|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Saab stopt reclamecampagne na klacht
Saab stopt reclamecampagne na klacht Bart Staes
Het automerk Saab heeft een reclamecampagne onder de slogan "Saab. Het wordt eindelijk groener op de weg", stopgezet. Dat gebeurde na een klacht van Groen!-Europarlementslid Bart Staes bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP). Staes noemde de campagne misleidend en kreeg gelijk van de JEP. Saab trok de bewuste campagne in, maar is van mening dat het de milieureclamecode niet heeft overtreden. De zaak draait om een reclamefolder met als titel "Saab. Het wordt eindelijk groen op de weg. Saab BioPower", die verspreid werd als bijlage bij een dagblad. In de folder staan verschillende Saab-modellen en uitleg over het BioPower-concept. De reclamecampagne is Bart Staes, Europarlementslid voor Groen!, in het verkeerde keelgat geschoten. Hij spreekt van misleidende reclame en "greenwashing", het fenomeen waar producten onterecht een groen en duurzaam label krijgen toegemeten. Staes verwijst naar het feit dat Saab wagens aanbiedt die kunnen rijden op de brandstof E85, dat voor 85 pct bestaat uit bio-ethanol. "Of het daarmee inderdaad veel 'groener' op de weg wordt, valt evenwel te betwijfelen", benadrukt Staes. "Blijkbaar is de CO2-uitstoot van een biopowermotor minstens 147 g/km. Dat ligt ruim boven het ijkpunt dat het Europees Parlement vooropstelt (120 g/km) en ook ruim boven de normen die in België gehanteerd worden voor een belastingvermindering", aldus Staes. Staes wijst ook op de "zware gevolgen" die de productie van bio-ethanol kan hebben op mens en milieu (gewasverschuiving, ontbossing, pesticiden). De Groen!-politicus wijst er ook fijntjes op dat Saab er in zijn campagne niet bij vertelt dat E85 nog maar in één Belgisch tankstation kan getankt worden. Milieureclamecode Staes diende een dossier in bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame. Die oordeelde onder meer dat de Saab-reclame "absolute beweringen bevat die erop wijzen dat deze wagens geen gevolgen zouden hebben voor het leefmilieu". Omdat de wagens toch nog schadelijke CO2 uitstoten en dus "niet zonder gevolgen zijn voor het leefmilieu" zijn dergelijke absolute beweringen volgens de JEP strijdig met de milieureclamecode. De JEP drong er bij Saab op aan de reclame aan te passen. Daarop liet de Scandinavische autobouwer de verspreiding van de reclamefolder stopzetten en werd ook beslist de rest van de advertenties te stoppen. Toch blijft Saab erbij dat haar campagne niet strijdig is met de milieureclamecode en dat het nergens heeft vermeld dat de Saab Biopower "geen gevolgen heeft voor het leefmilieu". Blog DM, 12/11/07
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Groot gelijk ...
Als deze gegevens correct zijn staat Groen wettelijk wel heel stevig in zijn schoenen. Ik zou ook terugkrabbelen als ik Saab was.
|