#1
|
|||
|
|||
Geweld op school neemt toe
BRUSSEL - Het geweld op school neemt toe. Dat blijkt uit de misdaadcijfers van de federale politie, zo meldt vtm vrijdagmiddag in 'Het Nieuws'.
In een jaar tijd zijn er vijftien procent meer pv’s uitgeschreven voor jongeren die zich agressief gedragen. Net als het geweld op school stijgt ook de totale criminaliteit. De politie noteerde vorig jaar iets meer dan een half miljoen misdrijven. In de eerste helft van vorig jaar schreef de politie iets meer dan 3.500 pv’s uit voor geweld op school. Een jaar voordien waren dat er maar 3.000, of vijftien procent minder. De misdaadcijfers tonen verder ook dat de politie steeds vaker moet ingrijpen bij geweld in het gezin. 'Agenten maakten in de eerste helft van vorig jaar 13.000 pv’s voor partnergeweld. Dat zijn er duizend meer dan een jaar voordien, of een stijging van 6,5 procent', klinkt het. Het aantal autodiefstallen nam dan weer flink af (-11 procent). Toch werden er vorig jaar nog 7.700 voertuigen gestolen. Een opvallende vaststelling is dat de criminaliteit enkel in Vlaanderen toeneemt. In Brussel en Wallonië is er een dalende trend. Uit: Het Nieuwsblad Reactie: Ik vind persoonlijk ook dat tegenwoordig de gemiddelde leerling meer DURFT t.o.v. de leerkracht. Ze voelen zich eigenlijk tegenwoordig beter dan de leerkracht. Ze intimideren graag de leerkracht. Ik kan me niet herinneren dat ik een leerkracht durfde uitschelden en me toch niet schuldig voelen. Tegenwoordig kan het allemaal wél. En zo wordt volgens mij ook de drempel naar geweld toepassen ook kleiner. Worden leerlingen echt losser gelaten op school dan vroeger, of ligt dit eerder aan de opvoeding?? |
#2
|
|||
|
|||
stage-ervaring met geweld op school
Uit stage-ervaring weet ik dat dit wel eens zou kunnne kloppen, tot mijn grote spijt.
Eergisteren heb ik nog twee jongens uit elkaar moeten halen. Ik heb twee weken stage gelopen op een TSO-BSO school. Doorheen deze stageperiode heb ik gemerkt dat jongens nogal snel de uitspraak "Pas maar op, sebiet op uw..." in de mond nemen. En spijtig genoeg zeggen ze niet om te lachen, maar menen ze dit ook echt. Ik vraag me af wat we hier als leraren in opleiding aan kunnen doen :s Zullen we opgeleid worden tot leraren die goed leerlingen kunnen bestraffen of moeten we allemaal een verdedigingssport gaan beoefenen? De toekomst beloofd... |
#3
|
|||
|
|||
Volgens mij ligt het probleem vaak aan de opvoeding en aan het beeld van de school dat ondertussen grondig veranderd is. Vroeger was de leraar de baas en moesten de leerlingen luisteren. Nu sta je als leraar op hetzelfde niveau als de leerlingen, je hebt geen macht meer. Doordat deze machtspositie aan het wegvallen is, hebben leraren ook vaak moeilijker om gezag uit te oefenen volgens mij. Hoewel deze 2 niet noodzakelijk samen gaan.
Een tweede oorzaak is volgens mij de opvoeding. Als ik vroeger straf kreeg of een nota in mijn agenda had (wat zelden gebeurd is), kreeg ik thuis nog straf bij. Tegenwoordig bellen de ouders direct naar school om te zeggen dat hun kind niet correct behandeld is. Dit vind ik echt niet kunnen. De school en de ouders zouden op 1 lijn moeten zitten en ik heb het gevoel dat dit steeds minder het geval is. Ik zeg niet dat ik terugwil naar de tijd waarin de leraars de leerlingen op hun vingers mochten slaan en erger, maar nu loopt het toch wel echt fout. Leerlingen moeten wel respect hebben voor elkaar en voor hun leraars. De taak van de ouders is hierbij ontzettend belangrijk. Hoe we dit probleem concreet moeten oplossen weet ik ook niet, maar ik denk dat er wel een mentaliteitsverandering moet komen, anders wordt het probleem niet opgelost. |
#4
|
|||
|
|||
Ik vind het zeer jammer dat het geweld in de scholen stijgen. Ik heb zelf 6 jaar op een jongensschool gezeten en tot mijn verbazing was het geweld (trekken en duwen) in het eerst een tweede middelbaar veel groter dan in het derde en vierde en het vijfde en zesde was er bijna geen spraken van geweld. Er was ook geen geweld tegenover leerkracht. Die kwam misschien omdat het een strenge school was. Vroeger was de leerkrach baas in de klas tegenwoordig is het bijna andersom. Ik vind niet dat we terug moet gaan naar een periode dat de leerkracht een “grote baas” is en als je niet luisterde dat je het wel zal voelen. Maar misschien moeten de scholen wel terug wat strenger gaan optreden tegen geweld.
|
#5
|
|||
|
|||
Hebben de scholen tegenwoordig wel voldoende personeel om efficiënt op te treden tegen geweld? In vele scholen wordt van de leerkracht verwacht dat hij die klus zelf moet klaren...
Ofwel ligt het aan de leerkracht die zogezegd geen tucht kan houden, ofwel is de leerling een lastig persoon die een sanctie krijgt. Is dit wel een goede oplossing? Ik denk het niet, de interne problemen zullen zich steeds blijven herhalen. |
#6
|
|||
|
|||
Ik denk dat het te maken heeft met mijn kind schoon kind. De kinderen kunnen in de ogen van de ouders tegenwoordig niets verkeerd doen. Het ligt altijd aan iemand anders.
Kinderen merken dit zelf ook wel. Daarom zijn ze niet meer bang van de nota's en straffen van de leerkrachten. Ze vertellen er thuis een mooi verhaaltje rond en mama of papa neemt direct de telefoon om te gaan klagen op school. Als kinderen boven leerkrachten worden geloofd, wat kunnen we hier dan aan doen? |
#7
|
|||
|
|||
Volgens mij is er ook een grote kans dat dit aan de opvoeding van de kinderen ligt. Heel wat kinderen luisteren al niet meer naar hun ouders, wat zouden ze dan gaan luisteren naar hun leerkrachten?! Dit is dus ook moeilijker voor de leerkrachten. Ze weten niet meer hoe te reageren om wat te doen. Niemand heeft nog invloed op deze jongeren buiten hun vrienden zelf. Ze luisteren meer naar hun vrienden dan naar ouders en leerkrachten. Ik zeg niet dat dat in elke familie of in elk gezin zo is, maar ik ben er toch wel van overtuigd dat er zo zijn..
|