actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th May 2008, 15:03
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Stad wil lerarenopleiding in Turnhout houden

Stad wil lerarenopleiding in Turnhout houden

Het Turnhoutse stadsbestuur vraagt overleg met de directie van de Katholieke Hogeschool Kempen (KHK) over het afbouwen van de lerarenopleiding in Turnhout.

Verbaasd

Het college van burgemeester en schepenen was erg verbaasd toen ze in de krant las dat de KHK de lerarenopleiding in Turnhout wil afbouwen. De hogeschool wil een deel van de opleiding bachelor in het onderwijs voortaan alleen nog aanbieden in Vorselaar. Het gaat om de opleiding tot regenten voor algemene vakken als Nederlands, Engels en geschiedenis. In Turnhout zou de focus komen te liggen op lichamelijke en plastische opvoeding en de opleiding bachelor in het lager onderwijs.
De overheveling is gepland voor 2010 wanneer de nieuwbouw van de KHK aan Campus Blairon is afgewerkt.

Stad vraagt overleg

De KHK was altijd een bevoorrechte partner bij het positioneren van Turnhout als een onderwijs- en studentenstad voor de regio.

Schepen van onderwijs Francis Stijnen vraagt daarom om overleg. ‘We hadden altijd een goede verstandhouding met de KHK. We vinden het daarom vreemd dat er vooraf geen overleg of communicatie was vanuit de hogeschool over de beslissing om de lerarenopleiding in Turnhout af te bouwen. We stuurden de directie ondertussen een brief. Daarin vragen we hen om de beslissing opnieuw te overwegen en om met ons rond de tafel te gaan zitten.’

Turnhout studentenstad

Stad Turnhout wil een belangrijke plaats in de regio blijven innemen als onderwijs- en studentenstad. Daarom is het heel belangrijk dat studenten in Turnhout kunnen kiezen uit verschillende opleidingen. De lerarenopleiding is daarbij een belangrijk onderdeel van het aanbod aan opleidingen, onder meer door de goede relaties die opgebouwd werden met de secundaire scholen in Turnhout en omgeving.
De samenwerking met Tilburg en de initiatieven rond gelijke kansen in het onderwijs werden onder meer samen met de KHK opgezet. De aanwezigheid van de lerarenopleiding was daarbij een belangrijke factor.

Bereikbaarheid is voor een onderwijsstad een belangrijke troef. Door de lerarenopleiding te verhuizen naar Vorselaar vreest Stad Turnhout dat heel wat jongeren uit de regio zullen kiezen voor een lerarenopleiding in Antwerpen en dus niet voor de KHK.
Daarnaast is Turnhout ook om andere reden aantrekkelijker voor studenten. Ze vinden er de Warande, een uitgebreid winkelcentrum, studentencafés, een groot bioscoopcomplex en veel sportinfrastructuur.

Meer weten?
- Katrien Abrams, dienst Welzijn – cel Onderwijs, 014 43 73 78, katrien.abrams@turnhout.be

- Melanie Ryckaert, dienst Economie, Innovatie en Werk, 014 44 33 60
melanie.ryckaert@turnhout.be

Bron: www.turnhout.be
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th May 2008, 16:23
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Turnhout en studenten tegen verhuis lerarenopleiding

Turnhout en studenten tegen verhuis lerarenopleiding


TURNHOUT - Het Turnhoutse stadsbestuur dringt aan op een onderhoud over de gedeeltelijke verhuis van de lerarenopleiding naar Vorselaar.



De Katholieke Hogeschool Kempen besliste vorige week een deel van de opleiding bachelor in het onderwijs op termijn alleen nog aan te bieden in Vorselaar. Het gaat om de opleiding tot regenten voor algemene vakken als Nederlands, Engels en geschiedenis. In Turnhout zou de focus komen te liggen op lichamelijke en plastische opvoeding en de opleiding bachelor in het lager onderwijs.

De overheveling is gepland voor 2010. Om hun ongenoegen kracht bij te zetten, hebben twee laatstejaarsstudenten, Arne Dondeyne (22) uit Oud-Turnhout en Jerich Faddar (21) uit Wijnegem, een website gemaakt en starten ze een petitie. Die ligt vanaf vandaag in de cafetaria van de school aan de Patersstraat in Turnhout.

