|
Bekijk Resultaten Peiling: Filmpje van Wilders verbieden of niet? | |||
Verbieden | 0 | 0% | |
Moet kunnen | 3 | 100.00% | |
Stemmers: 3. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Me speak Flemish
Me speak Flemish
> De film 'Fitna' van Geert Wilders is er bijna echt > Zelfs stewardessen zijn plots ongerust > Nu al komt een diplomatiek offensief op gang Wat mag een mens tegenwoordig nog geloven? Nederlands grootste krant, De Telegraaf, meldde gisteren op haar website: 'De website Fitnathemovie.com is vanaf woensdagochtend online. PVV-leider Geert Wilders meldde twee weken geleden dat hij in elk geval op deze website zijn anti-koranfilm Fitna zal vertonen. Op de site staat, op een zwarte achtergrond, de tekst 'Geert Wilders presents Fitna - Coming Soon'. Daarnaast is een afbeelding te zien van de voorkant van een koran waarop de Arabische tekst Allahu Akhbar staat, wat 'God is de Grootste' betekent.' Aldus De Telegraaf. Een attente lezer van De Standaard liet deze redactie even later weten: 'Op de koran staat helemaal niet Allahu Akbar (dat trouwens 'God is groter' betekent), maar gewoon al-Qur'an al-karim, betekenend 'De nobele koran'.' Oeps. Over het woord 'fitna' hebben we dankzij Wilders alvast wel meer kennis vergaard. Volgens sommige bronnen is Fitna ook een meisjesnaam, maar in het Nederland van Wilders wordt het vertaald als 'beproeving'. In de islam staat het woord ook nog voor schisma, oproer en anarchie, voor een verleiding en twistpunt dat een gemeenschap uitholt. Wilders zelf zei: 'De islam en de koran zijn mijn beproeving. Voor mij is de verderfelijke islam fitna.' Hoe ook, Fitna is een grote beproeving voor de Nederlandse samenleving. Al in november raakte bekend dat Wilders, een omstreden parlementslid met een apart voorkomen en imago, werkte aan een kortfilm waarin hij de koran zou ontmaskeren als een 'fascistisch boek' en zelfs als 'de islamitische Mein Kampf'. Eind januari zou de film zeker worden vertoond, maar januari ging voorbij zonder fitna. In de voorbije week is de spanning opnieuw ernstig toegenomen. Het Nederlandse kabinet onderzocht een verbod op de film - wegens de verwachte onlusten in bepaalde moslimlanden en schade aan Nederlandse belangen en ook wel aan Nederlandse mensen - maar premier Jan Peter Balkenende hield het bij een opmerkelijk pleidooi voor vrijheid én verantwoordelijkheid (DS 5 maart). Hij waarschuwde voor 'consequenties' van de film. Die mogelijke consequenties lijken pas nu door te dringen. Het duidingsprogramma Netwerk citeerde stewardessen van KLM die zich ziek melden als ze naar Teheran moeten vliegen. Artsen zonder Grenzen heeft enkele Nederlanders teruggetrokken uit een afgelegen project in Pakistan. In Afghanistan gingen tweehonderd parlementsleden betogen tegen Nederland (voor een film die ze nog niet hebben gezien) en Denemarken (voor de cartoons van 2005 die onlangs weer werden herpubliceerd). Aan de ene kant meldt De Telegraaf: 'Ondanks alle ophef wordt momenteel volop geboekt naar bestemmingen als Egypte, Jordanië en Turkije. De Nederlandse toerist beschouwt de ophef rond de film als een typisch Nederlandse aangelegenheid.' Volgens een woordvoerder van touroperator TUI 'vindt de Nederlander de prijs van zijn vakantie veel belangrijker - de vogelgriep hield de toeristen nog wel weg uit Turkije en de terreuraanslagen in Egypte boezemden wel angst in, maar Wilders speelt geen enkele rol.' Maar Wilders lijkt stilaan de vogelgriep in te halen. Reisorganisaties beloven alvast 'coulant' om te gaan met annuleringen van vakanties naar moslimlanden. De Nederlandse diplomatie raadt Nederlanders in de islamitische wereld aan 'een laag profiel aan te houden, waakzaamheid te betrachten en de berichtgeving in de media goed te volgen'. Minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen riep gisteren de ambassadeurs van de landen van de Organisatie voor de Islamitische Conferentie (IOC) bijeen om het standpunt van de Nederlandse regering over de Wilders-film uit te leggen. 