actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2008, 17:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Te negatief ingesteld'

'Te negatief ingesteld'


BRUSSEL - De chef-kok van het Hof van Cleve zegt zeer tevreden te zijn over zijn 28ste plaats in de wereldwijde top-50 van restaurants.



'Er zijn miljoenen restaurants in de wereld. Waarom zou ik teleurgesteld zijn dat Hof van Cleve in de lijst met de vijftig besten op de 28ste plaats staat?'

Daags na de bekendmaking van de wereldwijde top-50 van restaurants (DS 22 april) is chef-kok Peter Goossens naar eigen zeggen in feeststemming. Hof van Cleve, het Kruishoutemse toprestaurant van Goossens, stond vorig jaar nog op de veertiende plaats in die lijst en moest dit jaar veertien plaatsen inleveren, maar Goossens wil niet van een teleurstelling spreken.


Had u niet beter verwacht?

'Neen. In de jury van die lijst zitten journalisten van over de hele wereld. Die mensen komen in Sydney, Parijs en Madrid. In België komen ze niet of amper.'


Ik dacht dat België een culinair land was.

'België is een groot culinair land. De kwaliteit van onze gastronomie is uitmuntend, maar gastronomie is geen exportproduct. Niemand staat er achter in ons land. In Frankrijk ligt dat heel anders. De Fransen zien hun keuken als een uniek gegeven. In het buitenland wordt dat ook zo gepromoot. Bovendien worden de toprestaurants gesteund door de overheid. In België moeten we alles individueel doen, dat is een pak moeilijker.'


U wijst met de vinger naar de overheid.

'Niet alleen de overheid, maar ook de media zitten fout. Vorig jaar, toen ik op de veertiende plaats stond, heeft u me niet gebeld. Waarom doet u het nu dan wel? De Belgische media zijn zo negatief ingesteld. U ging ervan uit dat ik teleurgesteld zou en daarom belde u mij, maar als mijn restaurant op nummer 28 staat in de wereldwijde top-50, is dat toch een geweldige zaak.'

'En daarom ben ik ook in een feeststemming. Omdat we met ons kleine landje moeten opboksen tegen culinaire grootheden. En dan ben ik blij dat Hof van Cleve als enige ons land mag vertegenwoordigen in die lijst.'


De top-4 wordt uitgemaakt door restaurants met een moleculaire keuken. U gebruikt die technieken ook. Is dat iets dat in België erg gesmaakt wordt?

'Die keuken wordt zeker gesmaakt in ons land. De mensen in België houden van lekkere producten en lekker eten. Welke technieken daar dan precies aan te pas komen, maakt niet zo veel uit.'


DS 23-04-2008 (Valerie Droeven)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2008, 18:52
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
Ik vind het erg om toe te geven dat het klopt wat Peter Goossens zegt. Vele mensen zijn inderdaad veel te negatief ingesteld en het wordt alleen maar erger. De prestatiedruk wordt alleen maar groter, vele mensen hebben het gevoel dat het nooit goed genoeg is wat ze doen.

Zelf heb ik ook het gevoel dat meestal het negatieve opvalt en dat het positieve als logisch wordt beschouwd. Ik denk dat we allemaal moeten leren om wat positiever te zijn. Niemand is perfect en het kan altijd beter, maar soms moet je ook gewoon kunnen zeggen dat iets goed is.

Dat Peter Goossens zo hoog geëindigd is vind ik echt knap, maar toch wordt er alleen gekeken naar het feit dat hij gedaald is in de rangschikking. Ik vind dat de kranten wel eens mogen benadrukken hoe goed het is om op plaats 28 te eindigen in deze ranglijst. Dit is volgens mij echt typisch. Het goede wordt als normaal beschouwd, hier wordt over gezwegen. Als het echter minder goed gaat, dan moet dit meteen uitgebreid besproken worden, ik vraag me af waarom? Willen de lezers dan enkel slecht nieuws? Willen mensen niet horen dat het goed gaat met iemand anders?

Ik denk dat we hier allemaal aan moeten werken. We moeten elkaar meer complimentjes durven geven, want iedereen krijgt graag eens een complimentje. Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat we over negatieve dingen moeten zwijgen, zeker niet. Als je iemand een goed gevoel geeft en zegt wat wel goed is en dan zegt wat beter kan dan heeft dit volgens mij een groter effect. Dan krijgt die persoon nog meer zin om beter te doen. Maar als je enkel zegt wat slecht is, dan verliest die persoon misschien de moed en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Dus: Peter Goossens, knap gedaan!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.