De studenten vinden dat de beslissing overhaast is genomen. 'Turnhout heeft meer troeven dan Vorselaar', zegt Arne Dondeyne. 'De stad is beter bereikbaar met het openbaar vervoer. Bovendien bouwt de KHK een nieuwe campus op de site Blairon. Het project waarbij studenten kansarme leerlingen thuis begeleiden, zal verdwijnen.'

De jongeren zitten volop in de blokperiode, maar desondanks plannen ze ludieke acties.

'Als leerkrachten in spe zijn we gekant tegen gewelddadige acties zoals in Anderlecht', zegt Arne. 'Onze school bevindt zich op het domein van het Heilig Graf. Mogelijk plaatsen we een doodskist waarin boodschappen kunnen worden gedropt.'

In een brief vraagt Francis Stijnen (CD&V), schepen van Onderwijs, de beslissing in te trekken. 'De beslissing is onomkeerbaar', zegt Luc Damen, woordvoerder van de KHK. 'We verkiezen Vorselaar niet boven Turnhout. Vorselaar heeft een volwaardige onderwijscampus. In Turnhout investeren we twintig miljoen euro in een nieuwbouw. Onze drie departementen - lerarenopleiding, gezondheidszorg en handelswetenschappen en bedrijfskunde - zullen er de vruchten van plukken.'


DS, 28-05-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th May 2008, 21:33
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
De website van de studenten in kwestie vind je op www.red-lot.be . Toegegeven: een mooi initiatief van deze jongens.
Maar:
1. Ik kan mij niet voorstellen dat de leerlingen (lees:studentenraden of andere participatieorganen met leerlingen in) niet betrokken zijn geweest bij deze beslissing.
2. Ik hoor heel veel over de faciliteiten van Turnhout als studentenstad en de mobiliteit. Maar ik hoor heel veel over waar het echt omgaat: De kwaliteit van de opleiding... En dat studentenleven in Vorselaar kan er alleen maar door verbeteren.

Voor de rest: Grove fout van de KHK in mijn ogen om het Turnhoutse stadsbestuur niet te betrekken. Al kan ik dit wel begrijpen, anders zou de tegenstand nog groter geweest zijn en zou de beslissing misschien zelfs onmogelijk kunnen gevallen zijn doo het uitlekken van informatie.

En overigens: Ik heb ook zo mijn vragen bij de overheveling, maar ik ken te weinig van het dossier om een oordeel te vellen, vrees ik.
Toch wel een terechte opmerking, denk ik: is dat studenten uit Turnhout sneller in A'pen zijn met het openbaar vervoer dan in Vorselaar. Ik zou er dus niet op rekenen dat Vorselaar alle studenten van Turnhout kan 'binnenrijven'.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th May 2008, 22:46
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
laatstejaars?

Wat ik vooral niet begrijp het het bovenstaande artikel is het feit dat die 2 laatstejaars studenten een petitie zijn gestart .... waarom? Zij hebben er toch geen last meer van ... ach ja, ieder zijn zorgen zekerst!

En wat Bart zei over vervoer, ik denk dat ze in het artikel wel eens gelijk kunnen hebben. Verbinden met bus over E34 en trein is beter naar A'pen dan nar Vorselaar!

Ik ga nog wa verder studieren!

veel succes nog iedereen
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th May 2008, 23:01
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Ik kan begrijpen dat deze studenten het gevoel krijgen dat hun campus benadeeld wordt. Toch denk ik dat ze niet heel goed geinformeerd zijn.
Het was ofwel Vorselaar ofwel Turnhout.
Ik snap de beslissing en sta hier ook achter.
Van de mensen die nu naar Vorselaar gaan zouden een heel deel niet naar Turnhout gaan, vooral mensen van mijn kanten (Zandhoven).
Daarbovenop heeft de campus Vorselaar net geinvesteerd in een betere busverbinding zodat wij bereikbaarder worden.
En ik kan ook begrijpen dat de studentenraden hier niet mee over mochten beslissen. Dit is iets wat van hogeraf kwam en de studenten dat nu op de campussen zitten hebben er helemaal niets meer mee te maken. Het begint pas binnen twee jaar.
Wat ik heb gehoord over de "overheveling" is dat als Baso moet vertrekken uit Vorselaar de campus niet rendabel blijft en dat de hele campus daardoor failliet kan gaan.
Ik heb zelf meer gehoord over het dossier en snap de beslissing.
Zeker als je de verslagen van de inspectie bekijkt, weet je waarom Vorselaar "gewonnen" heeft. (Vorselaar scoorde beter dan Turnhout)
Men moet er bij stilstaan dat men hier niet over 1 nacht ijs gegaan is. Het is een zware beslissing geweest waar men heel hard heeft over nagedacht. Daarom dat ik ook begrijp dat de KHK hier niet op terug wil komen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th May 2008, 01:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Ach, het is sowieso moeilijk om als 'lid van Vorselaar' in deze een 'objectief' standpunt op tafel te leggen (te vergelijken met: 'mijn kind, schoon kind' )
Laat het wel duidelijk zijn: als de opleiding in Vorselaar bij de laatste visitatie ook maar IETS minder had gescoord dan Turnhout, dan was het nu zonder twijfel: RIP regentaat Vorselaar!