'Hij heeft de ambassadeurs opgeroepen er zorg voor te dragen dat Nederlandse burgers en instellingen in het buitenland worden beschermd', aldus een persmededeling. En gisteren heeft de Franse president Nicolas Sarkozy zijn steun toegezegd aan premier Balkenende. Hoe zit dat met België? Ons ministerie van Buitenlandse Zaken stuurde al op 25 januari (toen de film een eerste keer nakende was) een e-mail naar de ambassades in 'moeilijke landen' om oplettend te zijn. Op zijn website met reisadvies waarschuwt Buitenlandse Zaken voor Indonesië, het land met de grootste moslimbevolking ter wereld - en een Nederlands koloniaal verleden. Brussel raadt aan ginds oplettend te zijn in de buurt van de Nederlandse ambassade en het Nederlands Cultureel Centrum. Woordvoerder Marc Michielsen zei gisteren ook dat 'een volgend advies op onze site zal verschijnen zodra de film er echt is'. Dat is alvast één verschil met de Deense cartooncrisis, die een paar maanden nodig had om over te koken: alle risicoanalyses zijn al gemaakt, iedereen is gewaarschuwd, alle meningen zijn verdeeld over Wilders, en moslimorganisaties in Nederland hebben hun leden al opgeroepen niet de straat op te trekken, maar naar de rechtbank te stappen. Het is nu alleen wachten op de film. En omdat niet iedereen zijn reis kan uitstellen tot het Wilders behaagt zijn Fitna te lanceren, misschien toch al deze praktische tip voor reizigers. Zeg de volgende keer niet dat u thuis 'Dutch' spreekt, maar gebruik voor een keer 'Flemish'. Het enige wat u daarna in Pakistan riskeert, is een kanjer van een communautaire discussie. Jorn De Cock is redacteur buitenland DS, 06-03-2008
|
||||
|
||||
Wilders zegt geen geld te hebben voor beveiliging
Wilders zegt geen geld te hebben voor beveiliging
Of Geert Wilders zijn film onthult in perscentrum Nieuwspoort is nog de vraag. Hij moet wel de beveiligingskosten kunnen opbrengen. Urenlang vergaderde het algemeen bestuur van internationaal perscentrum Nieuwspoort woensdagavond over de vraag of PVV-leider Geert Wilders rond 28 maart zijn anti-Koranfilm ’Fitna’ in een van de zaaltjes mag vertonen. De meningen liepen zeer uiteen. Persoonlijke opvattingen over de politicus, de veiligheid van bezoekers en personeel, de bewakingskosten en mogelijk omzetverlies doordat klanten hun bijeenkomsten afzeggen; deze zaken liepen dwars door de principiële vraag heen of het ’centrum van het vrije woord’ ruimte moet kunnen bieden aan een mening, hoe verderfelijk die ook zou kunnen zijn. Het bestuur kwam er maar met moeite uit. Hoe dicht de kwestie van de persoonlijke veiligheid ook de bestuursleden raakte, bleek de volgende ochtend toen de diverse mailpotten volliepen met bedreigingen. De besluitvorming maakt duidelijk hoe lastig afwegingen zijn rond het wel of niet meewerken aan deze inmiddels wereldwijd beruchte maar nooit vertoonde film. Het Nieuwspoort-personeel, in totaal circa twintig mensen, had er bij het bestuur op aangedrongen de filmvertoning te weigeren. Ze vreesden voor hun veiligheid. En niet ten onrechte, realiseerde het bestuur zich. Tjibbe Joustra, de nationale veiligheidscoördinator, sprak van een reëel dreigingsbeeld. Vanaf het moment dat Nieuwspoort zou instemmen met de première moest het gebouw beveiligd worden, uiteraard ook op de dag zelf. Het onbestemde zat in de vraag – ook voor het personeel – hoe lang nog daarna. Als Wilders als target nummer 1 zwaar beveiligd wordt, dan richten mogelijke terroristen zich op de soft targets, misschien wel Nieuwspoort zelf. Joustra kan het nog niet zeggen. Hij gaat bekijken hoe lang het centrum mogelijkerwijs beveiligd moet worden. Er was discussie over de vraag of de volgens sommige bestuursleden verwerpelijke politicus gelegenheid zou moeten krijgen. Sommigen wilden van tevoren de film zien, maar anderen wierpen tegen dat het bestuur zich dan ook inhoudelijk bemoeide met de film en daar moet Nieuwspoort verre van blijven. Uiteindelijk won het principe dat iedereen in Nieuwspoort zijn mening moet kunnen uiten. Vrij recent, eind vorig jaar, vierde Nieuwspoort nog het 45-jarig bestaan als ’centrum van het vrije woord’. Dat gaf de doorslag. Maar met de aankondiging van voorzitter Max van Weezel dat er ook gelegenheid komt tot een ’tegenbijeenkomst’ sprak het bestuur wel impliciet een moreel oordeel uit over Wilders en zijn film. Dat Wilders voor de kosten van de beveiliging binnen Nieuwspoort moet opdraaien is eerder gebeurd. Buiten het gebouw is een zaak van de politie. Dat gebeurde toen VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali in mei 2005 aankondigde zich uit de Nederlandse politiek terug te trekken. De beveiligingskosten werden betaald door de VVD. Of Wilders kan of wil betalen voor de beveiliging is zeer de vraag. Hij zei gisteren in NRC Handelsblad ’natuurlijk geen geld te hebben om zelf voor de hele beveiliging’ te zorgen. Hij gaf ook toe dat hij voor de datum van 28 maart had gekozen om Nieuwspoort tot een besluit te dwingen. De kans is dus aanwezig dat de vertoning niet doorgaat. Aangezien omroepen uitzending ook niet voor hun rekening willen nemen, rest hem internet of wellicht een première in het Kamergebouw zelf. Trouw, 07-03-2008
|
|||
|
|||
Straf dat er nog maar weinig gereageerd is op dit onderwerp! Ik vind dit een behoorlijk interessante topic!
