actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2008, 14:28
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Onderzoekers ontrafelen het geheim van de file

Iedereen heeft zich al wel eens afgevraagd hoe files ontstaan, ook al is er niet meteen een aanwijsbare reden voor. Geen ongeval, geen werken, geen defecte vrachtwagen, en toch staat iedereen stil.
Japanse onderzoekers hebben de oorzaak ontdekt van de file die schijnbaar uit de lucht komt vallen: fysica.

Onderzoekers aan de universiteit van Nagoya kwamen tot de conclusie dat files ontstaan omdat niet alle autobestuurders even consistent achter het stuur zitten. Met andere woorden, niet alle bestuurders houden dezelfde snelheid aan, sommige bestuurders remmen sneller, andere accelereren dan weer harder. Het gevolg is: file.

Het Japanse onderzoeksteam onder leiding van fysica-professor Yuki Sugiyama liet telkens een verschillend aantal auto’s rijden op een cirkelvormig parcours van 230 meter aan een constante snelheid van 30 kilometer per uur. In het begin ging het allemaal goed, maar na verloop van tijd reden niet alle bestuurders aan dezelfde snelheid, terwijl anderen moeite hadden om de juiste afstand tussen de auto’s te handhaven. De gevolgen liggen voor de hand: stokkend verkeer.

De onderzoekers stelden ook vast dat het risico op filevorming daalde naarmate er zich minder voertuigen op de kunstmatige rotonde bevonden. Het kritische aantal bedroeg 22 auto’s. Zodra er zich meer dan 22 auto’s op het traject van 230 meter bevonden, nam het risico op filevorming snel toe.

Uit: Hbvl.be

Reactie:

De oorzaak weten ze dan toch al.. nu de oplossing?
Eén van de oplossingen is natuurlijk het openbaar vervoer. Allemaal goed en wel, maar zelf ondervind ik toch ook veel nadelen aan het openbaar vervoer. Ik ga elke dag op en neer met de Lijn. Met de bus doe ik er 2h15 over (HEEN) en met de auto doe ik er een halfuurtje over! Daarnaast is het vaak minder aangenaam om een kwartier in de koude, regen,... te staan wachten op je volgende bus! Natuurlijk is het beter om de bus te nemen als je een rechtstreekse verbinding hebt! Misschien dat als de olieprijzen blijven en blijven stijgen, dat het verkeer ook wel zal minderen? Maar dat is dan ook weer discriminatie t.o.v. de armen waarschijnlijk! File, het zal nog lang een probleem blijven!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.