Maar dat scenario heeft zich dus niet voorgedaan, wel integendeel: op meer dan één punt heeft Vorselaar de commissie kunnen overtuigen van het kwaliteitsaspect dat we met de opleiding voor ogen houden, en - gelukkig! - heeft de commissie daar oren naar gehad en is er een onderscheiden beoordeling gekomen ondanks het feit dat het ging om co-departementen!!

Momenteel wordt er nog wel wat met modder gesmeten - zie artikel GvA van afgelopen zaterdag (wie heeft hier een Gva-abonnement om dat alsnog te kunnen posten op de site??!) -, maar dat zal wel niet abnormaal zijn zeker in het kader van de ontgoocheling... Want laat ons eerlijk zijn: een hogeschool in... Vorselaar (waar ligt dat?)?? Als het niet zou gaan om de kwaliteit, dan lijkt de keuze van de KHK compleet onbegrijpelijk: een hogeschool in een boerengat (m'excuse) of een lerarenopleiding in een provinciestad met (politieke) ambitie? Als je de context en/of de historische antecedenten niet mee in acht neemt, dan is de keuze rap gemaakt, ook en vooral voor een economisch-redenerend hogeschoolbestuur...

En daarbij, Turnhout moet niet klagen: er wordt daar met (heel veel! ) KHK geld een megagebouwenproject gefinancierd in de voormalige Blaironkazerne, waar Vorselaar wel degelijk een serieuze duit mee in het zakje doet. Omgekeerd is er vanuit Turnhout veel minder of amper iets geïnvesteerd in onze Vorselaarse nieuwbouw, en bijgevolg zie ik niet veel reden tot klagen vanuit Turnhout.

Ik vermoed eveneens zoals sommige posters hiervoor dat niet alle Turnhoutse studenten in de toekomst de weg naar Vorselaar zullen vinden... Anderzijds: in de mate wij hier in Vorselaar in staat zullen blijven om kwaliteit aan te bieden, zal dat aanbod uiteraard ook gelden voor de abituriënten uit Turnhout! De meeste scholen binnen en buiten de regio erkennen nu al dat de stagiaires vanuit Vorselaar - om het zacht uit te drukken - zeker niet de minst voorbereide zijn van al degenen die ze al over de vloer hebben gekregen. En ja, het kan dat wel zijn 'dat ge uw diploma in een boerengat hebt behaald', maar het zijn wel goed opgeleide leraren die daar worden 'geprepareerd'... Ja en Amen!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 29th May 2008 om 19:34.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 29th May 2008, 08:30
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
(GVA) 24/05 Lerarenopleiding verhuist in 2010

Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Momenteel wordt er nog wel wat met modder gesmeten - zie artikel GvA van afgelopen zaterdag (wie heeft hier een Gva-abonnement om dat alsnog te kunnen posten op de site??!) -, maar dat zal wel niet abnormaal zijn zeker in het kader van de ontgoocheling...


Bart,

Bedoel je het onderstaande artikel?
____________________________________________

De Katholieke Hogeschool Kempen (KHK) hevelt in 2010 een deel van de lerarenopleiding van Turnhout over naar Vorselaar. De school wil dezelfde richting niet meer op twee plaatsen aanbieden. Maar de stad, studenten en leerkrachten in Turnhout vinden Vorselaar niet de meest logische keuze.

De Raad van Bestuur van de KHK heeft beslist om een deel van de lerarenopleiding in Turnhout te verhuizen naar Vorselaar, waar de richting ook aangeboden wordt. Het gaat alleen om de vorming tot leerkracht voor algemene vakken. Andere lerarenopleidingen zoals sport- of kunstleerkracht blijven in Turnhout.

