|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
'Supermenteur' (eindelijk) gedagvaard
Chirac in staat van beschuldiging wegens verduistering
PARIJS - Een Parijse rechter heeft de Franse ex-president Jacques Chirac woensdag in staat van beschuldiging gesteld wegens verduistering van fondsen. Dat heeft zijn advocaat Jean Veil gemeld. Het gaat om een zaak die dateert uit de tijd dat Chirac nog burgemeester van Parijs was. De 74-jarige Chirac is woensdag in het Parijse justitiepaleis door een onderzoeksrechter aan de tand gevoeld over financieel gesjoemel in de periode voor 1995, toen Chirac nog burgemeester van Parijs en partijleider van de neogaullistische RPR (sindsdien omgedoopt tot UMP) was. Het is de eerste keer dat een voormalig Frans president op die manier door het gerecht wordt aangepakt. Volgens zijn advocaat verliep dat in een 'opperbeste sfeer'. Veil minimaliseerde de inverdenkingstelling van Chirac, onder meer door te benadrukken dat in het dossier al een hele reeks mensen verdacht zijn. 'De gerechtelijke logica wil het zo', aldus Veil, volgens wie iemand in een jaren oud dossier niet kan ondervraagd worden zonder dat hij in verdenking is gesteld. 'Het zou een fout geweest zijn van de onderzoeksrechter om dat niet te doen', aldus de advocaat. Chirac, burgemeester van Parijs van 1977 tot 1995, wordt ervan beschuldigd, partijfunctionarissen te hebben gefinancierd met geld uit de stadskas. In juli was Chirac reeds verhoord, toen als 'getuige met juridische bijstand', en in het kader van een andere zaak: fictieve tewerkstellingen. Toen vond het verhoor plaats in het kantoor van de politicus. Wegens zijn immuniteit als staatspresident kon Chirac tot juni 2007 niet worden vervolgd. Behalve Chirac telt het dossier nog een twintigtal andere verdachten. In een openbare tribune in de krant Le Monde van woensdag verdedigt Chirac zich. 'De middelen van de stad Parijs zijn nooit voor andere doeleinden aangewend dan voor de Parijzenaars. Nooit heeft het personeel zich verrijkt', zo schrijft hij, en hij verzekert dat zijn beslissingen werden goedgekeurd door de gemeenteraad. Volgens zijn advocaat zal de ex-president over enkele maanden gehoord worden over de grond van de zaak. Het verhoor van woensdag handelde alleen over de algemene organisatie van het stadhuis toen Chirac er burgemeester was. Blog DS, 21-11-2007
|
|||
|
|||
Wel ik weet niet goed wat ik hier op moet zegge sé...buiten het feit dat veel mensen niet weten hoeveel louche zaakjes er wel niet gebeuren in de wereld. Ik haat het al als er weer een zaak van omkoping op het nieuws is. Kunnen mensen niet gewoon eerlijk zijn met elkaar zoals zoveel andere mensen. Sommigen hebben blijkbaar niet door wat voor gevolgen zulke dingen kunnen hebben op de maatschappij...En dan proberen ze hier nog de schonen naam van de president te houden é, 'het is normaal dat hij als verdachte wordt beschouwd' wat is daar normaal aan? Ik vind het eerder abnormaal dat een ex-president als verdachte wordt beschouwd, hij moet juist een voorbeeldfuntie uitvoeren voor de mens. En ik vind het schandalig dat hij president is geworden na zo'n zaak, hij moet een voorbeeld zijn voor de mensen, geen louch figuurke dat mss met ongelooflijk veel geld van de staatskas gaat lopen...
Bon tot zover mijn post... groetjes... |