weg met snoepautomaten
Ik weet niet of dit voorstel veel invloed gaat hebben op het snoepgedrag van jongeren. Ik begrijp wel dat men dit voorstel zou doorvoeren op school en dat men dan de keuze van gezonde alternatieven dan zou uitbreiden, zodat de leerlingen toch nog een beperkte keuze hebben. Maar als de leerlingen op school niet meer aan snoep en andere snacks kunnen geraken dan gaan ze dit volgens mij gewoon van thuis meebrengen of in winkeltjes in de buurt van de school kopen en dan is er niet echt sprake van een stap vooruit. Ik denk niet echt dat men op deze manier maatregelen kan treffen tegen overmatig snoepgedrag bij jongeren, men moet het probleem dichter bij de basis aanpakken, maar dit is bijna onhaalbaar.
|
|
|||
|
|||
Snoep- EN fruitautomaten, een betere combinatie?
Ik ben het volledig met Anneleen eens. In de middelbare school waar ik 6 jaar gezeten heb, waren zowel snoep- als fruitautomaten. Ik denk dat deze keuze zelfs nog een grotere invloed zal hebben dan alleen fruitautomaten. Het is zoals Anneleen zegt, dan gaan de jongeren gewoon snoep kopen in de buurt. Als je ze voor de keuze stelt op school, is de kans al net iets groter dat jongeren toch eens een appel of mandarijntje uit de automaat halen, denk ik. Ik zou eerder een appel uit een automaat halen, dan 1 appel kopen in de plaatselijke supermarkt. In de supermarkt zou ik eerder een koffiekoek of iets dergelijks kopen, terwijl de koekjes uit een snoepautomaat waarschijnlijk minder 'schadelijk'.
Anne |
|
|||
|
|||
Ik heb eveneens mijn twijfels bij deze goedbedoelde maatregelen om op die manier iets te doen aan de allarmerende gewichtstoestand binnen de EU. Het zijn natuurlijk de jongeren die de toekomst betekenen en deze moeten bijgevolg als eerste gewezen worden op de reeks nadelen die overgewicht met zich meebrengt. Maar omdat jongeren zeer graag inspelen op trends en mode, zullen zij eerder geneigd zijn te 'rebeleren' tegen datgene (namelijk een fruitrijk eetpatroon) wat als gezond en verstandig wordt beschouwd door de maatschappij. Velen zullen ondanks de aanwezigheid van vele fruitsoorten desondanks blijven zoeken naar snoep omdat ze het lekker vinden en omdat het tegenstrijdig is met 'al wat goed is' voor een mensenlichaam. Daardoor zal men (= overheden, gezondheidgoeroes,...) met veel overgave en vooral geduld moeten blijven volharden in sensibilisatiecampagnes. Enkel op die manier kan er iets aan de huidige situatie veranderen, aangezien het voor velen binnen de oudere generaties al te laat is om behoed te worden voor de nadelen van obesitas.
Wat niet wil zeggen dat deze groepen van mensen (waaronder bijvoorbeeld obese ouders) niet kunnen worden ingeschakeld bij de sesibilisatie van jongeren, aangezien zij ervaring hebben met overgewicht vanwege zichzelf of vanwege anderen (familie,vrienden,...) en weten tot welke dramatische gebeurtenissen zoiets kan leiden (hartaanval, chronische vermoeidheid, suikerziekte, maag- en leveraandoeningen,...met in de ergste gevallen zelfs de dood tot gevolg). Laatst aangepast door jelledebelder : 13th November 2008 om 14:45. |
|
|||
|
|||
Over het algemeen vind ik dit een goede maatregel maar er zijn natuurlijk andere manieren om aan snoep te komen. Het is positief dat men de kinderen op school wil aansporen om minder te snoepen.
Dit gebeurde ook op de school waar ik zat. Wij hadden helemaal geen automaten en daarom had ik ook niet de drang om te snoepen. Dit gewoonweg omdat het niet te verkrijgen was. Waar onze school dan wel voor zorgden was om de maand een stuk fruit dit vind ik persoonlijk een goed initiatief. Ik denk dat als je een stuk fruit zomaar in je handen krijgt er misschien meer kinderen geneigd gaan zijn dit stuk fruit ook daadwerkelijk op te eten. Maar natuurlijk 1 stuk fruit om de maand zal geen verschil maken. Dit is dan ook niet de beste manier om kinderen aan te zetten om meer fruit te eten. En natuurlijk gaan er ook kinderen simpelweg snoep meebrengen naar de school. Daar kan men niets tegen inbrengen. Maar door zulke acties als deze kan men misschien wel het aantal snoepers verminderen en zo kinderen behouden voor obesitas. Waar ik wel van opkijk is dat er zoveel mensen zijn met obesitas in de Europese Unie dit had ik helemaal niet verwacht. Zo vond ik ook dat 135 miljoen Europeanen inmiddels lijden aan overgewicht en daarvan 40 miljoen zelfs aan obesitas. |
|
|||
|
|||
Het snoep weghalen uit de scholen, om de jongeren op die manier aan te sporen gezonder te eten, zoiets kunnen we alleen maar aanmoedigen.
Of dit ook effectief effect zal hebben op het eet(snoep)gedrag van jongeren, dat betwijfel ik. Als ze het op school niet kunnen kopen, kunnen ze het nog altijd van thuis meebrengen, of in de snoepwinkel om de hoek van de school gaan kopen. Toch vind ik het een absoluut goede zaak dat ze gezonde voeding en een gezonder leven willen stimuleren. Ik denk dan ook dat een school de ideale plek is, om daarmee te beginnen. Jongeren brengen immers veel tijd door op school. Ze vangen daar dus ook veel op, wat ze vaak meenemen naar later. Gezonde voeding stimuleren is dus een must! |