Wat de gevolgen zijn voor de personeelsleden is nog niet duidelijk. “Sommige leerkrachten komen inderdaad in overtal”, geeft Luc Damen, woordvoerder van de KHK, toe. “Maar we bekijken voor iedereen, ook het personeel in Vorselaar, of die zich kan herscholen of elders kan worden ingezet.” Er volgen 120 studenten de desbetreffende opleiding in Turnhout. Zij kunnen die daar afmaken. Vanaf het schooljaar 2009-2010 wordt ‘onderwijs: secundair algemene vakken’ er niet meer aangeboden aan eerstejaars.

Dorp

De Turnhoutse schepen van Onderwijs Francis Stijnen (CD&V) betreurt de beslissing. “Voor Turnhout is dit geen goede ontwikkeling. Er zijn veel samenwerkingsverbanden tussen de stad en het KHK, zoals het leren aan huis (een project waarin toekomstige leerkrachten naar kansarme gezinnen trekken, red.) die veel succes hebben. Bovendien bestaat het risico dat de studenten het studentenleven in Antwerpen gaan opzoeken in plaats van in een dorp als Vorselaar. Wij dringen bij de KHK aan om Turnhout weer in overweging te nemen.”

Ook de studenten en leerkrachten bevestigen dit gevoel. Ze vrezen dat op lange termijn de hele lerarenopleiding zal verdwijnen. “Turnhout biedt veel meer pers*pectieven”, zegt Jerich Faddar, voorzitter van de studentenraad in Turnhout. “In Vorselaar is één café en een duivenkot. En het is veel moeilijker bereikbaar.”

Volgens de studenten is de hogeschool slachtoffer geworden van haar eigen financiële structuur. “Ze heeft geld gekregen van de Vorselaarse zusters, maar krijgt de campus daar niet gevuld. Er moet dus volk van Turnhout naar daar gaan. Bovendien verbreden ze opleidingen zoals leerkracht kunst zodat die studenten ook in de grafische sector terechtkunnen. Dat zou extra studenten naar Turnhout moeten lokken. Maar ze vergeten daarbij wel dat wij ervoor kiezen om tot leerkracht gevormd te worden.”

Marian MICHIELSEN
____________________________________

Amaaai "in Vorselaar is 1 café en 1 duivenkot en is moeilijker bereikbaar" PARDON! Er zijn heus wel meerdere café's in Vorselaar en van die duivenkoten, daar zullen er ook wel meer van zijn ! Wij in Vorselaar maken onze sfeer we hebben daar niet persé café's voor nodig! Moeilijk bereikbaar, hoezo?! Nu net dat ze het aanbod van De Lijn gaan uitbreiden, heeft Turnhout hier dan geen weet van dat De Lijn zijn aanbod gaat uitbreiden?

groetjes
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 29th May 2008, 13:30
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
De argumenten die ik op die site lees zijn tot hiertoe redelijk zwak. Het studentenleven mag naar mijn mening geen voorrang krijgen tegenover een kwalitatieve opleiding. (zoals Barst eerder al zei)

De opmerkingen over het openbaar vervoer kan ik zeker wel begrijpen, maar eens de busverbinding om de 30min het station van herentals zal aandoen is dit probleem van de baan.

Er zou beter eens gelinkt worden naar het visitatierapport naar alle studenten LOT http://www.vlhora.be/vlhora/kz/vis-...7%2012%2019.pdf (p485 is de samenvatting voor de mensen die afschrikken van de +900 pagina's).

of op http://www.vlhora.be en dan steeds verder klikken naar de visitatierapporten secundair onderwijs.

Blijkbaar zijn er al pro-LOV mensen geweest die nu op red-lot.be hun zegje niet anoniem mogen doen? En de pro-lot mensen staan er tot nu toe zeker niet allemaal met hun echte naam (of zelfs zonder naam). En net ik die dacht dat ze met die website verheldering wilden brengen? Of beseffen ze dan net dat hun hele actieplan in duigen valt als de echte redenen tot verhuizing aan iedereen bekend geraken?
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 29th May 2008, 20:06
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Reactie op RED-LOT

Aangezien er nog niemand van LOV iets gepost had op de site van LOT, heb ik dit eens gedaan en met de volgende verwijzing dat ze eens naar deze site moesten komen maar ook naar aanleiding van Davy V.H. heb ik ook de link vermeld naar het rapport van de commissie.

http://www.red-lot.be/?page_id=3
==> op deze link kunnen jullie mijn reactie vinden, en ondertussen ook die van Karen.