Want ja, wij hier in het Westen pleiten toch graag voor vrije meningsuiting! Iedereen moet zijn of haar gedacht kunnen zeggen! En vorig jaar: de reacties op die cartoons: wat zijn het toch bekrompen moslims die zich met zoiets bezig houden! Als je al niet meer mag lachen! Trouwens: in onze maatschappij moet iedereen zijn gedacht kunnen hebben! Geen discriminatie naar denkpatroon! Met zo'n instelling ligt de weg naar een onrespectvolle manier van spreken over de medemens natuurlijk wagenwijd open! En ook daar zijn we niet voor. Want je moet ook wel respect hebben voor iedereen én voor ieders mening. Maar de grens tussen 'ik mag mijn gedacht zeggen' en 'ik moet een beetje opletten wat ik zeg' ligt natuurlijk niet voor iedereen op dezelfde plaats. Ik vraag me dus op dit moment wel af: Gaat Wilders over de grens én mogen we dus deze prent verbieden? OF Moeten we het paadje van de vrije meningsuiting kiezen (zoals Balkenende deed) en ons gewoon distantiëren van deze prent? Het indrukwekkende van deze hele zaak is natuurlijk dat Wilders heel Nederland in gevaar brengt. Voor de buitenwereld lijkt dit een Nederlandse film. Terwijl dit natuurlijk ook maar een initiatief is van enkele politici uit Nederland. (nog geen eens in de meerderheid gezeten zeker?) Fijn is anders voor de huidige overheid ginder! De boodschap dat de Nederlandse overheid niets met de film te maken heeft, zou ik dus nog wel wat opvoeren als ik van Balkenende was! (Wat mij ook wel zo'n idee geeft van: Is Wilders niet een beetje dat soort mannetje dat gewoon in het midden van de aandacht wil staan en het gevoel wil hebben dat hij o zoveel in de pap te brokken heeft?) Ah ja: chapeau als een zaal Wilders de kans wil geven om de film te laten zien, maar als ik van hen was: Hier zou hij serieus voor moeten betalen! Ik ben blij dat ik geen Nederlander ben. Het erge is misschien dat we onszelf niet in de plaats kunnen stellen van moslims. Wij zijn al zo gewoon aan geloofsspot of geloofskritiek dat we zelfs onze stem niet meer verheffen om te laten merken dat geloof meer is dan iets om mee te lachen. Langs deze kan gezien zijn wij misschien OOK wel bijzonder zielig...
|
|||
|
|||
Website Wilders offline
Kijk eens aan, de verrassing komt toch altijd uit onverwachte hoek. (Anders zou het geen verrassing zijn natuurlijk.)
De laatste weken vaak gedacht: "Wanneer is het nu zover? Wanneer zal het hoofdpunt van het nieuws 'Fitna' zijn? Het is bijna eind maart, het is nu wel de moment..." Ondertussen mooi gespeeld van iedereen: de storm wat laten liggen, alsof we zeggen 'Wilders ga je gang, ons doe je niks'. En dan ineens: De provider die er zich mee gaat moeien... Toeval of zit er meer achter? ... ----------------------------------------------------------------- Provider zet website Wilders offline DEN HAAG - Provider Network Solutions heeft zaterdagavond de website fitnathemovie.com van de Nederlandse PVV-politicus Geert Wilders offline gezet. De Amerikaanse provider stelt in een mededeling dat er meerdere klachten zijn binnengekomen over de site. Network Solutions onderzoekt nu of de inhoud van de website in strijd is met de reglementen van de provider. Op de site stond, op een zwarte achtergrond, de tekst 'Geert Wilders presents Fitna - Coming Soon'. Daarnaast was een afbeelding te zien van de voorkant van de Koran waarop de Arabische tekst Allahu Akhbar staat, wat 'God is de Grootste' betekent. Het was de bedoeling van Wilders op deze website zijn anti-Koranfilm Fitna te vertonen. In Fitna wil hij zijn mening verbeelden dat de Koran, het heilige geschrift voor moslims, een fascistisch boek is dat aanzet tot geweld. Wilders zei zaterdagavond geen idee te hebben wat er aan de hand is. Hij gaat het uitzoeken. 'Op hoeveel manieren kan ik nog worden tegengewerkt? Desnoods ga ik persoonlijk dvd-tjes uitdelen op de Dam. Wat een wereld', aldus de PVV-voorman. 'Ondanks alle tegenwerking geef ik het niet op om Fitna snel te laten zien', benadrukte hij verder. Bron: www.destandaard.be, zondag 23 maart 2008.