actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 5th June 2008, 00:42
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Roger Scruton

'Informatie is niet hetzelfde als kennis. Informatietechnologie kan een hulp zijn, maar dan alleen in de handen van iemand die kennis heeft. De informatietechnologie zelf verschaft die kennis niet. En zonder die kennis is het niet meer dan verstrooiing. Studenten surfen zich vandaag blind, terwijl ze boeken zouden moeten lezen zodat ze kunnen interpreteren wat ze op het scherm zien. Als je ze tegenwoordig een essay vraagt over Schopenhauer gaan ze niet meer in een bibliotheek op zoek naar het werk van Schopenhauer. Nee, ze tikken zijn naam in op Google en kijken vervolgens alleen naar de eerste tien van de 4,5 miljoen resultaten die de zoekopdracht oplevert. Dat blijkt dan iets te zijn over het seksleven van Schopenhauer.'
Roger Scruton over Internet in zijn laatste boek 'Culture Counts. Faith and Feeling in a World Besieged'
Oud 5th June 2008, 01:41
J.P J.P is offline
Registered User

Waarheid als een koe?

Een intelligente maar tevens geen echte nieuwe uitspraak natuurlijk. Ervaring en onderzoek leert dat jongeren inderdaad meteen denken aan Google om informatie te vinden en meestal lukraak op de eerste link klikken, zonder de eerste tekstlijntjes te lezen. So what ... Waarom leren we niet meteen de knop 'Ik doe een gok' gebruiken. Over verrassingseffect gesproken

Vooral wanneer jongeren onvoldoende gesensibiliseerd worden over de gevaren van internet, wanneer ze onvoldoende begeleid worden om gericht en doelmatig te zoeken, ontstaat het gevaar dat ze te weinig kritisch de gevonden pagina’s analyseren en onderzoeken. Als toekomstige leerkrachten zullen jullie ook wel weten wie o.a. deze verantwoordelijkheid in begeleiding dient te dragen. Jullie hoeven dit niet alleen te doen: http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/?nr=306

Vele jongeren, maar evengoed hun opvoeders, hebben echter (te) weinig oren naar deze argumenten getuige volgende anekdote. Zelf eens uitproberen is voorzekers te voor de hand liggend

Onlangs googled mijn nichtje van 7 naar “poesjes” in opdracht van haar leerkracht. Prachtige vondst overigens, maar weinig ter zake …
Met citaat antwoorden
Oud 5th June 2008, 12:29
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Ik kwam gisteren mijn achternichtje (14 jaar) en haar vriendin tegen. Ze reden naar de bibliotheek.

Ik zeg: "Ah boeken gaan halen?"
Zij: "Ja we moeten een spreekbeurt doen over Moskou."
Ik: "Ah halen jullie dat tegenwoordig niet van internet dan?"
Zij: "Nee we willen ook nog andere bronnen."
Ik, verbaasd maar bewonderend: "Wow! Echt! Dat is goed!"
Zij: "Ja, we moeten van ons leerkracht ook boeken gebruiken, bijvoorbeeld om prenten te kunnen laten zien."

En daar zeggen ze zoiets eh. Geef toe: hoe mooi is het om in de klas een prent te laten zien uit een boek! Veel mooier dan weeral een afgeprinte foto of een beamerbeeld.

En wat J.P. aanhaalt: zeker waar. Absoluut nodig om leerlingen met internet te leren werken, maar uiteindelijk breng je zo niet dichter bij andere bronnen die betrouwbaarder zijn zoals uitgegeven boeken.

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:38.