Ondertussen heb ik bevestiging gekregen dat ze het gepost hebben op de site... MAAR ik heb ook het onderstaande als reactie teruggekregen:


Beste Véronique,



Dank voor uw reactie. Uw bericht staat online.

Helaas is uw stelling redelijk cru en niet helemaal juist.



Ondertussen heeft bijna elke opleiding van de K.H.Kempen een visitatiecommissie over de vloer gekregen. Het is duidelijk dat de visitatiecommissies bijzondere aandacht hebben voor de co-opleidingen die de K.H.Kempen heeft in de departementen HWBK, Gezondheidszorg en Lerarenopleiding. De visitatiecommissies stellen dat deze co-opleidingen nauw moeten samenwerken en dat het geen twee verschillende opleidingen mogen zijn. Een co-opleiding moet een opleiding zijn die op twee plaatsen aangeboden wordt. Ook de BASO-opleiding is niet ontsnapt aan kritische bedenkingen van de visitatiecommissie.



De commissie heeft, tot zover wij informatie kregen, geen invloed gehad op de beslissing. De samensmelting van LOT en LOV is een goede zaak en moet er komen, of die er in Vorselaar of Turnhout komt… de samenstelling van de uiteindelijke crew (docenten LOT en LOV) zal hetzelfde blijven. U begrijpt dat de al of niet goede visitatie geen enkele invloed kan gehad hebben op de keuze van de campus.

We verwachten hier kortelings meer duidelijkheid over.


__________________________________________________ ____

Laatst aangepast door Véronique.Geudens : 29th May 2008 om 22:37.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 29th May 2008, 20:29
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 184
Reactie

Ook ik kreeg reactie op mijn posts

Beste Karen,



Dank voor uw bijdragen op www.red-lot.be. Fijn dat ook Vorselaar zich laat horen.

Naar aanleiding van uw posts (rond mobiliteit) startten we zo nog ook een nieuwe poll op rond dit thema. We hopen op die manier een duidelijker beeld te krijgen over hoe de studenten naar school komen. Daarop voortbouwend kan de (eventuele) discussie rond mobiliteit weer wat extra onderbouwd worden.



We hopen u nog vaak op red-lot.be tegen te komen.



Groet,

AD




Ingezonden posts:

Kare op 29 mei, 2008
Persoonlijk vind ik de argumenten die hier aangehaald worden maar zwakjes. Er wordt te veel gepraat over het studentenleven. Is dat dan zo belangrijk? Heeft een Hogeschool (en wij als toekomstige leerkrachten zouden dit zeker moeten weten!!!) dan niet als doel studenten te vormen tot volwaardige leerkrachten in plaats te denken aan de “recreatiemogelijkheden” binnen de omgeving?

Bovendien worden er alsmaar meer vervoersmaatregelen getroffen om Vorselaar beter bereikbaar te maken. We hebben inderdaad weinig parkeermogelijkheden, maar we stimuleren wel het openbaar vervoer, wat bovendien goed is voor het milieu! En willen we onze leerlingen ook niet meegeven dat onze voorraad aan fossiele brandstoffen uitputbaar is? Inderdaad, en daar hebben wij als LOV ook iets op gevonden. U kunt vanaf volgend jaar de fiets nemen op het Sassenhout om zo op een milieuvriendelijke manier naar school te komen. U voelt mij al aankomen, dat argument voor het vervoer, veegt u maar snel van de baan!

Karen Wolput op 29 mei, 2008
Daarnet had ik het reeds over het vervoer. Ik las nog eens extra de andere zaken door. Een station is noodzakelijk om een goede Hogeschool te zijn of om goed bereikbaar te zijn? Mag ik er dan ook nog even op wijzen dat de studenten Geel ook nog verplicht zijn een lange afstand af te leggen. Ze kunnen kiezen uit drie mogelijkheden:

1 de bus nemen (Is ook het geval op te Vorselaar en vanaf volgend schooljaar ook met aangepaste en vooral !!! aangename uurregelingen)
2 een fiets aan het station zetten, om dan het risico te lopen dat hij drie dagen later gestolen is (in Vorselaar draait de school op voor deze kosten)
3 een frisse ochtendwandeling maken

Dus dat station, dat schrappen we ook maar uit de lijst!

Laatst aangepast door karenwolput : 29th May 2008 om 23:05.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 30th May 2008, 03:15
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Véronique.Geudens
Bart, Bedoel je het onderstaande artikel?.

Yes, idd... THNX!

