actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 18th November 2007, 14:30
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Talking Mannen gedragen zich dommer bij blondjes

Mannen gedragen zich dommer bij blondjes

BRUSSEL - Mannen gedragen zich dommer bij blonde vrouwen. Dat ontdekten psychologen aan de universiteit van Parijs X-Nanterre.

De mannen doen dat volgens onderzoeksleider professor Thierry Meyer niet zozeer omdat ze onder de indruk zijn van hun gesprekspartner, vooral omdat ze zich aanpassen aan het beeld dat over de vrouwen bestaat en dus hun eigen drempel verlagen. 'Blonde vrouwen kunnen zorgen dat mannen zich dommer voordoen, omdat ze onbewust het stereotype van het domme blondje imiteren en zich daaraan aanpassen. Het is duidelijk dat, wanneer mensen worden geconfronteerd met stereotypes, ze zich daaraan aanpassen', luidt het.

Die conclusie volgt op onderzoek waarbij mannen op kennisvragen moesten antwoorden nadat ze foto's van vrouwen bekeken. Na het zien van een blondje scoorden ze daarbij lager dan na een blik op een brunette of een zwartharige vrouw.

Het Franse onderzoek vormt een nieuwe schakel in reeks studies die aangeven dat het gedrag van mensen sterk wordt beïnvloed door het cliché-beeld dat ze hebben van anderen. Zo hebben veel mensen de neiging langzamer te spreken en te lopen in gezelschap van ouderen, terwijl in schriftelijke testen ook vaak raciale en andere soorten vooroordelen naar boven komen.

Blog DS, 18-11-2007
Oud 27th November 2007, 12:18
Dorien.Van.Gorp's Avatar
Dorien.Van.Gorp Dorien.Van.Gorp is offline
Registered User

Ter info ik ben blond. ik word er wel dikwijls aan herinnert, maar ik krijg meestal het effect dat de mannen verschieten dat ik iets weet. De jongens doen het misschien wel onbewust zich dommer voor doen bij blondjes. Ik had er eerst eigelijk nooit over nagedacht, maar nadat ik de tekst las. Kan ik wel aan sommige jongens denken die dit hebben. Meestal is dit wel alleen de eerste keer als ze merken dat het tegendeel is bewezen gedragen ze zich wel niet meer zo. Dus is dan toch wel positief, maar is toch niet tof. Mij doet het niets meer dat ze zeggen dom blond. Ik ben trots op mijn blond.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:25.