actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 27th December 2007, 18:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Talking Handen schudden taboe met Nieuwjaar

Handen schudden taboe met Nieuwjaar

BRUSSEL - Als u gezond wilt blijven met de jaarwisseling, kunt u maar best geen handen schudden. Kussen mag wel.

'Ik ga je niet kussen, ik ben verkouden.' Het is een veel gehoord excuus in deze dagen van dreiging door onverbiddelijke zoeners. Maar volgens een pas uitgekomen rapport lopen we meer risico om verkouden te worden door iemand de hand te schudden, dan door hem of haar te zoenen. Want handen die voor hoestende monden hebben gezeten, neuzen hebben gesnoten of de kerstkalkoen hebben bereid, zijn een hogesnelheidstrein voor verkoudheidsvirussen en ander ongedierte, waarschuwen hygiëne-experts uit de VS en het Verenigd Koninkrijk in het American Journal of Infection Control. Als we de verkoudheden of de buikgriep willen ontlopen die momenteel op ronde zijn, dan moeten we bij onszelf beginnen en onze handen schoon houden. 'Water en zeep voorkomen dat virussen en bacteriën op een familiefeest van genodigde tot genodigde gaan', zegt Val Curtis van de London School of Hygiene & Tropical Medicine.

Verkoudheids- en griepvirussen verspreiden zich razendsnel via handen die in neuzen peuteren of in ogen wrijven. Slechts een paar virusdeeltjes volstaan om iemand de dagen na het feest met een kop vol snot thuis te houden. En als we onze vingers in onze mond stoppen, wat we geregeld doen zonder er ons van bewust te zijn, of onze handen vergeten te wassen voor we eten bereiden, dan kunnen darmbacteriën dezelfde route nemen en diarree veroorzaken. Volgens de artsen is de ketting alleen te verbreken door de handen regelmatig te wassen of anderszins te ontsmetten. 'Op de trein of in de metro, op kantoor, in de supermarkt. Vaak kun je je handen er niet wassen, maar je kunt ze wel ontsmetten: met meegebrachte alcoholdoekjes bijvoorbeeld.'

Maar daarmee houdt het niet op. Want handen wassen is pas het allerlaatste redmiddel. Beter is het te voorkómen dat onze handen besmet raken, door kranen, deurklinken en toiletbrillen schoon te houden en handdoeken en schoonmaakdoekjes geregeld te vervangen. En door geen handen te schudden, natuurlijk. (hvde)

DS, 27-12-2007 (hvde)
Oud 29th December 2007, 12:01
Caroline.Deckmyn Caroline.Deckmyn is offline
Registered User

Hmmm...

En kussen is niet gevaarlijk? Via speeksel en zelfs gewoon de lippen kan je ook veel doorgeven hoor! Ik geef natuurlijk ook liefst een hand aan iemand die zijn handen geregeld wast na een toiletbezoek maar ik vraag me soms toch af of we hier niet te ver aan het gaan zijn. Vroeger keken ze daar zo niet naar en dat was toch niet zo slecht voor de mensen?! Door bacteriën maken we ook antistoffen aan wat goed is. Ik vrees trouwens ook dat onze kinderen binnekort geen weerstand meer gaan hebben tegen bacteriën. Want een onthaalmoeder moet haar handen nu al ontsmetten voor en na het verversen van een pamper en moet het verzorgingskussen ook steeds na elke baby volledig ontsmetten. Proper en netjes zijn is goed, maar te extreem gaat er volgens mij net iets over!
Met citaat antwoorden
Oud 29th December 2007, 12:41
Hanne.Van.Rooy Hanne.Van.Rooy is offline
Registered User

Ik geef Caroline volledig gelijk. Ik vind het zever dat men zegt 'kussen mag maar handen geven niet'. trouwens mensen die 20 keer per dag hun handen gaan wassen vind ik zielig. Ik zeg niet dat ik hygiëne niet belangrijk vind maar erover is erover! Natuurlijk handen wassen na een toiletbezoek is wel het minste maar je handen wassen nadat je een deurklink hebt vasgehad? Gaat dat er niet wat over? Of nog erger, 'doekjes die je handen ontsmetten' meenemen in je handtas...
Met citaat antwoorden
Oud 29th December 2007, 18:06
stephanie.engelen stephanie.engelen is offline
Registered User

Het klopt inderdaad dat je immuunsysteem sterker wordt wanneer je in contact komt met bacteriën en virussen.
In dit artikel spreken ze over een kus op de wang, hierbij komt men niet in contact met lippen laat staan speeksel. Ik geloof maar al te goed dat handen onhygiënischer zijn. Het is naturlijk belachelijk om na iedere deurklink je handen te gaan wassen of ontsmetten. Dit artikel wilt ons er gewoon van bewust maken dat een zoen minder ziektes doorgeeft dan een hand, dus bij de nieuwjaarswensen kun je er maar beter op los kussen i.p.v. handen schudden.
Prettige feesten! x
Met citaat antwoorden
Oud 30th December 2007, 14:37
Philip_Huygelberghs Philip_Huygelberghs is offline
Registered User

Logisch

Het klinkt inderdaad logisch dat een kus op de wang 'properder' is dan handen schudden. Je handen komen immers met meer vervuilde producten in aanraking dan je wangen . Maar in ieder geval, boodschap begrepen, kussen is beter dan handjes schudden. Ik weet wat mij te doen staat!!!

Cheers!!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:53.