Citaat:
Orgineel gepost door Frut
De Turnhoutse schepen van Onderwijs Francis Stijnen (CD&V) betreurt de beslissing. “Voor Turnhout is dit geen goede ontwikkeling. Er zijn veel samenwerkingsverbanden tussen de stad en het KHK, zoals het leren aan huis (een project waarin toekomstige leerkrachten naar kansarme gezinnen trekken, red.) die veel succes hebben.

Volgens mijn bronnen is het aangehaalde 'leren aan huis' (vnl. huiswerkbegeleiding) in de eerste plaats een BALO(!)-project, en bij mijn weten blijft Balo wel degelijk overeind in Turnhout... Dit is pure misleiding, flut- en Frutnieuws tegelijk, en de betreffende schepen zou zich beter moeten laten informeren...!

Citaat:
Orgineel gepost door Frut
Jerich Faddar, voorzitter van de studentenraad in Turnhout. “In Vorselaar is één café en een duivenkot.”

Om het op de kern van de zaak te houden: dit neigt idd echt naar cafépraat...

Citaat:
Orgineel gepost door Frut
Volgens de studenten is de hogeschool slachtoffer geworden van haar eigen financiële structuur. “Ze heeft geld gekregen van de Vorselaarse zusters, maar krijgt de campus daar niet gevuld. Er moet dus volk van Turnhout naar daar gaan.

"Ze krijgen de campus daar niet gevuld"? Sorry, maar dat is de wereld op zijn kop: de 'stad' Turnhout - ik hoor sommigen zelfs spreken over 'grootstad' - is er ondanks het grotere Hinterland NOOIT in geslaagd om Vorselaar qua studentenaantallen te overvleugelen. De opleiding LO is destijds uit de grond gestampt omdat Turnhout er maar niet in slaagde om de studentenaantallen binnen de lerarenopleiding op (een rendabel) peil te houden... de opleiding 'algemene vakken' is de laatste jaren veel meer een annex van de opleiding Lo gebleken (er waren per slot van rekening nu eenmaal drie vakken nodig, ook dat is inmiddels onderuit gehaald!) dan wat anders! En zoals een andere Blogger op de versbakken Turnhoutse site al aanhaalde: als departement zijn wij hier in Vorselaar het tweede grootste van de KHK, niet slecht voor een boerengat toch? En tiens, hoe zou dat dan wel komen?

Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Daarbij, Turnhout moet niet klagen: er wordt daar met (heel veel!) KHK-geld een megagebouwenproject gefinancierd in de voormalige Blaironkazerne, waar Vorselaar wel degelijk een serieuze duit mee in het zakje doet. Omgekeerd is er vanuit Turnhout veel minder of amper iets geïnvesteerd in onze Vorselaarse nieuwbouw, en bijgevolg zie ik niet veel reden tot klagen vanuit Turnhout.

Vandaag nog eens gecheckt: het is niet "veel minder", noch "amper iets", maar het is: NIETS/RIEN/NADA! Dus, op de keper beschouwd, wat vraagt Turnhout van ons? Dat we niet alleen Vorselaarse centen zouden (moeten) pompen in hun 'Blairon-Witch-Project' - wat we als KHK dus effectief DOEN, en nog niet weinig ook, anders zaten ze daar vandaag nog altijd met een hoop asbest! -, maar dat dat dan ook nog eens het failliet zou moeten betekenen van een goed draaiende opleiding alhier??!! M'excuse... teveel is trop, en trop is teveel! Of anders geformuleerd: Turnhout is er de afgelopen tien jaar niet in geslaagd om de lerarenopleiding aldaar succesvol zelfbedruipend te maken, en als economisch argument kan dat ook voor de KHK - letterlijk - wel tellen!
Maar het is uiteraard niet onmogelijk dat de uitdrukking 'to bite the hand (=KHK!) that feeds' in Turnhout volslagen onbekend is...


Citaat:
Orgineel gepost door Davy
Er zou beter eens gelinkt worden naar het visitatierapport naar alle studenten LOT http://www.vlhora.be/vlhora/kz/vis-...7%2012%2019.pdf (p485 is de samenvatting voor de mensen die afschrikken van de +900 pagina's).

...nog geen klein beetje gelijk ook, is uiteindelijk de essentie van de zaak, vraag ook maar aan alle/andere leden van de VLHORA!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 30th May 2008 om 03:59.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 30th May 2008, 10:06
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Waarom post je dit niet op de website zelf, Barst?

Persoonlijk denk ik niet dat het veel zin heeft om op de website van LOT veel te reageren. Uiteindelijk is er geen enkele discussie mogelijk, want de beslissing is gevallen en men gaat er niet op terug komen. Nu gaan discussiëren over hoe goed LOV wel is en hoe voldoende LOT , kan volgens mij het water tussen studenten uit LOV en LOT alleen maar dieper maken, vermits de studenten uit LOT grotendeels drijven op emoties. (En gelijk hebben ze, we zouden misschien hetzelfde doen.) Geef deze mensen hun forum om hun ongenoegen te uiten, sommigen hebben dat nodig.
Ik denk dat ze in LOT wel weten wat het imago is van LOV bij stagescholen, dus hen extra wijzen op de kwaliteit van onze opleiding, is alleen maar extra zout in de wonde strooien.

Al begrijp ik wel dat LOV zich wil verdedigen en voor correcte informatie wil zorgen, maar ik kan mij niet voorstellen dat alle studenten van LOT deze website bezoeken en er de reacties lezen. De meesten leggen zich erbij neer en zullen wel beseffen dat zo'n keuze weloverwogen is.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 30th May 2008, 15:28
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Ik heb met karen en Veronique geprobeert om de visie van onze kant (LOV) over te brengen en dit lukt duidelijk niet.
Alle argumenten die wij van docenten hebben verkregen worden afgeblazen alsof we ze verzinnen en ze nutteloos zijn.
Onze argumenten worden beschreven als flauw, LOT springt elke keer direct in defensie en wil er gewoon niet over nadenken. Ik snap dat ze zichzelf willen verdedigen omdat ze zich aangevallen voelen maar toch. Ik heb reacties gekregen zoals: als jij ook dit soort opzoekwerk doet voor je lessen amaai dan. Terwijl ik gewoon puntjes heb opgesomd die ik van docenten en medestudenten gekregen heb.
Het argument van de inspectie vinden zij helemaal belachelijk en ze vinden dat dit niets te betekenen heeft. Misschien moet een docent het hen een proberen duidelijk te maken?
Ik sluit mij aan bij Bart, ze drijven op emoties en denken niet na. Ik denk ook niet dat er iets aan gaat veranderen.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 31st May 2008, 12:24
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Welke studentenraad haalt 2 Fabiola naar hun dorpke?

Er is een interessant interview geweest met verschillende partijen: Luc Daemen (KHK), studenten van redt-lot en Schepen van Onderwijs van Turnhout. Het staat op de website www.red-lot.be .
Zeker de moeite om eens te beluisteren. Een duidelijk 'debat' zonder geroep en getier. Zowaar beter dan wat we tegenwoordig van politici zien.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 31st May 2008, 12:34
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ik heb volgende reactie gepost op het interview. Toch wel interessant ook voor anderen om te lezen:

Proficiat met dit interview-debat. Ik vind het chique dat er op een eerlijke en duidelijke manier wordt gesproken zonder geroep, getier of makkelijke uitspraken. Ik kan alledrie de partijen begrijpen in hun standpunt. Ik heb zelf op scholengemeenschapsniveau in een gelijkaardige situatie gezeten. En feit is dat je soms, ondanks alle 'feitelijke' medezeggenschapsorganen, toch het onderspit delft. Wat belangrijk is, is dat je, zoals Luc Daemen aangeeft, vanaf het moment dat de beslissing gevallen is, wél als één team uit de hoek kan komen om er het beste van te maken. Ik denk dat het water alleen maar dieper wordt als je (zinloos) blijft proberen de beslissing terug te draaien. Natuurlijk moet je je stem laten horen, maar op een gegeven moment weet je dat de beslissing niet zal worden terug gedraaid. Net dan moet je de moed en de maturiteit hebben om rond de tafel te gaan zitten en mee te bouwen aan iets constructiefs. Je kan er (voor jezelf/studenten) meer uit halen als je nu meehelpt aan alle praktische problemen die je aanhaalt, dan als je die problemen louter blijft vermelden. Al besef ik dat die knop omdraaien moeilijk is. Sommigen kunnen dit snel, bij anderen gebeurt dit langzaam en sommigen komen er nooit aan toe. Ik denk dat het tijd is om de knop om te draaien, zowel aan LOT- áls LOV-kant.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 3rd June 2008, 01:20
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation

Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Proficiat met dit interview-debat. Ik vind het chique dat er op een eerlijke en duidelijke manier wordt gesproken zonder geroep, getier of makkelijke uitspraken. (...) Net dan moet je de moed en de maturiteit hebben om rond de tafel te gaan zitten en mee te bouwen aan iets constructiefs.

Bart, goed dat je het debat situeert in positieve zin, alleen heb ik dit mij dit weekend danig verslikt in een brok pure negativiteit die mij deed inzien dat ik de LOV-studenten spijtig genoeg niet langer kan/wil aansporen om hun - positieve! - bijdrage aan het debat te leveren op de 'red-lot'-site...

Hieronder vinden jullie de mail die door de Admin van de Turnhoutse website dit weekend werd doorgestuurd naar, jawel, mijn departementshoofd, met de duidelijke bedoeling om met modder te smijten en klaarblijkelijk de 'positieve vriendelijke groeten' enigszins minder in praktijk om te zetten (tien keer zeggen dat je positief bezig bent, kan ook een vermomming zijn van exact het tegendeel, zie hieronder!)

Citaat:
Orgineel gepost door red-lot
Geachte heer Maes,

OORSPRONKELIJKE MAIL GEDELETED OMWILLE VAN POSITIEVE BEDREIGING MET RAADSHEER VANWEGE DE VRIENDELIJKE HEERSCHAPPEN UIT TURNHOUT


Ik hoop dat u ook inziet dat dit (zeker als docent) niet kan.

Met positieve vriendelijke groeten,

Red-Lot


Voor een goed begrip:
-Ik heb mij nooit aangemeld als blogger op de betreffende site, laat staan dat ik onder de naam 'ik' zou gereageerd hebben op wat dan ook op dit forum...
-Ik heb evenmin in mijn mailbox ook maar enige boodschap vanwege meneer Dondeyne mogen aantreffen, en bijgevolg kan ik niet anders dan concluderen dat hier een spelletje blufpoker wordt gespeeld om met opzet iemand van LOV zwart te maken! Tot zover dus het 'positieve' waarmee de schrijver zich meent te kunnen/moeten onderscheiden...
Met dank overigens aan mijn eigen departementshoofd die de zaak WEL open heeft gespeeld, in tegenstelling tot het achterbakse 'wolf-in-schapenvachtsgekonkel' van deze ongetwijfeld geëngageerde maar allesbehalve 'politiek-correcte' Turnhoutse derdejaars...
Maar mss moet hij het 'als zijn plicht zien' om van dit laatste alsnog een 'werkpunt' te maken alvorens zijn carrière als leraar/politieker een aanvang neemt?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 9th June 2008 om 16:30.
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 4th June 2008, 18:31
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student
 
Geregistreerd op: Jul 2004
Locatie: Herentals
Posts: 559
Ach als ik zoiets lees, kan ik enkel maar verwijzen naar jouw signature op dit forum Barst... Let it be...
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 5th June 2008, 11:34
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Barst: Iets slechts in mij hoopt dat ge de reactie zoals hier gepost ook op hun website hebt gezet ...

Maar natuurlijk volgen we beter het verstand.

Ik kreeg onlangs een e-cardje en kvind het nog wel iets hebben dat hier bij past. (of bij zal passen!)

http://nl.hallmark.be/ecards.aspx?t=1&cat=725
Dan klikken op kaartje 'school is out'.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 5th June 2008, 18:55
J.P J.P is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Jun 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 3
Lightbulb

De auteur van de lasterpraat kan zijn naam beter wijzigen:
Arme Dondeyne

Voorts is deze hetze de moeite niet meer waard om er nog over te discussiëren. Wellicht heeft iedereen de handen vol met andere en vermoedelijk meer zinvolle zaken.
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 5th June 2008, 20:02
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Dit zijn triestige zaken.
Het is juist nodig dat dit soort belangrijke discussies levendig gehouden worden met verschillende meningen, inzichten & informatiebronnen. In plaats van moord en brand te schreeuwen en iemands deelname aan deze discussie docent-onwaardig te noemen, zou de persoon in kwestie er hier beter aan meedoen aangezien hij de link tot de post heeft. Het is in ieder geval beter dan het soort E-Mail hieronder gepost. Aan hem om binnen de discussie zijn feiten van het verhaal te doen en eender welke details waarover hij beschikt. Dat komt misschien iets beter over dan finger-pointing gedrag dat je -inderdaad- op een schoolspeelplaats nog ziet. Ik ben er zeker van dat eenieder hier volwassen genoeg is om toe te geven wanneer er misinformatie was van zijnertwege. Bij ons noemen ze dit Collegialiteit. Goe Bezig
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.